Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 1851 ggr
AusaBausa
0

Avvänjning av föl

hur gör ni med avvänjning av föl?

Hanna-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vänjer av dem när de är minst 6 månader, oftast är de 8-9 månader. De flyttar då in till min hingst som är "pappa" åt alla unghingstar och föl.

Vänjer av tvärt. En del låter ston och föl vara isär över natten och tillsammans dagtid (eller tvärtom) men det fungerar inte här. Stona får stenhårda juver varje natt och är oroliga. Jag tycker det är bättre att ta allt på en gång och se till att motionera stona i ett par dagar för att slippa juverproblem.

AusaBausa
0

det kan väl inte skada fölet att vänja av tvärt? Är ju också av den åsikten att bättre dela tvärt mor o barn medans ngn vän ville att min häst skulle komma till fölets hage för o lära känna honom och för att de sen tillsammans skulle flytta till min hästs hage där fölet ska fostras av honom???? Ska det spela ngn roll? De tyckte synd om fölet att behöva delas från både mor o flock samtidigt!?! Som det är nu kommer inte min häst o fölet nära varandra pga en överbeskyddande mor!

Milla
0

mår stoet bra och klarar av att hålla vikten så låter jag hingstfölen gå kvar tills dom är runt 9 mån, stoföl får gå kvar tills mamma själv säger ifrån.

Om stoet tappar i vikt så vänjs dom av tidigare.

När jag vänjer av så gör jag precis som Hanna vänjer av tvärt.

HIngstfölet får gå in till dom andra killarna och som sagt stona stannar kvar (tror jag) har inte haft något stoföl ännu :-)

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hanna-D
0

#2 Hur menar du med skada? Min fölungar har oftast varit mer eller mindre avvanda av stona själva när de flyttas över till hingstarna.

AusaBausa
0

skrev lite fel…vi kallar honom föl men han föddes förra året så han är 1-åring nu!!! Har gått hos mor hela tiden o mor behöver inte honom längre för att han diar o hon är gammal o behöver näringen själv….

Milla
0

#2 min erfarenhet är att mamma skriker efter fölis första dygnet och sen inget mer, medans fölet inte bryr sig.

Tror att om man vänjer av för tidigt så är ju inte fölis mogen och kan då vara mycket mer förtvivlad att mamma är borta.

Milla
0

#5 då hade jag delat på dom direkt, dvs sätt in honom i hans nya flock direkt.

Hanna-D
0

#5 Då är det nog hög tid att vänja av honom innan en "olycka" händer…

AusaBausa
0

#4 menar att mina kompisar tror att fölet=1-åringen, ska må dåligt av att separera tvärt från mor o flock!?! Tror de sätter in för mkt människokänslor i hästen…

Milla
0

Ja precis tänkt på att han kan betäcka mamma……..

AusaBausa
0

det påstår de att han inte kan!  Att hans kulor inte ramlat ner o att de ej blir könsmogna så tidigt…stämmer det? När är de det?

Hanna-D
0

Ett par km från mig går ett föl som är resultatet av en hingstunge som gick för länge med sin mamma. Shettisar, jag kan inte låta bli att tycka att det är lite äckligt.

Hanna-D
0

#11 Det skulle jag inte ta som en garanti. Klapphingstar kan ju betäcka och få dräktigt.

Milla
0

#11 jag lovar att dom visst kan!!! jag särade på mitt förra föl när han var 10 måndader för då började han försöka betäcka dom andra stona, dock sa dom till honom iom att dom var dräktiga.

AusaBausa
0

detta är halvblod men det spelar ju ingen roll… dennes, fölets, mormor blev betäckt av sin son men tror det var en olycka har för mig att han då hoppade in i haggen till henne o ett sto till= 2 nya föl året där på.

Milla
0

Det spelar ingen roll, jag hade särat på dom med en gång, han kommer inte ta någon skada alls.

AusaBausa
0

Ups då ska jag genast berätta, för även om jag inte äger sonen så äger jag mamman…. o då blir det inte lätt för dem…har ju sagt till dem tidigare… nu blir jag förbannad…jag har ingen vana av unghingstar men de borde ha det…Grrr…

Ove-D
0

Finns det någon annan hingst/valack som han kan gå med? Eller är alternativet att de går på var sida om ett staket?

AusaBausa
0

jo som jag skrev är det meningen att unghästen ska komma till min valacks hage i en annan by för att fostras av honom i sommar… men juxet var att de ville ha min häst till deras hage först för o lära känna varandra vilket jag tyckte var SÅ idiotiskt löjligt o onödigt men gick med på det för jag behöver honom som sällskap nu när Kefir åker på betäckning…därför ville jag inte bråka o ifrågasätta deras hästskötsel…

AusaBausa
0

men när det nu inte funkar, för min häst blir sparkad o illa behandlad av de andra hästarna i hagen så ifrågasätter jag det iallafall… o vill ha era åsikter om det o hur ni avvänjer…

Kris_J
0

Jag föredrar att plocka bort mamman och låta fölet gå kvar med övriga.

