Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 1508 ggr
Pheobe
0

Duktig hingst?

Vet att frågan varit uppe innan men hur fungerar era hingstar? Betäcker dom när dom själva vill även om ni handbetäcker? Fredrik har nämligen ratat tre ston och betäcker bara när han själv tycker hon luktar gott. Även då jag handbetäcker stona. Känns lite kymigt när stoägaren står med ett kanonbrunstigt sto och han hellre äter gräs.  Fundersam

En eller två dagar senare betäcks stoet dock

AnnaLundin
0

Tar du stoet från hans flock i hagen då, när du ska handbetäcka, eller går det aktuella stoet i en egen hage?

Min första hingst tittade inte ens på stona om jag försökte handbetäcka ett sto som han hade hos sig i hagen. Men ett sto som inte fanns i hans hage betäckte han undantagslöst vid handbetäckning, om hon bara visade brunst. Fast - jag tror iofs att alla de ston jag handbetäckte med honom (en handfull, knappt) var ganska i slutet av brunsten när de kom hit… Så det var nog ändå rätt tidpunkt.

Jag fick flera gånger lämna hem ston som jag inte ens sett honom betäcka, för att han hade koll på doften. Fundersam Det blev föl året efter alla de gångerna….

Pheobe
0

#1 Både och, två ston jag har nu vill han inte betäcka. Väntade någon dag och då tog han den ena. Dom blir enbart handbetäckta. Sen är det min egen Honey som brunstat om och hon har gått med honom. Han ville inte ta henne heller.  3e dagen i brunsten tog han henne.

Dessa två ston var bara 16 och 17 dagar efter sista brunst skall tilläggas

maysod
0

Lita på hingsten, finns ingen anledning att betäcka i tid och otid. Han betäcker nog bara då det är rätt tid.

Pheobe
0

#3 svårt förklara för stoägare tycker jag. Jag vill ju lita på hingsten och kan inget göra om han inte betäcker.  Är det vanligt att dom hoppar upp och inte släpper satsen? Varför betäcker dom då?

VeronicaP
0

men Anna har du inte hört talas om säker sex Cool

Pheobe
0

#5 ha ha ha, nja vi vill ha föl här  Räcka ut tungan

Svårt innan man lärt känna hingsten tycker jag. Har ju inga ston dräktiga än så det är svårt att säga något… jag har haft strul förr så man blir lite nervös  Ledsen

Milla
0

Favorit gör som så att han går fram och pratar lite och även om stoet är vrålbrunstig så kan han mycket väl gå där ifrån och börja beta.

hedvig har jag inte sett bli betäckt ännu, men hon har varit i brunst och har gått ur, så jag litar på att Favvo har betäckt henne även om jag inte har sett det.

jag märker ju om hon kommer i brunst igen.

Han pratade mycket med Hedvig men som sagt jag såg aldrig att han hoppade upp.

Med Celma så har jag sett att han har hoppat upp en gång och sen inget mer, hon har också gått ur brunst.

Jag tror dom känner när det är dags och därmed inte betäcker i onödan.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Pheobe
0

#7 ja men dessa handbetäcks, därför tyckte jag det var lustigt. brukar hoppa då man erbjuder bara. Någon gång har jag sett honom hoppa mer än en gång om dagen med dom som går fritt

Milla
0

#8 jag tror ändå att Fredrik vet när det är dags.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Pheobe
0

#9 ja jag kan ju inte hjälpa honom direkt.. Oskyldig

Ahnna
0

Jag har varit med om flera hingstar (däribland min egen) som inte hoppar upp på ett sto som bjuder ut sig och brunstar som en tokig, utan som bara luktar lite och sen ställer sig och, tja, tuggar gräs… De stoägare som inte förstår att det kan vara så, eller som till och med blir förgrymmade och undrar varför hingsten inte betäcker, de får man förklara för. Hingstar är känsligare än vi är, de vet oftast (men inte alltid, har jag märkt) när det är dags. De vet också oftast om stoet har bakterier eller nåt annat som "stör" en framtida dräktighet.

Jag tycker att det är synd att hingstägare ibland får en massa skit för att någons sto inte tog sig, eller inte blev betäckt "tillräckligt många gånger" i stoägarens tycke, för det behöver inte vara någonting som har med hingsten att göra.

