Sadelgjord, längd?
Hur långa sadelgjordar har ni till era shettisar?
Vilken är normallängden?
Är på jakt efter en men vet ej vilken längd. :-S
Varför inte bara mäta och köp sedan en gjord. Det är ju väldigt svårt att säga bara sådär, får såna frågor dagligen..
Man kan ju ha olika sorters sadlar med olika långa stroppar till, och hästar kan ju variera en hel del. Själv har jag i alla fall en kort dressyrgjord, tippar på att den kanske är 40-50 cm lång.
#1 Jag veta att det varierar från häst till häst, men jag frågade faktiskt vilken längd NI hade på sadelgjorden och vad normallängden är.

Om jag inte minns fel så har mina valacker 90cm gjordar, har riktiga lädersadlar till dom av allroundmodell
#2 Just därför jag även svarade på frågan.

Det beror ju helt på vilken sadel man har. Jag har en ponnyputa med långa stroppar och en allroundsadel med korta…Sen är ponnyerna olika stora, så mina shettisar har gjordar som är 50-90 cm långa. Så jag vill nog ge samma råd som #1, mät vad just du behöver till din ponny.
#Ja men jag undrade vad NI har till ERA ponnyer och vad normallängden är!
Jag har 40-50 cm gjordar till mina ponnyputor med långa stroppar.
vet faktiskt inte vad det är för längd på gjorden till den kortstroppade sadeln, tog en i högen som verkade passa…
#3 & #7 Tack för att ni svarade på mina frågor.

80 cm till en allroundsadel

90 cm till allroundsadel och ponny 105 cm i gott hull. Brukar använda sadelgjord med gummi längst ut.
40cm till min shettis som är… 1 meter i mank ungefär? :) Har en ponnyputa. :)
Vi har hittills använt en 50 cm gjord till ponnyputan men nu ska "lillen" ridas in och då behöver vi en kortare gjord. Ni som har 40 cm på gjorden, är det en dressyrgjord ni har eller finns det så korta vanliga sadelgjordar?

Jag har en som är 30 cm till tömkörningsgjorden köpt hos Hööks.
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=330004&deptid=103&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
#13 - jag har dressyrgjordar. Har hittat en som är 30 eller 35 cm, med resår, som jag använder till någon av de smalare ponnysarna…