Lite föl frågor
Hej! Mitt shettissto ska få ett föl nu i slutet av Maj. Jag har aldrig fött upp något föl förr från födslen så jag har några frågor:
1. När kan man börja vänja fölet vid människor? Genom att klappa osv.
2. När kan man börja gå ut och gå med mamman och fölet får gå med?
3. När kan man börja leda fölet själv?
4. När kan man börja ställa upp fölet på stallgången?
5. När kan jag börja "träna" fölet för T.ex hoppning? Läste i en bok att man kan ta mamman och fölet på banan och löshoppar man mamman, så kan man ha fölet jämte för då hoppar fölet också? Men det stog ingen ålder :S
Tack i förväg! <3
You can't make a rainbow without a little rain
Hej.
Jag hanterar fölet ifrån dag 1, dvs tar på fölet på hela kroppen, tränar oxå mina föl ifrån början o ta på o av grimma, brukar börja leda efetr nåndag oxå.
#1 Okej tack så jätte mycket! Det är ju bara en månad kvar nu ;)
Puttar för mer tips ;)
Hoppas det går vägen för dig
#3 tack så mycket!
Det här är aktuella frågor för vår del också, även om det dröjer innan det blir föl här. Vore intressant att höra hur ni andra gör med era föl!
#5 Du får gärna följa denna tråd och få tips du med :D
Jag kan ju svara hur vi gör.
1. Vi sitter i hagen och håller på med fölen redan från födseln. Alla gör olika, men grimma tar vi på när fölet är ca 2-3 månader.
2. Korta promenader kan man väl göra från dag ett, men vi tycker det är viktigt att stoet och fölet får mycket egen tid och kan knyta sig ann till varandra. De gånger vi leder fölet är för att träna inför utställning, och då går vi i ca 5-10 min sedan släpps de ut i hagen igen. Fölet är då ca 1,5-2 månader.
3. Om din fråga är när du själv kan ta i väg fölet på en promenad utan mamman så är det väl att rekomendera i sammband med avväjning, efter ca 6 månader.
4. Var försiktig med att binda upp föl, de är spralliga och kan lätt få för sig att resa sig eller dyligt. Om man binder upp ser jag gärna att våra föl är runt 3 månader i alla fall och då är vi minst två personer i stallet (det sker i princip bara när hovis fixar fötterna som vi binder upp dem).
5. Träna fölet för hoppning har jag inte hört talas om att någon gör. Tänk på att det är ett föl, ett ungsdjur som växer. Man ska vara väldigt försiktig med dem.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Man brukar träna/leka löshoppning med föl avlade för hoppning, ser ingen anledning till att löshoppa ett shettisföl.
Inte jag heller… sa inte att jag skulle det men tog upp det då det lät helt fel :S aja ;) Tack så mycket ThiffanyJ för dina fina svar :D
Jag brukar ta på och av grimma innan de är en vecka gamla.
Man kan ha "naturliga hinder" i hagen som fölen kan få skutta över, men det handlar mer om bommar (grenar) på marken. Jag har inte tänkt på om shettisarna varit så intresserade av det men när jag hade ett NewForestföl var han tokig i att springa runt och hoppa. Men hoppa med dem eller löshoppa skulle jag nog vänta med till 1-2års åldern…
Lyfta på hovarna gör jag från de är nån vecka, men bara när de är lösa. De ska inte känna sig tvingade till det utan som en social "lek".
Jag kan även ha med en borste som de får "smaka på" som jag kan borsta dem med, men även då när de är fria.
När de är nån månad kan jag leda dem till och från hagen med långt grimskaft, men nära modern. (om fölet inte vill gå bredvid dig kan du gå på ena sidan av stoet med grimskaftet liggandes över ryggen på stoet och fölet går på andra sidan…
När de är ca 2 månader kan jag ha en gjord (tex longeringsgjord) på stoet som fölet kan vara bundet i, men se till att alltid vara två så inte fölet trasslar in sig eller skadar sig.
När de är 2-4 månader kan jag ha bundit upp dem i närheten av sin mamma i gången eller utanför stallet. Men lämna inte om fölet ensamt uppbunden! Fölen brukar tycka om att bli kliade och borstade så det är bra att vara intill och "gosa" samtidigt.
