Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2352 ggr
Lena90
0

Shettis/Halvblod

Hittade denna annons på hästnet och höll på att tappa hakan :P Tycker det är lite små häftigt :P Min första tanke var "Hur lyckades hingsten?" ;) http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=608441

Carpe diem!

Lavèn
0

Vad sööt!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Lena90
1

Ja den var mycket söt den lille bebisen :)

Carpe diem!

Kris_J
7

Jag tycker det är bedrövlig.

Veritas odium paretFörvånad

susanne-s
0

Håller med sistnämnda

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Lena90
4

Jo jag håller med om det bedrövliga i det hela, tycker det är en hel galen korsning. Fölet kan ju vara söt för det är ju inte stackarns fel. Om de har trott att det går att släppa en shettis hingst som sällskap till stoet och att inget kan hända, tja beviset finns ju att det kan. Hur de nu har lyckats. Men det är bara en spekulation. Men det hade nog varit mycket värre om det hade varit tvärt om tycker jag.

Carpe diem!

SandraO
0

Har sett samma korsning innan, där modern var shetland. Hemskt att utsätta stoet för detta enligt mig. Stoet klarade sig fint under fölning och idag är fölet en D-ponny om jag inte missminner mig. Denna hästen är dock verkligen inte någon snyggt byggd häst. Ser bara väldigt konstig ut Obestämd

Qalaspuff
1

Att hästar är uppfinningsrika är nog detta föl ett bevis på, det finns många ston som tar saken i egna händer(hovar) och överraskar sina ägare 11 månader senare, allt är ju inte medveten avel Skrattande

susanne-s
4

#7 inte medveten avel??!!
Släpper man ihop en hingst med ett sto medvetet så anser jag att det är en medveten parning. (inte avel)
Sker det av misstag och hingsten tex kommer lös, ja då kan man abortera fostret!!
Finns inga ursäkter i mina ögon, då har man dålig koll på sina hästar.
Stoet måste ju ha slutat brunsta… är inte det en varningssignal i sig.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Minsanne
12

Vad är det som är så bedrövligt i era ögon. Jag ser ett foto på en fölunge som verkar ha en alldeles utmärkt exteriör, välbenad och dessutom vältecknad. Det kanske inte är önskvärt att korsa på detta vis, men det är en helt annan sak än att kalla det för bedrövligt.

Har ägaren tur så blir denna avkomma en C eller kanske D ponny med en shettis hårhet/sundhet och en alldeles utmärkt rid ponny.

Jag har med egna ögon bevittnat en unghingst som betäckte genom staketet ett sto som var på betäckning med en helt annan hingst. Detta skedde på ett stort stuteri och jag påtalade detta för stuteri ägaren.
Jag hoppas verkligen denne gjorde något åt det.

Med detta menar jag att både ston och hingstar är påhittiga

[Billan]
1

Det är väl kanske inte tillrådigt att betäcka så, men har sett ett par av samma korsning som varit utmärkta hästar och hållbara.

Korsa åt andra hållet med stor hingst och shetlands mamma är väl däremot inte till rådigt.

Man bedriver ju medveten avel med halvblod/fullblod med russ och welsh, det är ju helt ok då. Kan vara en hingst på 175 cm och ett litet russ 120 cm.

Själv skulle jag aldrig riskera någon av mina ston om nu olyckan skulle vara framme, utan spruta bort ev. foster.

kuusou
0

Tycker fölet ser himla söt ut, vad jag hört så stod hingsten på backe så de är kluriga när det vill sig. Gissar dock på att de inte blir av med den med tanke på vad de begär för pris utan att veta vad det blir för något.

http://minihingstar.n.nu

Sehvrin
2

#8 Jag känner till en shettis/nordsvensk-korsning som verkligen inte var medveten: Grannens nordsvenskhingst hade rymt och lyckats ta sig in i stoets hage. Tack och lov gick allt bra för stoet och fölet.

Så alla konstiga korsningar beror varken på medveten avel eller att man varit slarvig och låtit en hingst och ett sto gå i samma hage.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Qalaspuff
1

Min mor (som skrev den senaste kommentaren från min användare, då hon är lite lat vad det gäller att logga ut =D) har en vännina vars gamla russto som stod i en hage i närheten av en halvblods hingst (om jag inte missminner mig, det var en stor häst i alla fall) verkligen tog saker i egna hovar, vandrade ut från sin hage och in hos den här hingsten. Mammas väninna gav stoet en abortspruta då fölet var oönskat, men det hjäpte inte, det blev ett föl i vilket fall. Skrattande

Sen har jag också hört om någon man som tog hem en shettis hingst som sällskap åt sitt ardenner sto, hingsten var ju för liten för att betäcka hans ardenner så det gjorde ju inget.. Tji fick han, stoet backade ner i ett dike.

VeronicaP
1

Vi hade en korsningsponny på ridksolan som var 110 cm som vi köpte , den visade sig ha blivit dräktig med ett halvblod , ingen som hade anat något då deras hingst aldrig varit lös , de är smarta de där djuren ibland.

Det var ett stort halvblod på över 170 cm.

Fölningen gick jättebra (fölade hemma hos mig) och blev en kanon snygg hingst(valack) en D-ponny och hur trevlig som helst så nog kan olyckor hända utan att man vet något.

Tycker också att de är ett vackert föl men kan tycka att de är idiotisk korsning om det är medvetet (men de är en annan femma) Oskyldig

Lena90
3

Ja gisses vad hästarna är smarta när instinkten säger till ;) Olyckor kan ju hända inom allt, även avel så är det. Men att medvetet betäcka en sådan kombination tycker jag är helt galet.

Carpe diem!