Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 2359 ggr
SandraO
0

Leda föl

Lille maximus ha svårt att förstå när man ska hänga med mamma till och från hagen.

Han går i grimma och grimskaft men man får fösa fram honom så han får rätt.

Stallet ligger vid en väg man måste över för att komma till hagen, därav vill vi ej ha honom lös.

Har någon av er testat att ha en sele på fölet så man slipper att det blir ryck i grimskaftet när dom skuttar runt?

Tills han lär sig hur man går fint med mamma till hagen :)

[Billan]
0

Använder en stor grimma och sätter på fölis som en sele. Brukar fungera alldeles utmärkt. Är dom helt hopplösa och inte vill drar jag grimskaftet genom en ring   i en gjord som stoet har, Man får hjälp av stoet att leda dom, och kan ändå reglera så det inte blir hårda ryck, då följer dom oftast snällt med. Ibland behövs ett grimskaft bakom rumpan på fölis också.

Altså ingen grimma på fölis.

Har man inte de krafter som behövs och oftast är ensam får man hitta på lösningar.

SandraO
0

Han är duktig när han går med matte, men stallägaren som sköter in och ut har haft lite svårt då hon har ont i ryggen också så vill vi underlätta så det inte blir för mycket stimm och bråk med han i början :)

Skönt att höra att fler gör på liknande sätt. Ska testa detta imorgon :)

Elshira
0

Efter som sele gör att nacken inte kan skadas så tror jag fet är det bästa att införskaffa. Sele av en grimma lät faktiskt som att det skulle kunna fungera, annars finns fina reglerbara till hundar som vanligt.

Hakuna matata!

[Billan]
0

En stor grimma fungerar alldeles utmärkt.

SaraDoos
1

jag brukar ha grimma och grimskaft - dra grimskaftet över ryggen, runt rumpan och upp till ryggen igen. Så håller man där, så det blir som en ögla runt rumpan. Då hamnar draget/trycket där i stället för i huvudet/nacken.

SandraO
0

Tack för tipsen, ska testa mig fram lite. Men redan idag hade lillkillen gjort bättre ifrån sig när stallägaren tog in dom :D