Annons funderingar......
Jag har en liten fundering , man borde kanske ha så att man inte ska sätta ut priser i annonserna här på forumet då jag tycker att det kan se illa ut när ponnyerna har ett pris från början och sen sänks och sänks väldigt fort.
Det är ju inte så positiv reklam för rasen tycker ju jag och tycker det ser tråkigt ut när man tittar i annonserna och ser hur fort priserna sjunker.
Vet att det diskuteras på andra forum om att de ska ändra annonsreglerna på det viset faktiskt.
Bättre att pruta om man nu vill det genom telefonsamtal, pm eller mail.
Vad tycker ni ?

Jag kan iofs hålla med dej om att det kan ge lite tråkiga vibbar med annonser som puttas i all evighet och/eller priset sänks snabbt och drastiskt, men jag tycker nog ändå att det måste vara upp till säljaren.
Som hästspekulant ser jag gärna att priset står med i annonsen för att direkt kunna sålla bort de som ligger i en för hög prisklass för mej. Nu är det iofs ridhästannonser jag läser. Priserna på shetland är det ju oftast inte så stor skillnad på.
Fast när jag tänker efter så vill jag nog ha prisuppgift i alla annonser, alldeles oavsett vad det gäller. 
Jag ser också helst att priset på det som säljs i annonser står med, oavsett om det är hästar eller utrustning det gäller..

Personligen ser jag att priset står utsatt i en annons.
Blir lite tveeggat det där med pris eller i annonser. Man kan se det som TS eller så blir det lätt att det heter att: folk frågar bara vad de kostar. Jag har full förståelse för att folk bland det förste frågar efter, är just priset. Inte för att de kanske är mindre seriösa utan vet att de har en gräns för vad de kan köpa för. Men det kan nog lätt misstolkas som om det är det enda viktiga..

Jag brukar faktiskt också priset med men jag tycker det är så tråkigt när man ser hur dåliga priserna är på våra shetlandsponnyer och att det prutas och det bara efter att annonserna har legat inne några dagar tex.
För min del har jag slutat lägga ut priserna här och vill någon veta det så är det så lätt att skicka ett pm och fråga vad kostar hästen.
Jag tycker inte det är så ansträngande precis att skicka ett sådant och jag så gjort med saker jag har köpt genom forumen här på iFokus.
Ser också gärna att priset står med. Nu letar jag inte direkt mer häst, men ibland kikar man på utrusting.
Fast det är klart att det är lite trist med drastiska prissänkningar… Men man vet ju inte alltid orsaken eller situationen bakom, så man ska nog inte vara för snabb med att döma.
Ser också gärna att stammen står med i annonser där man säljer dem som avelsdjur 
Delad glädje är dubbel glädje :)
#5 Ser också gärna att stammen står med i annonser där man säljer dem som avelsdjur
Såna bagateller 
#6 Eller hur 

Delad glädje är dubbel glädje :)

#6,7 ha ha vad ska de vara bra att veta för 
Alltså nu tycker jag ni är gnälliga, det måste väl ändå räcka med att det står att det är en häst till salu och ev. namnet på hästen. 
Skämt å sido men en bra annons tycker jag är när följande är med.
Stam, ålder, färg, meriter, pris och namnet så jag själv kan gå och kolla upp den. Jag vill nog gärna ha en bild med också.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Tycker det står i allt för många annonser "Bra stam " men vem kan säga vad som är bra för man tycker ju lite olika.
Tror att det är viktigt med att skriva ut vilka föräldrar och kanske namnet så kan köparen själv studera hela stammen i webstamboken.
Fick ett mail senast igår, en som mailade:
Hej är hästen såld ?
Jag svarar vilken häst då jag inte haft annons på ett tag och då flera.
Fick tillbaks svar: Kommer inte ihåg vilken, så maila vad du har.
Det tycker jag låter mer som att man mailar både hit o dit för nöjes skull när man själv inte kan säga vad dom letar efter för häst.
Får ni också sådana mailförfrågningar ?
#10 en sån hade jag inte sålt häst till om jag ska vara ärlig, för har man inte bättre koll på vad det är man faktiskt frågar om så kan det vara.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

ganska ofta tyvärr 
Jag hade en som mailade mig och frågade "vad kostar den", "och den", "eller den" efter fyra sådana mail svarade jag inte ens (då har jag inte ens annonserat på länge och kommer nog inte att göra det heller då jag inte är i behov av att "bli av" med någon).
Att sänka priset på sin ponny anser inte jag vara något att "ojja" sig över. Shettisar är stämplade som sällskap/barn ponnier. Det värsta jag varit med om inträffade förra veckan.En dam ringde på min valack som är 15månader.Hon frågade direkt hur han var att rida? Jag tappade talförmågan totalt och fann mig sen med att det var nog ett skämt.Så jag svarade:Rida? Han är strax över 1 år gammal. Ja svarade damen,hur är han att rida?
Men sa jag han är inte riden och ska inte ridas förrän vid 3 års ålder. Jasså sa damen:Så mina barn kan alltså inte rida honom nu?
Nej sa jag det kan dom inte.Ni söker nog en äldre ponny som dessutom har lite mer vana för barn. Hon frågade sedan om det gällde enbart "min" ras eller om det gällde alla raser? Vad är det som gäller frågade jag? Ja att man inte kan rida på dom när de är 1år.
Så att ojja sig över pris sättningar på shettisar är en bagatell jämfört med informationen om utveckling osv runt små ponnier. Jag har fått uppfattningen att folk fortfarande ser shettisar som slit och släng varor vilket är hemskt!

Jag förstår tankesättet att hålla priset hemligt för att inte spä på det allmänt dåliga rykte som shettisar tyvärr har, att de är billiga och därför inte är "som riktiga hästar".
Men jag tror inte att man i långa loppet vinner så mycket på det, utan man bör istället (tycker jag, dårå) trycka på allt som man kan använda en shettis till och hur bra de faktiskt är på det mesta. Samt att de i allra högsta grad är vuxenhästar som man kan ha väldigt mycket kul med även om man är för stor och för gammal för att rida dem.
Som det är nu uppfattas shettisar som barnponnyer nästan enbart på grund av deras storlek, men hur ofta hör man inte föräldrar säga att de bits där fram och sparkas där bak och att de önskar att barnen växte fortare så att de kan gå över till större ponnyer? Jag har i alla fall hört liknande kommentarer från mååånga "ponnymorsor" som egentligen inte gillar shettisar, men som skaffade en eller två för att barnen ville börja rida tidigt. Lyckligtvis finns det barnfamiljer som uppskattar shettisars värde - självklart - men på det stora hela så är det ju tyvärr de som klagar som hörs mest. Samt att jag tror att en förälder som är missnöjd oftare sprider det till vänner och bekanta, än en förälder som är helt nöjd.
Så långsiktigt tror jag att rasens rykte tjänar mer på att shettisekipage, oavsett ålder, syns och hörs mer och att informationen om vad shettisar har för potentiella användningsområden kommer ut i större omfattning. Då, när ponnyernas rätta värde uppskattas, så spelar förhoppningsvis priset mindre roll.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Tycker ni att 15.000 kr är för billigt för en 13-årig RS-hingst?
Både riden och körd, startat i trav. Blivit championhingst (BIM). Har bara en guldavkomma. Snäll barnponny och snäll mot andra hästar.