Tillstånd och andra div. frågor
Vi är i startgroparna att flytta till ny gård och jag blir lite fundersam på hur det är med alla div. förprövningar, gödselplattor, ansökan om djurhållning osv osv. Någon som kanske kan ge mig lite svar på frågorna.
Vi har ju inte någon tillstånd idag då vi har 7 hästar men när vi flyttar så är ju tanken att vi ska utöka antalet lite i alla fall.
Sen undrar jag också om det är bättre att ha hästarna i företag eller som enbart hobbyverksamhet?
Där finns ett stall idag som för förra ägaren har byggt 3 boxar i dock vet jag inte om dom har gjort någon förprövning eller om det överhuvudtaget behövs? Det har varit djurstall tidigare
Har hämtat hem blanketter och på tillståndet för djurhållning så ska man ju fylla i antal men jag vet ju inte hur många jag kommer att ha, hur har ni andra gjort?
Är det något mer vi ska ha i åtanken?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
ska kanske berätta att det är en jordbruksfastighet.
Några korta svar
Angående företag eller hobby så finns det en del kriterier som måste uppfyllas för att man ens ska kunna ha det som företag, det är bland annat att man måste ha en viss omsättning/år (dvs inkomster från hästarna - försäljning, språngavgifter etc), vinstsyfte och att det ska vara varaktigt. Det är också så att skatteverket numera är ganska hårda på att godkänna hästföretagande, då de flesta går med förlust.
Möjligen är det lite lättare om man har jordbruksfastighet (jag vet inte) och djuren ingår där, då är det ju även landskapsvård inräknat.
När det gäller tillstånd så kan du hitta gränserna, för hur många djur man får ha utan tillstånd, på jordbruksverkets sida.
Förprövning krävs om du bygger stall för 5 eller fler djurenheter.
Regler för gödselhantering varierar från kommun till kommun, så där är det bäst att kolla med lokala miljökontoret.

Har du jordbruksfastighet kanske du också har eu stöd samt att du kan bedriva själva gården som ett företag Så gör vi. Allt som rör vår gård inkl hästarna finns i företaget. Även när maken arbetar som egen lägger vi den inkomsten i gården. -han arbetar som anställd 4 dagar i veckan. Vi säljer även foder som då blir en inkomst i företaget samt inakorderade hästar. då är det också möjligt att göra avdrag runt hästarna som annars blir svårt, då det är svårt att få en verksamhet med Shetland som vinstgivande.
Bygglov behövs inte på en jordbruksfastighet, däremot kan du behöva förpröva. Dra till med ett par hästar mer än tänkt vid planeringen, dom blir ju lätt fler.
Tidigare byggnader på gården som är uppförda för häst behöver inte prövas om om dom inte vesentligt byggs om. Minns inte hur många år som måste ha gått.
Annars tycker jag att Anna har svarat bra.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#3 - nja, jag har nog fattat det som att samtliga utrymmen för djuren, både gamla och nybyggda, ingår i förprövningen.
Det är väl bara om det redan nu finns plats för alla de djur som är planerade, som man inte behöver förpröva alls. Men jag tolkar det som att det för stunden bara finns plats för tre. Och om så är fallet så ska allt förprövas.

#4 vi har inte behövt förpröva de gamla byggnaderna.
Så länge de inte ändras och uppfyller djurskyddskraven så var det ok. Dock var det någon form av tidsbegränsning. kan ha varit tre år men jag minns inte.
Alla byggnader nya som gamla är självklart kontrollerade och godkända.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Tack för svar
Ett stort tips är att ta reda på om vatten brunnen på gården klarar av djurhållning. Är ofta ett stort problem. Bara ett tips.. Gårdar som stått tomma länge kan det vara problem med också.
Medarbetare på djurskydd.ifokus