Vid ca 4 månder kan fölet få ta 15-20 minuters promenader utan modern men med en annan "kompis" som den är lugn och trygg med. Men jag brukar se till att de har diat innan…
När de sen är runt halvåret kan de tränas mer på "konstiga underlag"… Kan testa att gå på presenningar, gå upp på saker osv. Om de följer med snällt får de gärna följa med ut på stigar i skogen när modern rids eller som i mitt första fölfall, kompisen i stallet (ett halvblodssto). Däremot om man rider på vägar är det bäst att ha fölet "kopplat"…
Tycker det beror på stoet hur mycket jag kan hålla på med fölen. Vi har följt principerna för "Imprint training" på våra föl. Finns bra böcker om det så jag går inte in på det här då det kan missförstås, bättre att läsa från originalkällan.
Grimma tas på och av ett flertal gånger under de första dagarna, dock alltid i boxen.Kan okså nämna att vi har aldrig grimma på vare sig föl eller sto i hagen. Jag vet många som har det, men vi tycker skaderisken är för stor.
Uppbindning brukar vi vänta med tills fölen kommer hem från betet på hösten, och då binds de upp bredvid stoet för att borstas och skötas om.
Ledträning börjar då också. Till att börja med ihop med stoet, men senare ihop med en stallkamrat.
Tack så mycket! Ni hjälper verkligen!
Jättebra med många svar!
Jag har en fråga: Var kan jag läsa om "imprint training"? Det är ett nytt begrepp för mig som inte sysslat med vare sig shettisar eller föl på måååånga år.
Här en länk med lite info om ursprunget:
http://www.robertmmiller.com/imprint-training.html
Och här en länk till boken:
Vi har dock använt oss mer av hur det är beskrivet i Monty Roberts bok "Från mina händer till dina"
Kan inte nog betona dock så ingen missförstår mig: Man får aldrig störa bindningsprocessen mellan stoet och fölet!!
1. När kan man börja vänja fölet vid människor? Genom att klappa osv.
På en gång! Givetvis bör du se till att lämna sto och föl i fred när det precis är nyfött (förutom det du ser till att båda mår bra), men efter något dygn tycker jag absolut du kan börja "pyssla" med fölet förutsatt att mamma inte misstycker. Särskillt förstföderskor kan vara lite "om sig och kring sig" med sina föl, se till att ta det lugnt i sådana fall så att även mamma känner sig trygg med att du är där.
Sätt dig i hagen/boxen och låt fölet komma fram till dig. Är de vana att se dig redan från "dag 1" så kommer du nog sällan ha problem med att få dem sälskapliga. Att klia fölet på ryggen/rumpan brukar vara poppis, och fölet kliar tillbaka. Jag brukar stå i en trekant med mamma häst också så alla kliar varandra! ^^ Föl är ju av naturen ganska nyfikna och undersöker en oftast gärna.
Du kan "träna" på att fölet låter dig ta över allt, på halsen, magen benen osv. Bara så de känner sig trygga med att du kan vara där och pilla. När de känner sig helt trygga med att du klappar/kliar osv kan du försiktigt börja träna på att lyfta benen. Ta det väldigt "försiktigt" i början. Börja med att de bara lyfter benet när du ber om det, och sedan ökar att hålla benet uppe - sekund för sekund. Att få dem behagliga med att lyfta benen är viktigt för att kunna sköta hovvården så odramatiskt som möjligt redan från början.
2. När kan man börja gå ut och gå med mamman och fölet får gå med?
Det kan du göra redan från dag 1! Fast för att inte behöva hålla i fölet så kan det i början vara smartast att göra det i hagen t.ex. När fölungen går att ledas lätt kan ni börja med promenader utanför hagen.
Många tycker att fölungar inte ska promenera när de är "för små", men det är helt naturligt för dem. Det är bra för hovarna med rörelse, och rör sig hästarna ordentligt från början blir de oftast mer korekta än när de t.ex får tillbringa största delen på box de första månaderna. Muskler och senor stärks ordentligt och långsamt redan från början! På så vis är bete väldigt bra om man nu kan ha fölets mamma på bete (och givetvis ännu bättre med fölkompisar du kan busa och leka med).
Tänk bara på att de blir trötta relativt snabbt så ta inte en lång promenad utan hellre flera korta. Att leka med fölen i hagen går givetvis lika bra. Är fölet socialt och trygg med dig så följer de gäna efter och kan springa och busa lite med dig.
