Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2244 ggr
Maria Persson
2012-04-16 18:48
0

Export

Vad gäller vid ev export till Finland?
Vad innebär det med IPMC ?
Är det något annat man behöver tänka på?

Har hört att en del inte "har" IMPC vad händer då ?

Tacksam för svar!

ThiffannyJ
2012-04-16 18:52
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här står det i webbstamboken, jag kan inte kopiera in text, men tog en printscreen Flört

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Maria Persson
2012-04-16 22:08
0

#1 Tack Thiffany!

Men är det något annat man ska tänka på ?

susanne-s
2012-04-16 23:43
2

Lämna inte ifrån dig hästen innan du fått full betalning erlagd!!! - gäller alla försäljningar iofs

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Minsanne
2012-04-17 09:08
2

Du behöver ju ha en exportbesiktning också. Det ska ske av en distriksveterinär tidigast 24 timmar innan transporten påbörjas, gäller helgfria dagar. Så ska hästen åka på en söndag så kan besiktningen göras på fredag.

Prenses
2012-04-17 14:30
0

IPMC behöver du för att den ska kunna registreras i finland. Så man vet att man fått "rätt shettis" in till landet. När jag tog hem min shettis så var det att ringa till SSS och så skickade de med pappret och sen gav jag det vidare till Hippos. :) Det kostar kanske 250 kr, och är ett a4 som det står på engelska hästens namn os.v os.v.

Veterinärnbesiktning är obligatoriskt och MÅSTE göras 24 timmar före avresa annars blir de inte registrerade i finland. NY lag.

Sen är det ju bra att kolla upp, om det är en transportfirma som hämtar, tider os.v. Och se till att man vet att hästen är mogen för resa då det kan vara lång resa hem till nya stället. Även fast ponnyn är frisk kan det vara extremt stressande att åka iväg på en lååång resa.

Hoppas det hjälpte till lite ;)

ErikaPihlajamaa
2012-04-17 21:16
0

Ägerbyten ska göras redan i Sverige innom hästen ska exporteras hit.

Helena-Bergstrom
2012-04-18 08:23
0

Självklart tycker jag att allt detta ska göras, men Finnarna själva påstår att inget av detta är nödvändigt?! Och jag vet av några pållar som exporterades utan dessa för ett tag sen.

Man blir ju inte klok på dessa regler! Obestämd

susanne-s
2012-04-18 08:29
1

Ang IMPC så tror jag att reglerna ändrades 1/1 i år.
Innan behövdes det inte men nu måste det göras.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Trine
2012-04-18 09:11
1

Jag sålde två i november till Finland och tänk på att åtminstone räkna med minst 2-3 veckor innan alla papper är klara. Jag hann skicka köpekontrakt till köparen och då skrev hon under ägarbtyeslapparna oxå. sen skickade jag in papprena till sss när pengarna fanns på kontot.

Prenses
2012-04-18 17:50
0

Men nu är det nya regler, och viktigt att ni påminner finska köpare om detta som inte är medvetna om det.

/ Sabina

MariaA
2012-04-20 17:45
0

Jag fick idag veta att IPMC bara är rekommendation i finland, och alltså inte ett måste (av en som pratat med avelsföreningen i Finland i dag)

konstigt att det är så många olika uppgifter……

Jag som säljare vill ju gärna att ponnyn har IPMC , men köparen vill inte ha det pga. att det inte behövs, jag är bara så rädd att det ska bli fel…men säger avelsföreningen att det är bara rekommendation så måste man väl lita på att det stämmer då….

Maria Persson
2012-04-29 00:01
2

Det gick super snabbt att få hem IPMC endast 1 vecka :) Köpare visste först inte att det skulle behövas. Men eftersom jag ville att det skulle göras och även erbjöd mig att stå för IPMC ansökan, så tyckte hon att det var ok Sen har hon oxå kollat upp att det behövdes

MariaA
2012-04-29 21:47
2

Vi gör också IPMC på den ponny vi exporterar, det är ju ingen prisskillnad på det och ägarbytet, (då ägarbytet ingår i IPMC) och ändå så låg kostnad, så jag kan inte förstå varför man inte skulle vilja ha IPMC…….200:- är ju INTE direkt mycket pengar….