Dra "timmer" i skogen
Skulle vilja dra fram ved ur skogen med min ponny. Hon ska köras in först, men som till nästa senvinter när veden ska in så borde hon väl kunna hjälpa till?
Vad ska vi ha för utrustning (har bröstdele+baksele) och hur bör hon bäst tränas? "Timret" är såklart inte några mammutträd, men vi har träd i en hage där vi inte kan komma in med traktorn och då hade ponny varit förträffligt. Marken är slät, men full av stubbar.
En loksele är bäst att dra med, sen anpassade skaklar och enklast blir nog att ha en lunnesax o dra en "stock" i taget med om det är oändligt att ta sig fram.Annars finns det ju släpreden man kan ha men ofta är dom lite för tunga iom att dom flesta är åt stora hästar.
Jag har haft en enkel timmersax för folk jag, gäller att sätta fast den ordentligt bara.
Det gäller ju att hon är lydig och lyhörd om ni är bland träden så du hinner se ut vägen ni ska gå och att du är van att köra då.
Lycka till!
Loksele är att rekommendera! En lunnngsbåge är också toppen, då den lyfter upp stocken från backen och gör att det blir mindre tungt, då bara änden av stocken släpar i backen. Den är suverän när det är stubbar och sånt! Kör man med linor upplever jag att svängel ibland vill fastna på en stubbe, och det blir tvärstopp vilket inte är så behagligt för ponnyn.
kör man med sax och svängel bör man ha en handsax redo och hjälpa till själv så det inte kör fast, det har vi gjort och det funkar irktigt bra. Shettisar orkar dra rätt stora stockar, men det beror ju också på hur längt de ska.
Är detinte så värst stora stockar (diameter upp till 20 cm) är det inga problem att använda bröstselen heller. Lokselen eller en fransk brösta gör ju att hästen får ett bättre drag.
#3 - nej det är inga stora stockar utan mer i kubb-storlek. Vi ska ha det till ved så vi behöver inte ha några speciella längder heller utan kan såga till så att det blir hanterbart.
Ponnyn är lugn och trygg och hagen som ska dras genom är som sagt slät och även om det är stubbigt så går det för en ponny att gå mellan stubbarna. Värre är det för en liten traktor. Det är ungefär 50 meter från stället där träden står till vägen där vi kan lasta på traktorvagnen.
Går det bra och vi tränar oss lite så kanske vi kan ta oss in i skogen eller till svårare plaser i framtiden, men jag tänker mig att det här kan vara en bra start.
Om det inte handlar om mer än en gång så är det kanske lite överdrivet att investera i en loksele. Då de ofta är dyra om det ska vara en av någorlunda kvalité. Men om du har planer på att fortsätta med att dra timmer/tyngre lass av annat slag så rekommenderar jag starkt att införskaffa en bra loksele! :)
Jag vill ju även kunna köra vagn med henne och vi har mycket backar så loksele blir det, men inte på en gång. Känns onödigt att investera i en massa dyr utrustning innan man vet vad ponnyn vill och klarar av. Tycker att det är bättre i början att kliva ur vagnen i branta backar eller att dra lätta lass.
#6 Helt klart en bra idé!