Bett med port (tungfrihet)
Undrar över detta med bett med port… Enligt Anders Eriksson ska det visserligen avlasta tungan från tryck, men istället ger det ett större tryck på lanerna.
Ni som använder sådana bett, varför har ni valt att göra det? Hur märker ni om hästen trivs bättre på ett sånt? Hur har den betett sej med ett "vanligt" bett som fått er att byta?
Har t ex sett tredelade bett med en "port" i mittendelen. Hur fungerar ett sånt (till skillnad från ett vanligt tredelat)? Det bör ju inte kunna ge något tryck på lanerna när det är ledat? Eller?
Hej Pernilla! Roligt att ses på Strömsholm!
Ang. din fråga så har jag tyvärr ingen aning. Själv använder jag en rak stång med D-ringar. Snällt mot ponnyn och tar lite plats i munnen, liten eller ingen klämmrisk i mungipan.
Har du provat bettet med port? Vad brukar du köra på för bett?Undrar en nyfiken Ulrika.

Jag kör oftast Frosty med en jaktstång, den har en väldigt liten "böj" som tungfrihet, då han ju inte är så stor inne i munnen. Kedjan har jag rätt löst spänd, och tömmarna är igenom den stora ringen, inte någon av de smala, plus att jag lindat bettet med spentejp för att få det mjukare just vid lanorna. Att han trivs med bettet märker jag på att han jobbar på bra när jag kör med det och försöker inte streta emot handen, han skummar även väldgit mycket vilket jag ser som ett tecken på att han trivs med stången. Jag varierar mig genom att även köra på ett rakt tränsbett, han fungerar även bra på detta, men kan ibland känns lite "stum", han har även lättare att få över tungan på fel sidan med ett rakt tränsbett.

#1 Detsamma, hördu!
Jag har inte provat bett med port utan använder för det mesta vanligt tredelat bett på alla mina ponnysar. Undantaget Kozmos som är så "grund" i munnen att han inte fick plats med den vanliga tjockleken (!) så han använde jag först ett tvådelat bridongbett på innan jag gick över till ett tredelat fullcheckbett (som lyckligtvis var lite tunnare). Nu börjar han förstå det här med hur bettet verkar, så jag ska snart prova ett vanligt tredelat igen då jag äntligen hittat på ett smalt.
Hm, har aldrig sett raka bett med D-ring (däremot fasta ringar)… Visst blir det lite hävstångseffekt med D-ring? (Åtminstone står det så i Hööks bett-tips, fast de vidhåller iofs fortfarande att tjocka bett är snällare och tvådelat mildare än tredelat, så jag vet inte hur stor tilltro man ska sätta till det..?)
#2 Du har ju förklarat för mej förut om Frosty - du får ursäkta om jag är lite trög..! ;-)
Ingen som har någon tanke på vad ett tredelat med port i mittendelen kan ha för effekt..?
Jag upplever att det "värsta" man kan ha vid körning är ett tvådelat bett. Det skjuter ofta upp i gommen. Tjocka bett behöver inte vara snälla bett eftersom endel ponnyer egentligen inte har plats för bett i munnen. Ett bett är ju aldrig skarpare än handen på kusken.
Jo, det är lite, lite hävstångseffekt på mitt bett. Roligt att det verkar gå bra och frammåt med Kozmos! Lycka till med honom!

Halloj!!
Det är inte helt lätt att hitta rätt bett då det finns ganska många att välja ifrån :) Det jag tycker är viktigt att tänka på är vad jag vill uppnå med användadet av bettet. Vanligt tränsbett har en funktion, bett med tungfrihet( ofta stång) en helt annan, så det gäller ju att välja rätt bett till hästen extriör/utbildning. Men kanske mest efter hur hästen använder sin kropp i arbete, låg/hög form.
Raka bett ger ett stort tryck på tungan och det är många hästar som inte tycker om det, mina gör det inte iaf. D-ringar är bra då det inte nyper i mungipan och det är rel stora ringar som ger ett stort område för trycket från sidoringarna att fördelas på. Det är däremot ingen hävstång på ett rakt bett med D-ringar. Iaf inte så som hävstången är tänkt att fungera.
Själv använder jag 3-delade bett,climblewick/jaktkandar men oftast jobbar jag mina bettlöst.
Mvh Jeanette
Jag har aldrig sett ett bett med tungfrihet som är tvådelat.
Ju större tungfrihet (port) desto mer tryck på lanerna eftersom det är tungan som avlastar lanerna på ett bett med liten tungfrihet (port) eller ingen tungfrihet alls.
Naturligtvis om bettet är u-format så kan ju inte tungan ta emot bettet som följdaktigare blir betydligt skarpare.
Alltså stor tungfrihet = skarpare bett
Dessa bett har nästan uteslutande dessutom hävstångseffekt.
Även ett D-bett (som ibland kan ses med liten tungfrihet) har hävstångseffekt, alltså tygeln/tömmen får en hävstångseffekt eftersom den inte är placerad mitt emot bettets mundel.
Ju längre skänklar (kallas hävarmar på westernbett) desto större hävstångseffekt = skarpare bett.
Ett bett med för stor port kan vara direkt skadlig för hästens gom.
Även kedjan som ofta används i samband med bett med skänklar/port har stor betydelse för hur skarpt bettet blir.
Ju kortare man spänner kindkedjan desto skarpare blir bettet.
För lång kindkedja gör att bettet inte får någon verkan alls pga att bettet gör genomslag.
Angående hur olika hästar reagerar på olika bett är det mycket svårt att sia om så det helt är upp till hästen - hur den är skapt i munnen… och ryttarens hand.
Hoppas det hjälper nå´t.

Så då ska ett tredelat bett med port på mittendelen upplevas som skarpare än ett vanligt tredelat? Förstår jag er rätt då?
Bettet finns för övrigt på bild på http://globussport.se under "Bridongbett"
#5 vad för slags bettlöst använder du? Var får man tag i ett i shetland eller ponny stl?
Mycket tverksamt då det inte har någon hävstångseffekt.

Halloj!!
Jag använder oftast en vanlig remont nosgrimma som jag satt på en käkrem på så att den inte kan snurra. det funkar jättebra, men sedan finns ju sidepull som är lite stadigare.
Ang hur olika hästar reagerar på olika bett så går det ju att sia lite med tanke på hur hästen är byggd. Då tränsbett/stångbett verkar på helt olika sätt. Men som du säger så är det användarens hand som är det svåraste att ha med i beräkningen.
Men hur fungerar hävstången på D-ringar??**nyfiken**
Jeanette