När ultraljuda?
När är det bästa att ultraljuda sitt sto, så fort som möjligt (2v), eller efter en viss tid? En månad? När kan man vara hyfsat säker på att stot inte resorberar, om någon sådan "säkerhets"-gräns finns..
Gäller mitt sto som skickas iväg en bit för betäckning, vill ju inte ha henne borta allt för länge… Samtidigt som extraresa helst undvikes 

Man kan UL ganska tidigt typ runt 16 dygn (rätta mig gärna om jag har fel). Mitt sto som är i DK på betäckning ska jag låta gå kvar över en brunst innan jag tar hem henne. UL:ar henne här i Sverige efter hemkomst samt på 90:e dygnet.
jag väntar till 18-20 dygn så jaghinner kolla med hingsten föst

Jag har fått höra att man "ska/bör" ultraljuda från dag 16, 17 eller 18, samt på dag 45 och dag 90. Gör man dessa tre ultraljud så ser man ju om stoet har resorberat under den tidiga dräktigheten. Men ju senare man gör det, desto lättare är det att se om det finns nåt därinne, i min erfarenhet. Det värsta jag vet är att höra veterinären börja meningen med "jag tror att det finns" och sen se densamme leta på skärmen efter vad h*n trodde att h*n såg. Då är det mindre stressande att göra en ultraljudsundersökning från dag 20 ungefär, eftersom man då definitivt kan se om stoet har tagit sig.
Det jag har hört är att under de första 40-45 dagarna har inte embryot fäst ordentligt i livmodern och är därför mer känsligt för stress och foderbyten m.m. (För stoet, alltså.) Så ska man t.ex. transportera ett sto som avskyr att resa så bör man kanske vänta till efter de där första 45 dagarna.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#0 från dag 16-17 ser de en bildning. Det skulle i vissa sällsynta fall kunna vara nån ovanligt cysta eller nåt, men om sto har gått in och ut ur brunst som vanligt är det inte särskilt troligt.
Från dag 25 ska man kunna se hjärtat slå! 
Vid dag 45 känns fosterblåsan, och där kan också finnas vissa problem att förväxlas med typ pyometra, men om allt varit normalt händer det också sällan.
Jag gjorde min sista koll vid 52 dagar, och om allt är normalt då påstod i alla fall min veterinär att det skulle ganska mycket till för att fölet skulle resorberas eller dö. Fel kan det ju ändå alltid gå.
Den här gången gick det bra!

För att vara säker på att inte missa stoet nästa brunst , så ska man göra det 16-18 dygn, på halvblod står det alltid 16:e dygnet
#4 jag kollar ju aldrig igenom vad jag skrivit!
Skulle inte stå #3 skulle stå #0…. jag är för virrig helt enkelt…

Antar att det är från sista betäckningsdatumet man räknar 

Japp, brukar börja kolla stoet igen efter 16-17 dygn efter sista betäckning. Vi väntar gärna m ultraljud till runt 30-40 dagar om stoet inte visar nu brunst.
har en här som är 19 dagar i dag, inga tecken på brunst än !!!! hoppas hoppas..