Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 577 ggr
Pheobe
0

Förvärvs diplom

Bryr man sej inte om att söka detta eller varför är det så få som sökt detta diplom? Jag tänkte jag skulle söka på mitt nya sto då hon har 6 avkommor med RS nummer

Ahnna
0

Rånar tråden lite… För att stoet ska kunna få ett sånt diplom, ska hon bara ha 5 avkommor med RS-nummer, eller ska de ha presterat på nåt visst sätt också? (Guld, klass 1, nåt annat?) Ston som har 10-15 avkommor, kan de får nåt sorts "super-förvärsdiplom"?

Sorry för kapningen, lämnar tillbaka nu…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pheobe
0

#1 det skall vara 5 riksstamboksförda ston, inget nyssel eller knyssel med poäng  Flört mitt sto har 10 avkommer varav 6 har RS nummer. Det är ganska snabbt på ett sto som är 14 år tycker jag. Hon har lämnat 8 stoföl av 10 föl

Ahnna
0

#2 Aj si. Då har hon haft ett föl varje säsong sen hon var 3-4 då eller? Kul med många ston, har ni nåt särskilt i vattnet där du bor? Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pheobe
0

#3 hon betäcktes som treåring och haft 10 föl på raken. Vet inte om hon är dr nu men hon verkar tom. eller ja hon vill ändå inte ha hingst      Fundersam

Madelene_Udd
0

Kan ett sto på förvärningsdiplom postumt?

VeronicaP
0

Jag trodde att det var tvugna att lämnat diplom och lite mer för att få förärvningsdiplom , annars är det ju rätt lätt att få det ju .

Pheobe
0

#6 5 RS avkommor krävs endast, så himla lätt är det väl inte? om man bet stoet och under 10 år får 5 hingstar och 5 ston så kan ju stoet vara uppe i 17 år innan hon får det för avkomman nåste vara minst 3 år gammal. Mitt sto har fått 8 stoföl och dom har snabbt blivit stamboksförda. Så så lätt är det väl inte ändå. Nu har mitt sto förvisso diplomston också

Cattis
0

#7 Håller med. Dessutom skall avkommorna hamna hos ägare som faktiskt visar dem på premiering och ser till att de blir riksstambokförda.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Pheobe
0

#8 det är nog det största problemet. Visst visas många men stamboksföringen glöms bort på nåt vis. Visar man alla och stamboksför alla stona kan man få det ganska snabbt om man nu tycker 14 år är snabbt… Får stoet mycket hingstar tar det ju längre tid förståss

VeronicaP
0

jo men det finns en hel del som kanske mest fått klass 2 och ändå har fått sina 5 RS  avkommor och då tycker jag inte att de är så goda förärvare om jag ska vara ärlig.

Ellinor Johansson
0

OJ jag har alltid trott att döttrarna skulle ha diplom för att räknas.

Det räcker alltså med att få 5 döttrar som stambokförs på 35 poäng?

VeronicaP
0

#11 Tydligen verkar det så , jag har också alltid trott att de måste ha lite högre.

Ellinor Johansson
0

Kanske därför det inte är så intressant att söka det, det måste finnas massor av märrar som uppfyller de kraven

Cattis
0

Förmodligen kryllar det av ston som kan få diplomet. Det borde vara krav på typ klass I iaf, då skulle det vara värt en hel del.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

Vilket är den lägsta poängen man får stambokföra på?

Cattis
0

32 tror jag? Minns inte alls säkert…

/Cattis

Ellinor Johansson
0

OK då borde man se över förvärvsdiplomet. Om det ska vara någon status i det måste kraven höjas till allafall klass1.