Veritas odium paretFörvånad

AusaBausa
0

fler åsikter…

AusaBausa
0

nu är jag trött för nu skriver jag i fel inlägg. Go´natt!

JennyR
0

Jag har hittills vant av tvärt. I år går ett av mina ettårsston fortfarande med sin mamma, mamman ska inte föla i år men ska betäckas. Får se hur det blir med avvänjningen, har egentligen ingen brådska… :-) Hon diar fortfarande men rätt lite. Det är mer "tuttande". Men man ser på mamman att hon säger ifrån lite oftare nu, ang. diandet.

Var på en mkt intressant föreläsning med Ingvar Fredriksson i höstas, där just detta ämne togs upp. Han tyckte att det var bäst att mammorna fick vänja av sina fölungar själva, oavsett om de är dräktiga eller ej. Är dom inte dräktiga tar det ju längre tid innan mamman "vänjer av", än vad det tar om mamman är dräktig. Detta är ju av naturliga orsaker bäst med stoföl, då hingstföl kan mogna tidigt och lyckas genomföra en betäckning. Sen måste man ju även titta på vilket skick mamman är i, om hon klarar av att ha fölungen vid sin sida så länge. Det var väldigt intressant att lyssna på!

JennyR
0

en sak till om hingstföl, min orlando fick jag vänja av när han var 8-9 månader, för han var "hingstig" och väldigt intresserad av att försöka hoppa upp på ett av de andra stona… Så för att undvika en "olycka" så vandes han av. Tvärt ska tilläggas. Det gick jättebra.

Ove-D
0

Jag har faktiskt gjort olika med olika föl… Men mina ston börjar hanteras när fölen är ca 3-4 månader och då får fölen stå i samma box och hålla varandra sällskap under tiden mammorna är ute på promenad. På detta sätt så blir det en succesiv avvänjning, men ändå inte så långa stunder som tex en hel natt.

Sedan så blir väl det väl vid 6-7 månaders ålder för hingstföl och 7-8 månader för stoföl som jag särar dem från mamman helt och då får hingstarna gå för sig och/eller stofölen gå i annan hage än med modern, tex med ett sto som stofölet ändå tytt sig till. Eller som förra året då båda fölen gick för sig (ett sto och en hingst) under vintern och sedan på våren så gick hingstfölet med hingstarna och stofölet med stona.

Kris_J
0

Här kan du hitta ett avsnitt om avvänjning av föl:

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/unghast.cfm?Call=foder#30

0

Veritas odium paretFörvånad

PP
0

#24 Jag var oxå på en föreläsning i ämnet (hölls dock av Margareta Rundgren, men innehållet var detsamma) och tilltalades av det naturliga i att låta stoet själv vänja av sitt föl. Jag kan säga att det kommer jag inte göra om!

Inte för att "fölis" tuttade till att hon var två, för det mådde inte stoet illa av (rund och go - ej dräktig igen), men de blev vansinnigt beroende av varann. Till slut kunde jag inte ta ut den ena ur stallet utan att den andra gapade och skrek och formligen klättrade på väggarna… Inte kul.

Det löste sej dock iom att modern åkte på betäckning och blev borta hela sommaren och när hon kom hem var hon inte det minsta intresserad av att låta tvååringen tutta och hon var inte heller lika "sjukligt" bevakande.

Var f ö spekulant på ett halvblodssto för flera år sen som hade en fyraårig dotter som hon aldrig blivit avvand ifrån. Även dessa var otroligt upphängda på varann, vilket ledde till en otäck olycka när modern hoppade över boxdörren och blev hängande för att dottern togs ut i paddocken för att visas upp för mej… Slutade dock lyckligt med endast några skrapsår.

Det funkar säkert med naturlig avvänjning på vissa (kanske rentav de flesta) ston, men jag kommer själv aldrig tillämpa det igen.

JennyR
0

#28 jag har också hört ston och föl som blivit väldigt "upphängda" på varann, och det är ju inget man vill…:-) Det är ju lättare om stoet är dräktigt på nytt, då blir det ju lite mer av ett måste för stoet att stöta bort det "gamla" fölet.

Mina går som sagt fortfarande tillsammans, men tanken är att dom ska vänjas av inom kort. Det har bara inte blivit så än, lättare blir det när man kan släppa i beteshagar, har lite fler av dom än vinterhagarna som dom går i nu :-) Sedan ska ju mammahästen betäckas i år och då kommer hon förhoppningsvis att kunna gå med hingsten hela sommaren och dit är inte ettåringen välkommen :-)

Annette
0

Jag hanterar mina föl mycket. Jag brukar ställa stoet i en box medan jag grejar med fölet, då lär de sig att vara ifrån varann kortare stunder. Men det är klart de protesterar om de aldrig varit i från varann på nästan ett helt år.

PP
0

#30 Nog hanterade jag mitt föl oxå - även som åring och tvååring osv. Detta beteende blev dock värre med åren tills det till slut blev helt ohållbart.

Nu tror jag ju inte att detta gäller för alla hästar utan det funkar säkert bra med naturlig avvänjning för många. Jag råkar väl ha ett extremt "mammigt" sto kanske.