Vet. besiktning...
Vem brukar betala veterinärbesiktningen när ni säljer ponnyer? När jag köpt hästar har jag alltid stått för besiktningen. Har köpare på mitt sto men vi gjorde aldrig upp om besiktningen, tänkte lämna den som "prutmån" men nu blir det lite dyrare än jag tänkt….
Hur gör ni?
Vill någon ha besiktigat vid köp tycker jag den nya ägaren ska betala det.
Det brukar vara köparen som betalar. Det beror på vem som begärt besiktning (vem som har störst intresse av den)

Egentligen finns det väl inga regler kring vem som skall betala veterinärbesiktningen. I vissa fall har jag som säljare stått för kostnaden för jag har helt enkelt velat ha klara papper på allting. I andra fall så har köparen stått för kostnaden om de specifikt har önskat en besiktning. Man kan ju också dela på kostnaden …

Vi har faktiskt oftast stått för vet besiktningen , men på shettisarna ska jag väl villigt erkänna att vi aldrig gjort någon mer än på Nisse då som exporterades till Norge. På de större hästarna har vi stått för besiktning någon gång har vi delat på det. Men jag vet att de flesta säger att köparna ska stå för det men det är ju en säkerhet för mig att jag gör det när jag säljer. Men vill de ha röntgen får de stå för det själva.
När har köpt och varit med och köpt så har vi som köpare stått för besiktiningen, om hästen gått igenom. ..har den inte gjort de så har vi delat på kostnaden.

Så har vi också alltid gjort. Röntgen har dock alltid vi som köpare stått för.
Det är så här:
Köparen har undersökningsplikt så om köparen vill ha kvar sin möjlighet att kunna reklamera hästen pga dolda fel eller så, så vill det till att hästen har undersökts noggrant före köpet. Det ligger då i köparens intresse att anlita en veterinär som besiktigar hästen och köparen ska självklart då betala för detta. Ett fel som hade kunnat upptäckas vid en vanlig veterinärbesiktning kan aldrig klassas som "dolt fel".
Om säljaren anlitar veterinär och betalar besiktningen så anses inte köparen ha fullgjort sin undersökningsplikt… Besiktningen är ju gjord i säljarens intresse då…