Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1069 ggr
ingrid
0

Tidningen

Fick tidningen för en halvtimme sen. Alltid lika roligt :)

Miija
0

Som ny medlem, får jag denna tidning som nu utskickas?

Inbetalning är gjord men inget "kvitto" har kommit eller typ medlemskort…

Benjamin
0

Ok då ska jag springa och kolla om jag också har fått den.

[LinneaDahlberg]
0

*aaaahhhh!!!*
jag brukar få allt en dag senare.. hoppas den kommer idag. Mamma kommer hem med posten om typ 2 timmar *längtar*

Tigrou
0

Nu har jag läst den mycket intressant läsning och framförallt fina kort.

Annette
0

Japp, den har kommit :) Det var en positiv överraskning, jag har inte ens börjat vänta. Smart av SSS att skriva maj/juni på hemsidan, då kommer man nog ifrån mycket gnäll om att den är sen.

Milla
0

ååååå att vår post ska vara så sen.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Vårt tack till AVN var med i tidningen! Vad roligt!

Benjamin
0

Jag hade fått den!

AnnaLundin
0

#7 Det visste jag att det skulle vara med, det var Aina som skickade det till Åsa… Hon som för första gången i sitt liv "saknade ord"…

zettan
0

ja sitter här med en härlig chockladbit och njuter av min tidning Skrattande

shetlandsponnyn och chocklad de e en bra kombination

Ove-D
0

#10 ja särskilt likt en chokladask som man aldrig vet vad den innehåller… (som SSS anser om moderlandets shetlandsponnyer)

zettan
0

#11 Skrattande haha

Kris_J
0

#11 vad anser SSS om moderlandets shetlandsponnyer? Kan du utveckla det lite och lämna källhänvisning?

Veritas odium paretFörvånad

paparatzi
0

#13 Visst var detta en av de åsikter som "samtliga" länder enligt SSS, skrev under på och skickade till Moderföreningen och som det dessvärre inte kommit något svar på ännu…se SSS hemsida brev till moderlandet.

Sen har det väl skrivits under på att i moderlandet kan man inte längre hitta ponnyer av god kvalité som man kunde göra förr, om jag inte minns fel så var detta under samma text som att det inte var värre att slakta såna än dåliga suggor, då styrelsen är överens om detta (se senaste SP) och vi inte har sett att någon ställt sig reserverad till olika påhitt, så är källan SSS-styrelse.

eller har vi uppfattat fel när vi läst att styrelsen skulle vara eniga?

Midlingur
0

WIIIIIE, min artikel kom med!!!! Hoppas Ulrika känner sig nöjd.

Har redan skrivit två artiklar till nästa nummer Generad

Ove-D
0

En fundering i det här med pass och olika indelningar… Är det inte så att MODERLANDET har ett avelsregister där internationellt veterinärbesiktiade hingstar hamnar oavsett poäng? Dvs deras sätt att avelsvärdera…(?)

Jag tycker också att det är intressant att läsa att Norge har åsikter om våra svenska avelshästar som inte har registreringsnummer i alla led. Är det olika i olika länder???

Sedan tycker jag att det är trist när Torsten ber vissa medlemmar att tänka om… Får man inte tycka vad man vill? Sedan att majoriten bestämmer kan jag ju förstå, men hur tråkigt skulle det inte vara om alla hade samma åsikter?

VeronicaP
0

#16 amen har du aldrig hört talas om majoriteten, så är det här i livet man röstar och det blir som majoriteten vill.  Han får väl också tycka vad han vill eller??? Tycker inte att det var något fel att säga så , så kan jag säga här hemma till vänner och bekanta och jag kan också få höra att jag borde tänka om ibland , inget kosntigt med det. men vill man göra en höna av en fjäder så!! Han säger väl inte heller att de inte får tycka så utan att de kanske borde tänka om .

SaraDoos
0

Har lusläst tidningen nu =) Dior ser verkligen fin ut, hoppas jag får chans att se honom 'live' nångång…

#15 det var jättebra skrivet! Kul att du bidrar med artiklar, det är så roligt att läsa =D

Malu
0

Har betalat in medlemsavgiften till SSS d. 28/5..kommer jag att kunna få denna tidning  nu?

Kratern
0

#19 Tyvärr blir du tvungen att betala in 60:- extra utöver medlemsavgiften (trots att du bara blir medlem lite drygt halva det här året) om du vill ha nr 1 och 2 av tidningen.

Vi har sååå bra regler för medlemsavgiften (och tidningen) i SSS. Flört

Miija
0

Men vi som är nya medlemmar borde ju få de tidningar som utges efter det datum vi betalat?

Som nu t.ex…jag betalade min avgift 19 el 20/5…borde ju då få den tidning som ni andra fått nu denna vecka.

Kratern
0

#21 Det beror på när tidningen gick till distribution. Tyvärr.Ledsen

Jag är kanske ensam om att tycka att reglerna är knasiga , men så är det.

