Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 2730 ggr
Assim
0

ultraljud?! Tillförlitlighet?

Vi köpte vår Vabiola v DS 2010, då betäckt med Ekstrands Pumba, Vabiola hade varit betäckt flera gånger tidigare och ej blivit dräktig. Vi ultraljudade henne i augusti, 3 mån efter betäckning och hon var dräktig. Förra våren var hon mycket rund och vi väntade och väntade men inget föl kom och någon kastning hade vi definitivt inte märkt. Förra året betäcktes hon med HRE Zetland och ultraljudades, ej dräktig. Vi bestämde då att lämna Vabiola till dottern Malin för träning, eftersom hon var så smällfet och sedan utredning varför hon aldrig tagit sig, på 5 år. Vabiola kom i toppform och blev reserv BIS i Kristinehamn. Domaren som sett henne tidigare hade aldrig sett henne i så bra skick, musklad och snygg. Dock började hon för en månad sedan bli väl tunn men rund om magen så vi tog hem henne för lite koll, mask? och vad har hänt idag??

Jo, Vabiola har nedkommit med ett välskapt hingstföl!!! Med andra ord så känner vi oss som djurplågare eftersom hon både tränats och ställts ut när hon var dräktig. Dock är vi givetvis jätteglada för fölungen. Jag har även tidigare fått fel besked på ultraljud men då själv uppmärksammat detta och undrar nu om fler varit med om detta? Iallafall toppen att allt gick väl…

[Billan]
0

Men va ul att det blev ett föl till slut, även om det nu blev så här.

Vet ett sto av halvblodskorsning som nedkom dagen efter hon tävlat i hoppning. När stall personalen kom på morgonen fanns det ett föl i mammans spilta.

Är det inte härligt.

Grattis.

sanne
1

Grattis får man väl säga !

Tur att allt gått bra ivf..roligt för Vabiola att äntligen få ett föl.

cinna
0

Grattis till en lyckad fölning och ett välskapt föl!Glad

Har ej varit med om det själv, men vet att det tekniskt sett kan vara svårt att konstatera dräktighet mha UL när fostret ligger djupt nere/långt in i livmodern vilket det gör efter ett par veckor… eller om det var månader. Minns inte riktigt hur långt gången de var tvugna att vara. Men viss osäkerhet vet jag att det finns i en period av dräktigheten, så jag är inte förvånad över vad du skriver.

Shetland är ju som bekant ganska små i mer än ett avseende, så det är inte säkert att veterinären kommer åt i alla skrymslen och vrår vid en ULus.

CamillaE
0

Grattis! Va roligt att de blev ett föl.. Vilken bergodal bana de blev i April.

Mini-Angel
0

Spännande!! Och Grattis till fölis!

VeronicaP
0

Att de resorberar föl är ju inget ovanligt därför oftast de stora hästarna ultras lite senare i dräktigheten också.

Sen kan de ju vara så att det missats om ultringen gjordes för tidigt , har hon fölat nu efter vad hon var betäckt förra året ??

Jag har aldrig varit med om att de har missat ett föl vid ultring , sen har de ju däremot hänt att hästar har resorberat/kastat även om de varit konstaterade dräktiga och gör de de så tidigt som efter 3-4 månader så märker man ju inte av det

fuxar
0

Stort GRATTIS!!!!!

Gosa
0

GRATTIS!!! Härligt att allt gick bra Glad

Hanna-D
1

Är som med allt annat, beroende av kunskap och skicklighet på den som utfört UL. Mänskliga faktorn. Grattis till fölet!

Camilla
0

Grattis till fölet!Skrattande

AnnaFagerell
2

Grattis! Och putta undan tankarna om att vara djurplågare… Stoet har säkert bara mått bra av träning och utställning är inget som plågar heller. Var nu glad över fölis istället. Grattis!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Assim
1

Tack för alla gratulationer! Det lustiga är att på de andra stona som vi u-ljudade samtidig,t på dem såg de att livmodern var stor o vätskefylld men inga föl men ändå nästan garaterat säker dräktighet, vilket vi ser att det stämmer men Vabiola var helt tom…. Vid dräktigheten med Pumba så såg de däremot kropp o hjärtslag. Det är ju ändå ganska sent i dräktigheten 3-4 mån. Vabiola brunstade också på utställning i både september och november. Malin misstänkte dräktighet men vi sa att hon fölar säkert inte förrän sent i så fall… Tänk så fel man kan ha….

Bebben mår i allafall bra och arbetsnamnet är Hannigarth Mot alla odds men vissa familjemedlemmar vill ju ha engelska namn så vi får se.

# 10. Vi kommer snart med lite damer!

Linnah
0

#12 Hans kanske minns när Pajen skulle födas -99. Assippa stod och kissade konstant åt nån av hingstarna så sent som en månad innan hon till slut fölade… Då tog vi ut veterinären som konstaterade att det fanns ett levande foster i henne.

Gosa
0

#12 Då kanske han kan heta Hannigarth Against all odds istället Flört

Annelie-P
0

Instämmer med Anna i inlägg nr 11 ovan - grattis till fölet!

Adnocc
0

Namnförslag Glad

Hannigarth Surprize eller kanske Hanningarth Surprizet (då får man även med några stavelser efter pappan).

[[AcsJulia]]
0

Grattis till fölet! :D

Mitt sto visade tydliga tecken på dräktighet på ultraljudet. Men det visade sig att hon är så långt ifrån dräktig som man kan bli, då hon är steril.

Assim
0

Tack för fina namnförslag! Men då dottern vill ha alla "sina" hästar med M i början så är det någon som har något bra? Av en slump så blev det så att Malins hästar hetat på M liksom hon själv (Manda, Mistar, Moses, Mamba, Mayday m fl). Förslag har varit Mirakel men då associerar vi till Björn Ranelid i Melodifestivalen o det är inte så kul även om vi just nu kallar bebben för lill björn….

Sonens som föddes igår blev Euphoria, också melodifestivalen och inte så kul men barnen får döpa varsin.

Hans enda "egen" som ännu är född heter Hale-An-Feer. Stark o orädd på Shetlänska, fint tycker jag.

Men fler förslag på M!

Nej, Linnea, Hans minns inte det, tyvärr för hade han gjort det så kanske även jag kunde trott på att hon kunde vara dräktig för u-ljud har ju visat fel på mina halvblod o fjord.

Hursomhelst så är det härligt just nu. 23 grader varmt o 3 pigga bebisar o 3 kvar som kommer om några veckor, tror vi.

MissInAction
0

Mist kanske? En valkyria från nordisk mytologi.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

AnnaFagerell
0

Melody… kort och enkelt  Oskyldig

Medarbetare på djurskydd.ifokus

runas
0

Grattis till fölet, så skönt allt gått bra!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

AusaBausa
0

mystery är på "M" o ett namn förslag :-)

Grattis till ert föl!