Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 615 ggr
sanne
0

Hur gör ni m betäcknings ston ?

hur gör ni om det kommer ett sto som ej har börjat brunsta innan det kommer, och ej verkar vara på gång heller… Vi har ett sto som nu gått här i 2 veckor utan att visa minsta tecken på brunst, hon fick spruta i början av maj o visar fortfarande inget.

Jag har pratat m stoägaren om att jag tycker att dem ska kolla upp henne, men får inga besked, hon går ej m hingsten, då hon ska handbetäckas, men vad ska jag göra ?? det känns som det inte är upp till mig att kolla upp henne, men jag kan ju inte ha henne gående här hela sommaren utan resultat..

vore tacksam för råd. / sanne

VeronicaP
0

Det bästa med ett ¨sådant sto är eg att låta det gå med hingst för då brukar de komma igång, en del ston visar ju inte så där jättetydliga brunster heller . Jag hade ringt ägarna och sagt att antingen får vi testa släppa ihop eller så får de kolla henne med ultra har du chans kan ju du göra det åt dem, annars så får de väl hämta hem henne.

AnnaLundin
0

Har stoet haft föl förut? Har ägaren koll på hennes normala brunster?

Det kan kanske vara så att hon sprutades i fel fas i brunstcykeln, för nära efter ägglossningen. Då händer ingenting.

Vissa ston brunstar utan att något syns på dem, mitt halvblodssto är ett sådant - även om hon går i hagen bredvid hingst.

Hade stoet ifråga kommit till mig så hade jag släppt henne i en hage alldeles bredvid hingsten, det kan trigga igång dem om de står och stampar.

Pheobe
0

Jag gör som #3, släpp hage kloss intill hingsten. Prova henne varannan dag inne hos honom

CarolaCarro
0

De bästa är väl om de gå bredvid hingsten eller kanske till och med ihop.. Jag har ett 5årigt russ sto som aldrig visar tecken på brunst vilket är skönt om ni frågar mig =) reagerar inte på hingstarna på utställning ens kan stå bredvid en hingst och prata utan problem.. men kan bli ett problem den dagen ja vill betäcka henne. =(

AnnaLundin
0

#4 Jag skulle inte släppa in ett sto till hingsten som inte kommit i brunst än. Har faktiskt varit med om en hingst (inte min egen) som försökt jaga ut sto ur hagen för att hon inte var brunstig när hon kom dit. Däremot lät samma hingst stona vara kvar utan att jaga dem efter att de brunstat klart…

sanne
0

#5 det är lite det jag är rädd för, han är väldigt frustrerad just nu då han ser vår andra hingst gå m sina ston, o hans tjejer inte har kommit igång.

Stoet är 4år, har aldrig varit betäckt innan och är livrädd för hingsten när vi kollar dem i stallet, ( hingsten i box o stoet utanför) vi har kollat dem varannan dag, men ingenting.

Jag hade ju själv detta problemet med mitt halvblod, det tog 2 månader innan riktigt brunst, men jag tackar för era förslag o hoppas på att det börjar fungera snart..

AnnaLundin
0

Oj, är hon rädd för hingsten också? DET i sig kan faktiskt vara ett skäl till varför hon inte kommer igång/visar nån brunst. Hon låser sig helt enkelt… Har du ingen möjlighet att låta henne gå i hage alldeles nära hingsten, så att hon vänjer sig vid hans hojtande?

sanne
0

Vi har försökt. men den tilltänkta hingsten kan ej gå för nära den andra hingst hagen.. då slutar dom äta o springer ihjäl sig… så till jag kan släppa hingst 1 m ston i hagen går han lite isolerad, hon går dock nära hingst 2. jag tyckte att hon verkade visa lite när jag gick förbi m den andra hingsten, men då tog vi ut henne till den tilltänkta men nej då.. vill inte.. Jag har erbjudit stoägaren att byta hingst, då den andra är super snäll o tar det lugnt med stona, men inget svar om det än..

detta blir en svår nöt att knäcka men hoppas ju på resultat till slut..

AnnaLundin
0

Kan de inte stå i boxar bredvid varandra i stallet några timmar då? Varannan dag eller så… bära eller brista, typ…

sanne
0

Jo det kanske går… vi är ju villiga o testa det mesta faktiskt :)

CarolaCarro
0

#5 vårat sto fick gå in till hingst utan och va i brunst hände ingenting.. Hon sa ju bara ifrån till hingsten

AnnaLundin
0

#11 Det är inte alla hingstar som accepterar detta utan i stället blir elaka mot stona… Jag skulle inte chansa på det, om jag inte kände min hingst väldigt väl…

CarolaCarro
0

12# Hingsten som går på lojsta då?? Han står ju med ston som inte är brunstiga när han kommer så ja tycker inte de låter så gräsligt farligt..

AnnaLundin
0

Det är kanske skillnad att släppa in en hingst till 40 ston (eller hur många det nu är där?) i olika brunststatus än att släppa in ett enstaka nytt sto i hingstens stoflock…

Sen kanske Lojstahingsten är speciellt utvald för att kunna funka med förhållandena där också - jag vet inte…

Har man sett en hingst jaga ett sto i princip för att döda så chansar man inte…

Cattis
0

#14 Jag har aldrig upplevt att hingsten har problem med ston som inte är brunstiga just vid insläppet? Han bryr sig inte om dem om de inte är brunstiga utan flörtar lite hoppfullt och ger upp om han inte får respons.

Jag släpper över mina ston som skall betäckas med honom vartefter de passerat fölbrunsten och då har de typ ngn vecka kvar innan nästa brunst. Har alltid funkat bra.

Isf tycker jag stoflocken är värre än hingsten, då det kommer nya ston.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

sanne
0

Nu är det så att han är väldigt frustrerad då han ser den andra hingsten m sina ston, o jag är rädd om stona för jag känner inte honom så väl att jag vill släppa in ston som ej är redo, kanske om det var mer än ett sto, men jag vill inte att någon ska komma till skada, kanske fel av mig…

Cattis, du känner din hingst o jag skulle aldrig tveka att släppa m vår andra kille, men denna killen är redo att explodera, typ..

Har haft dem stående i boxar brevid varann en stund i dag, men hon är bara rädd o killen blir tossig.. hoppas att det släpper snart, för jag vill ju helst ha dem på frigång..

Hanna-D
0

#15 Håller med. Så fungerar det här också och det har alltid gått bra, även första året hingsten var i avel.

Cattis
0

#16 Nej det är klart du skall vara rädd om stona!

Finns det inget annat sto, som är mer rutinerat, som han kan betäcka innan du släpper ihop honom med detta sto? Så att han fått "avreagera" sig lite. Jag tror att om hon är rädd, så är handbetäckning det sämsta alternativet. Om han coolar ner sig först, och sen får flörta igång henne så blir det säkert kanon. Tror jag. Fråga tidigare ägaren hur han varit med stona, hon har ju haft honom ett antal år och vet säkerligen hur han brukar fungera.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

Har aldrig haft det problemet heller , vi har alltid släppt in ston utan att de varit brunstiga utan problem.