3. När kan man börja leda fölet själv?
Vissa anser att man inte bör leda fölet alls i början, och jag kan väll förstå lite av poängen med det. Ett föl som känner sig trygg med dig följer dig gärna ändå.
Men att lära dem bli ledda kan ju behövas om man t.ex inte har hästen på bete utan tar in mamma och föl på nätterna t.ex. Eller som någon annan sa, man ska på uställning. Våra kommer in och ut varje dag, och våra föl har aldrig varit sådär mammiga direkt utan väldigt äventyrliga efter bara någon vecka. Med vägen inte allt för långt bort så vågar vi inte ha dem lösa.
Men leder ni inte från dag ett så kan du gott och väl vänta med att ta på grimma osv tills fölet känner sig "hemma" med dig. Vänj sedan fölet vid grimma lite i taget, lämna inte grimman på heller (föl är väldigt viga och med små hovar!).
Tänk bara på att inte faktiskt leda fölet i grimman de första 3 veckorna, innan dess är nacken för klen för att kunna hålla emot att resten av kroppen springer iväg. Använd istället en sele (hundsele, eller en större hästgrimma fungerar bra), eller håll ett grimskaft runt halsen/bogen och en arm runt rumpan. Grimma kan du sätta på "bara för att" när ni ska leda dem, så de vänjer sig.
Jag vet inte vad du egentligen menar med att leda fölet själv. Själv som i att du kan ta både mamma och föl? Det går givetvis bra så fort fölet klarar av att bli ledd. Att knyta fast fölungen i en sele gillar jag dock inte riktigt. Fölungen följer efter mamma för att mamma ber om det och fölungen vill. Att sätta fast den på ett visst ställe är kanske inte så bra. Mamman kanske vill ha lite utrymme och ber fölet flytta på sig, om fölet då sitter fast kan den inte det.
Bättre att leda mamma häst i ena handen och fölet i det andra, så fölet lär sig att faktiskt lyssna på sig och vad du gör när den ska bli ledd. Inte bara känna att den "sitter fast".
Leda fölet själv, utan mamma är väldigt olika. Ibland är mamma och föl oskiljaktiga väldigt länge, och du bör inte sära på dem tidigare än de är OK för dem så att säga (antagligen först när det är dags för avvänjning om fölet nu måste tas bort från mamma). Men jag har även haft föl där varken mamma eller föl brytt sig om att de kommit utom synhåll för varandra redan när de är någon månad gamla. Men i hagen kan du givetvis öva på all leda fölet när mamma går lös. Då kan mamma befinna sig där hon själv önskar och kan "övervaka" dig, och du kan lägga allt fokus på fölis.
4. När kan man börja ställa upp fölet på stallgången?
Ställa fölet på gången kan du göra börja träna lite på så fort de accepterar att bli ledda. Så med mamma uppbunden och fölet i ett grimskaft du håller i, eller helt lös. Binda fast fölet gör jag först när de börjar bli lite större, upp emot något halvår. Föl har så mycket "sprätt i benen" så jag vill helst göra det när de börjat mogna lite mera. Men det kan kanske vara bra att ha vant fölet med hjälp av mamma att sitta fast tills avvänjningen.
Ett tipps är att ha fölet lös på stallgången (om du inte har så stort stall) med mamma i boxen. Det sker givetvis efter att fölet är tryggt med dig själv, och att mamma och föl kan gå korstare stunder från varandra. Men i stallet ser ju mamma oftast fölet från sin box ändå om det är löst på gången, så det brukar inte vara några problem. Bara man tar det i fölets takt. Då kan fölet få undersöka lite samtidigt som du borstar och grejar lite.
Men oavsett när du börjar med att låta fölet sitta fast, så börja med att bara dra grimskaftet från fölets grimma runt något och direkt till din hand. Så du bara kan hålla emot lite och får dem att stå någorlunda stilla, men ändå kan släppa direkt om det behövs.