PP
0

Tycker oxå att det är en trist ton i "Ordförande har ordet". Det är precis sånna kommentarer som bidrar till dålig stämning - och som det stod på ett annat ställe så ska det väl för 17 vara kul att engagera sej i föreningen..?!

Det är nästan så jag börjar tro att vår ordförande får en kick av att provocera… Fundersam

Ahnna
0

Jag reagerade också direkt på Torstens text där han ber de som inte håller med majoriteten att tänka om. För mig är det ungefär detsamma som att säga "om du inte tycker som vi andra så ändra inställning, för vi andra har rätt och du har fel", typ. Visst, majoriteten fäller ju avgörandet, men om man inte håller med får man väl ändå tycka som man vill - men rätta sig efter hur det blir bestämt?

Ett citat från en serie jag såg mycket av när jag var barn; "You don't have to like it. You don't even have to respect it, but you have to live with it." Det ligger nåt i det…

Men det kan ju vara så att jag läser in för mycket i texten, ungefär som det ibland sker här på forumet. Ord kan missuppfattas i skrift.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annette
0

#21. För att få aktuell tidning skall medlemsavgiften vara betald senast vid manusstopp.

Daladis
0

När var manusstoppet då? Jag har också betalat in medlemsavgiften i maj, men den skulle ha blivit dragen i samband med ägarbytet och inskickande av pass. Ialla fall kryssade jag i den rutan att jag ville bli medlem då, men ingen avgift drogs i samband med ägarbytet. Trist om man blir "blåst" på tidningen för nån annans klant…. //Erica

Annette
0

#26. Manusstoppet till denna tidning var 15 april.

Jag vet inte hur det fungerar om man kryssar i att man vill bli medlemnär man gör ägarbyte. Det är väl kassören som har hand om medlemsavgifter, inte stamboksföraren.

Malu
0

#20 Okej, då sparar jag de 60 kronorna till nåt annat skoj, för har jag redan betalat 400 kronor till en medlemsavgift så räcker det gott och väl!! Tänk vad många fler medlemmar det skulle bli om det var en lägre avgift…Fundersam

Annette
0

#28. 400:-, ja men då är ju hela familjen medlem, det är väl bra.

Malu
0

Javisst är det en fördel att hela familjen blir medlemmar,men det kostar ju ändå 350 kr för enskild.Måste betala familj för sonen äger en häst o jag en annan..Glad

Cattis
0

Det kostar en hel del att trycka en så fin tidning som den vi får. 350-400 för ett helt år, det är väl inga stora pengar?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

Medlemsavgiften i körklubben är 200:-, då får man en liten papperstidning utan bilder. Jag tycker inte medlemsavgiften i SSS är för hög.

Pheobe
0

#4 jag bidrog visst med två =)

#31 helt okej pris tycker jag…

[LinneaDahlberg]
0

#31 jag tycker absolut medlemsavgiften är ok! Man får ju ställa ut mycket billigare och göra en massa annat skoj med sina lokalföreningar etc.

Angående ordförandens text reagerade jag också lite först, samtidigt som man nog måste förstå situationen han befinner sig i. Jag väljer att inte ta det så fruktansvärt hårt ord för ord. Jag tror alla tycker som de vill ändå. Det är väl mer ett sätt att säga att "de flesta känner på ett annat sätt. Fundera på det"
Alla kan ju vara lite osmidiga i sitt sätt att formulera saker på papper, och det finns ALLTID risk för missförstånd eller att saker tolkas på ett annat sätt än menat från början.

Ellinor Johansson
0

# 23 #24  Jag hade inget problem med den texten, den känslan infann sig ganska snart på årsmötet.

Cattis
0

#34 Håller med. Jag tror inte heller att Torsten menat det på det allra hemskaste sätt man i vissa fall tydligen vill tolka det som. Om man försöker sätta sig in i vad han menar, så är det iaf inte i mina öron ett dugg hemskt skrivet. Men, alla de som vill tro det värsta, kommer göra det oavsett hur han uttrycker sig. Dock måste jag hålla med om att han kanske inte är den bäste på att uttrycka sig i skrift :-) En bättre spökskrivare kanske skulle efterlysas. :-P

/Cattis

Ellinor Johansson
0

Jag tycker han förmedlade det majoriteten på årsmöter kände.

Malu
0

250 kronor kostar ponnytravklubben o då får man Ponnyronden (färgtidning) 6 ggr /år.

Cattis
0

#38 De har måååånga fler medlemmar och helt andra inkomster än SSS. Dessutom en massa sponsorer. Så det går inte riktigt att jämföra.