Lite mer utbildning till stoägarna har jag önskat ibland, men hur pass utbildade shettisägare är jämte ägare av andra raser vet jag inte. Och ibland är det ju faktiskt stoägarna som vet bättre än hingstägarna…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

maysod
0

Har inte något att klaga på stoägarna mer än ett par enstaka fall som inte varit nöjda som bekant. Men en del har svårt att förstå att det kan vara stoet det beror på om det inte går som de vill. En rutinerad och duktig hingst sköter det bra själv med övervakning naturligt vis, de flesta betäcker tidiga mornar och bara när det är rätt tid. Hingstar känner också om stoet står med något problem, bakterier ex. och ödslar inte tid och ork på det, en del kan även bli arga på infekterade ston. Hingsten gör ju också tomsprång i bland då de är osäkra om stoet verkligen låter sig betäckas, en del ston står ju snällt tills hingsten kliver på. sen smäller det och då är det säkert inte så skönt för hingsten att få en eller fler smällar på det allra heligaste.

Många stoägare är väldigt kunniga, men det är inte alltid allt fungerar som i litteraturen. Värdefullt är om stoägaren känner sitt sto och kan ge info. Sen är det ju så att stoet kanske inte fungerar som hemma när det hamnar i samma hage som hingst och främmande ston.

Vanligt tror jag det är att hingstar som bara handbetäcker kliver på allt som bjuds. Dom vet ju vad som begärs av dom just då. Här har vi provat båda varianter. För egen del föredrar jag handbetäckning då man kan säga exakt då stoet är betäckt, och minskar riskerna för hingsten att bli skadad. Å andra sidan kan man tycka att få leva flockliv med hingst är det naturliga, men genom åren har man lärt sig att alla ston inte klarar av den biten.

Hade själv ett islandsto som inte kunde sköta sig i flock med hingst, fast hon var världens frommaste hemma i hagen med sina kamrater.

sanne
0

Vi har handbetäckt med vår hingst, stona kan stå o brunsta men det är inte alltid han vill ändå, jag tror att dom känner när det är dax, han kan var rolig m det för han slickkar på benen o pussar stoet, men sen går han.. han går fritt m några ston o har haft 2 för hand, han betäcker inte i onödan i hagen precis… vi kan ta ut ett sto o honom ur hagen o se till att det blir klart så att säga, har inte varit några problem, jag tror att vi ska övervaka men inte störa för mycket..

Pheobe
0

MEN om en hingst inte betäckt på 2 år då? måste han liksom renas och tömmas då?

Ahnna
0

#14 Vad menar du med renas och tömmas? Alla handjur producerar spermier fortlöpande och det som inte ejakuleras ut rinner ut av sig själv, efter 2-3 dagar oftast. Sen dör spermierna så det finns ingen biologisk anledning för handjuret att ha dem kvar, så att säga. Så en hingst som inte har betäckt på några år behöver ingen rening eller tömning i de regionerna i alla fall. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ove-D
0

De spänner den tills de får utlösning…

Charlotte-J
0

#16 Det finns andra ord att använda sig av för att få fram samma innebörd. En del barn besöker trots allt denna sida.

Amor vincit omnia Kyss

Annette
0

#17. Du har rätt, Charlotte. Jag tog bort första delen av inlägget. Tror nog det framgår ändå vad som menas.

Charlotte-J
0

#18 Flört

Amor vincit omnia Kyss

Pheobe
0

gamla mannen tog stona nu på 18 dygn. Fick honom inte att ta dom tidigare. Han ville helt enkelt inte innan. Ganska klok tror jag…  Har någon av er varit med om att hingsten betäcker men ej lämnar av satsen och sedan hoppar igen? Varför gör dom så då? Leka lite först?    Räcka ut tungan

Cattis
0

#20 För att få henne i "form" kanske.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Pheobe
0

#21 ja kanske. Han är en sån som gärna vill "hotta" till dom lite också, få dom att skrika lite =) Lite kinky   Räcka ut tungan  Men man kan ju inte stå där och vänta på att han ska ge dom dosen heller. Betäck och sen är det klart… *S*