Tänk på att när du väl börjar sätta fast fölet helt (eller då rättare sagt unghästen) så se till att göra det med ordentliga grimmor och grimmskaft. Bind hästen mot en vägg så den inte kan volta framåt i en ev. strapatts (alltså inte mitt på gången där den kan gå framåt). Att ga regäl grimma osv som INTE ska gå sönder är viktigt. Om hästen reser sig får det inte gå sönder så att hästen fallet handlöst bakåt. Däremot är det givetvis bra med att sätta säkerhetshakar så att du själv kan få lös hästen fort när det väl behövs (och då inte när hästen står uppe i luften, så den inte rikserar att ramla bak).
5. När kan jag börja "träna" fölet för T.ex hoppning? Läste i en bok att man kan ta mamman och fölet på banan och löshoppar man mamman, så kan man ha fölet jämte för då hoppar fölet också? Men det stog ingen ålder :S
Föl brukar tycka det är kul att hoppa. Men det behöver inte vara ett hinder i paddocken, det kan lika bra vara en liten "stock" i hagen eller ett litet dike.
Men visst kan man löshoppa fölet med mamma redan när de är små. Dock ska det inte vara minsta ansträngande. För ett litet shettisföl räcker det med en liten cavalettibom (i shettis storlek). Men börja givetvis med bommen helt liggandes på marken. Det räcker med 3-4 "skutt" där fölet bara precis har hindret så högt att det hoppar och inte bara travar över.
Att börja träna för hoppning i den befattning att det faktiskt blir träning bör man inte göra med fölet. Däremot kan man ju se det som en del av miljöträningen att lära dem att de ska gå över ett par bommar och ev. ta ett skutt. Så de inte tycker det är konstiga saker när de blir större. Och då är det ju givetvis tryggare om de ser mamma göra samma sak först. Miljöträna gärna mamma tillsammans med fölet så fölet bara följer efter mamma och samtidigt vänder sig vid mycket.
Hakuna matata!
Jag gör tvärtemot många andra här… Jag håller inte på med fölet i all oändlighet, jag fokuserar på stoet, borstar och kliar på henne, fölet blir nyfiken och det blir helt naturligt för den att man "stökar" runt den, när den söker kontakt kliar/klappar jag. Jag upplever att stona blir lugnare på detta sätt och inte sänder fel signaler till fölet om människor. I hagen låter jag fölen söka upp mig, de är nyfikna av naturen och kommer alltid fram efter ett tag. Det viktigaste för oss är att fölen får vara hästar, leva i sin flock och lära sig av de andra hästarna. Man har gott om tid att träna längre fram. Våra föl brukar bli väldigt sociala och kontaktsökande ändå :-)
#15 Låter otäckt att leda fölet i hagen med stoet löst, vad händer om stoet drar iväg? Man får en fölunge som kastar sig och ska efter sin mor med ett rejält ryck över nacken och i värsta fall en fölunge som går omkull som resultat…
#17 För det första bör man som sagt inte ha grimma, för det andra behöver inte fölet sitta fast i något grimmskaft alls. Man kan ha ett löst grimmakaft runt halsen, eller helt utan. Man lockar på fölet och ber det följa med, stannar och belönar med vad fölet gillar bäst (klappa/klia och med rösten). Det var just det som var tanken md att göra det i hagen, att fölt kan vara löst :)
Hakuna matata!
#18 Låter otäckt och som en onödigt stor skaderisk att rekommendera till någon som ska få sitt allra första föl.
#19 Ursäkta mig då, men på vilket vis skulle fölet kunna skada sig…? Jag tycker i.af det är bättre att öva där än utanför hagen…
Hakuna matata!
Jag har hört talas om föl som blivit väldigt busiga och ryckt till i grmskaftet och det har inte slutat lyckligt. Fölis har gjort en kullerbytta/gått om kull och brutit nacken.
Föl är sköra, så ta det lungt i början. Olykor kan hända så lätt.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#21 Ja usch sådant är verkligen olyckligt, det har hänt våran granne (dock bara i hagen när fölet sprang och snubblade till).
Man måste vara väldigt försiktig när man leder föl, framför allt om man leder i grimma (undvik det!). Reser de sig är det så lätt att de tappar balansen bakåt om man håller emot.
Hakuna matata!
#15 Tack för dina fina svar :D
Ni andra; Detta är ingen tråd där man ska "skälla" på varandra… Har ni några åsikter eller att ni tycker si och så, ta det helst via PM då! Denna tråden skaffade jag för att få tips hur NI gör och inte för att få tjaffs :(
Tack ♥