Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1568 ggr
Fjällen
0

Foder till shettis

Heej jag har en shetlandsponny som är två år och jag ska börja ge honom krafft nu,han får ett kilo hö på morgon, middag och kväll, men jag har köppt betfor och müsli men vet inte hur mycke han ska få. För det står ju till en tvårig stor häst, så kan jag få nått tips om hur mycke jag kan ge?

StuteriSolo
1

hur mycket kraftfoder en häst behöver beror ju på vad höet innehåller för nåring, så det är inget man kan säga att hästen behöver si och så mycket, det varierar så mycket!

Jag skulle ge en unghäst fri tillgång på hö(om det inte är dåligt näringsvärde, då kan det bli helt fel balans i fdoderstaten) och betfor kan man ge 1-2 dl torrvara per häst utan att det gör speciellt mycket(blötläggs ordentligt före utfodring, kan vara hilma bra för att få i dem diverse saker som t.ex mineraler Skrattande) Kraftfoder - upp till 3-500 g per dag är nog det mesta vi har gett någon under åren, då med dåligt hö och kraftigt växande individer, kompletterat med lusernpellets

Fjällen
0

okej, tack för hjälpen :D

[Billan]
0

Varför inte ge luzern pellets istället för kraftfoder. Luzern räknas som grovfoder.   Som ovan sa behövs en analys på höet om en välbalanserad foderstat ska göras.

Fjällen
0

okej