Transportering
Hej alla! Läst en del trådar om bygga om transporter till shettis size, vilket jag ska göra under semstern.
Har tänkt att bygga om så man kan ha 3/4 bommar. Alltså mellanväggen i fast ena sidan är bredare. Ska även sänka bommar fram och ha vägg fram så det inte går att komma under.
Min egentliga fråga är: Ska man köra stoet löst med fölungen då, eller ska man ha henne bunden?
Om man ska ha dem lösa, ska man ta ut mellanväggen helt? Känns som det blir väldigt mycket yta då?
Mycket tacksam för era svar, både för och nackdelar med att ha lösa/bundna ston med föl i transport!
När jag kör sto och föl så har jag antingen stoet bundet och fölet löst, eller båda lösa. I det senare fallet brukar jag höja upp bommarna till högsta läget så att de kan gå fritt under. OM de kan välja själva brukar de de oftast vända sig om och åka baklänges.

Jag föredrar att transportera mina lösa. Strippar då släpet på all inredning. Vi brukar ha kamera på dem och de åker väldigt bra. Hur de väljer att stå mestadels har visat sej vara väldigt individuellt.
Ska två transporteras, binds de upp med skiljevägg emellan. Ja, inte om det är sto med föl då. Vi har modifierat bommarna så de är i "shettishöjd".