Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 5825 ggr
PP
0

Hööks finmaskiga hönät

Såg att Hööks nu säljer en "kopia" på de omtalade finmaskiga hönäten. Hööks mäter 80x90 cm och har 3 cm:s rutor samt är dryga 50-lappen billigare.

Någon som har provat/sett dem? Är de värda att satsa på?

Tillägg: Någon som vet på ett ungefär hur många kg hö som ryms i ett sådant nät?

SofieN
0

Dom ser bra ut tycker jag, har i och för sig inte sett några andra slowfeedingnät. Dom är bra stora och det rymms mycket hö!

[Shettisar]
0

Jag har iofs 120*90 nätet och får lätt ner 10kg hårdpressad bale däri.

Dock köpt från Caisas.

Kris_J
0

4-6 kg får lätt plats, jag har den storleken från Caisasshop.

Veritas odium paretFörvånad

[mammamian]
0

Vi har såna hemma och hänger i hagen. Vår ponny är inte så glupsk, men det tar ju en stund att tömma nätet, jämfört med att ha foderbord. Speciellt om nätet dinglar. Det går inte i några enorma mängder hö i dem. Jag brukar räkna att det går i ett mål för min stora häst + shettisen och det kan kanske motsvara 5 kilo hösilage. Fast med tanke på nätets kostnad så har vi gott och väl råd att ha flera nät på olika ställen i hagen.

Själva nätet har hållit bra, men snöret som man hänger upp med öppnar sig ganska lätt. Har bytt ut det mot ett balsnöre.
Har man väldigt glupska småponnys som ska äta extra långsamt och pillra ur hö så är nog maskorna lite väl stora, men för normalglupska funkar det bra. Dessutom är de lätta att hänga upp i eller runt träd i hagen och har man, som jag, skogshagar kan man gömma näten på olika ställen, vilket gör att det även tar en stund för hästarna att hitta maten.

Kris_J
3

#4 Vad hittar du nät som har mindre än 3x3 cm:s rutur?

(Personligen tycker jag att 3x3 cm:s rutor är lagom, de äter inte för fort och de blir inte frustrerade för att de inte får i sig)

Var på Hööks idag för att köpa några och testa, men de var slut. De skulle få in senare i veckan. Ska försöka åka dit då. Så kan jag rapportera hur det verkar jämfört med de andra näten.

Veritas odium paretFörvånad

powderpuff
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder mig av Harald Nyborgs trailernät. De är ca 3-3,5 cm rutor.

Kostar 179 kr för måtten 203x128 eller något sådant. Jag har då "vikt" de på mitten och "sytt" ihop de i kanterna med ett balaband.

De hänger lite längre ner nu Flört

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

sofiek90
0

Behövs det verkligen rutor som är så minimala? Min ponny hade blivit förbannad för att han inte fått ut någon mat..

MVH

Sofie

ThiffannyJ
0

När jag läste massa om slowfeed näten så hade flera personer kommit fram till att det optimala var 3*3 cm rutor.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

sofiek90
0

#8 Ja, men dom är ju inte så jätte små, jag har dock läst nånstanns att några vill ha rutor på 1,5 * 1,5 cm t.ex. Och det är ju hur litet som helst..

MVH

Sofie

Prenses
0

ju mindre hål desto bättre, då äter de långsamt o inte slukar maten.
Jag använder mig av slowfeeding nät hela tiden och är supernöjd!

En av mina bekanta sätter to.m två dubbla nät så det ska gå ännu längre och vara pillrigare att få ut maten. ;)

lillolga
0

8 kg löshö packar jag i mitt, går trycka i lite till om man vill…