Proteinbrist och bete?
Hämtade hem en tunn, bukig liten 2åring igår. Vass över rygg och rumpa, knappt någon hals. Vinterpälsen sitter fortfarande kvar, totalt glanslös.
Hon går nu ute på relativt magert bete.
Hon her tydlig proteinbrist och vad ger jag nu bäst för att fodra upp henne?
Foderjäst, mineraler och luzern? Hur räknar jag en vettig foderstat med bete ist för hö?

Man kan skicka in och få analys på gräset också. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Men ändras inte värdet på gräset under sommaren? Hur får jag då en rättvisande analys?
Törs jag ge BÅDE foderjäst och luzern? eller är det bättre med b-vitamin och luzern med tanke på att jästen innehåller mycket protein?
eftersom hon är så bukig… har du tagit parasit test?
Jag tycker du tänker klokt som väljer att fodra med luzern. Proteiner från grovfoder är inte farligt att överdosera något enligt Christina Plack på SLU. Värre verkar vara om ponnyn för för mycket proteiner genom kraftfoder.
Hur mycket B-vitamin finns i Luzern?
Det gjordes ett "kolla masken" prov på henne innan betessläpp och då var hon maskfri.
B-vitamin i luzern: enligt Kraffts hemsida inget alls..
Betet varierar ju i innehåll från dag till dag, så här års. Just nu är det massor med protein i gräset, så för tillfället är nog bra bete det allra bästa tillskottet! Proteinmängden brukar minska snabbt efter midsommar, så då bör du kanske komplettera med lusern.
Går hon på bra bete så är det ingen idé att räkna foderstat, det är bara att låta henne äta…
Har du inget annat än det magra betet nu så bör du nog fodra som om du inte hade ngt grästillskott alls… Dvs grovfodertillskott, gärna i form av lusernhack.
#5 Varför ska du ha B-vitaminer? I de flesta fall tillverkar ju hästen dessa själv i tarmen, så tillskott ska inte behövas. Att hästen inte har fällt av pälsen beror sannolikt på att den är undernärd.