/Cattis

Annette
0

Vad är 350:- att klaga på?  Jag köpte en stock snus till gubben idag, den kostade 252:- och räcker inte ens i två veckor.

paparatzi
0

Jag tolkade också herr ordförande som att de som ej tycker lika ska ändra uppfattning, men kan han verkligen ha tagit notis om de ca 200 som skickat in enkäterna… inte heller blev någon av de 5 motionerna annat än AVSLAG på…

Jag tycker inte att en skara personer som har möjligheten att infinna sig på ett årsmöte en söndageftermiddag på ca 70 st ska utgöra hela föreningens majoritet, det känns inte riktigt rätt faktiskt. Även om föreningens medlemsantal drastikt sjunkit så är det inte mer än ca 10% som infunnit sig på årsmötet.

Jag tycker att både styrelsen för SSS och de som tycker som dessa ska avakta tills vi ser om det först och främst blir några godkända plan och riktlinjer för SSS (ifall nu "majoriteten" tillsammans med styrelsen är så inne på rätt linje, då borde väl allt ha varit klart redan för längesedan)  vi får även avakta och se om vår moderförening godkänner deras vilja, den som lever får se….

Ellinor Johansson
0

# 41 Jag skrev majoriteten på årsmötet.

[LinneaDahlberg]
0

#41 jag har alltid trott att MAJORITETEN av d som INTE infinner sig på årsmötet helt enkelt inte var intresserade. Kan förstå att folk får förhinder, men inte 90% av alla medlemmar?!

Cattis
0

#41 Det var väl knappast ordföranden som gav avslag på motionerna, det var väl ändå årsmötet.
Åker man inte på årsmötet kan man inte göra sin röst hörd. Det finns ingen dag (eller plats) på året som passar ALLA medlemmar. Särskilt inte de medlemmar som struntar högaktningsfullt i vad som röstas för eller emot. Och den största delen av medlemmarna är inte ett skvatt "politiskt" engagerade.

Att medlemsantalet "drastiskt" sjunkit har diskuterats till leda. Det finns många andra anledningar än missnöje som gör att man inte längre är medlem. Alla som börjar med rasen, eller blir medlem av annan anledning, kommer inte vara medlemmar så länge de lever. Det är naivt att inbilla sig det.

Oavsett om moderlandet håller med om majoritetsuppfattningen i Sverige eller ej, så är det fortfarande majoritetens åsikt/inställning. Den kan majoriteten inte ändra på för att ngn annan säger att den skall tycka si eller så. LÅNGT ifrån alla uppfödare i moderlandet håller med sin egen styrelse. Och ändå bor de i moderlandet - nämen! Förvånad

Jag har fullt förtroende för att vår styrelse jobbar för att få fram fungerande PoR som skall funka i Sverige samt vara okej med moderlandet. Vi har en annan "kultur" här, och det GÅR att ha anpassade regler. Utan att tumma på moderlandets kvalitetsregler och rasstandard.

/Cattis

[LinneaDahlberg]
0

#43 tolka det inte som att jag tror att alla som inte var där inte ville…
förstår mkt väl det där med avstånd och så…
men tror ändå att de allra flesta som inte kommer gör det för att de inte vill

[LinneaDahlberg]
0

#44 Håller med… dessutom är det VI som medlemmar som röstar fram styrelsen…

Ellinor Johansson
0

# 41 Hur vet du att det var 200 st som svarade på enkäten?

Cattis
0

#47 Ja hur vet man det. Har inte sett ngn sammanställning på den och vilka som föreslogs tex. Hade varit MKT intressant.

/Cattis

paparatzi
0

#44 Oavsett om moderlandet håller med om majoritetsuppfattningen i Sverige eller ej, så är det fortfarande majoritetens åsikt/inställning. Den kan majoriteten inte ändra på för att ngn annan säger att den skall tycka si eller så…

Nä precis! borde inte detta då innefatta alla…

Och beträffande att moderlandet och EU skulle ta hänsyn till våran "svenska kultur" kan också diskuteras i leda…personligen tror jag att alla skulle må betydligt bättre ifall SSS insåg någon gång att det går inte längre och då är det bara att gilla läget, man kan inte dra med sig alla ner bara för att principen tagit överhanden…England ÄR och förblir moderförening för Shettlandsponnyer

#47 Detta har jag fått info om av en i SSS styrelse…

Ellinor Johansson
0

Kan det vara den läckande länken i valberedningen som läckt igen?

paparatzi
0

#48 Se SSS-hemsida 070321

paparatzi
0

#50 Vad menar du med detta uttalande Ella? då jag inte själv varit inblandad i "Östhärvan" denna gång vill jag gärna att du förklarar vad du riktigt menar

paparatzi
0

På tal om att inte tumma på "svensk kvalité" läste i tidningen att flera svenska ponnyer som importerats till Norge inte gått att stamboksföra där pga att de saknat tre generationer i sin stam, detta är ett av kraven som moderföreningen har, så visst kan det ligga mycket i att det inte går att tumma…

Cattis
0

#49 Man får böja sig för majoriteten (den deltagande majoriteten) och gilla läget, eller hitta på något annat om man inte kan acceptera läget. Om reglerna blir skit, kommer jag få lov att acceptera dem - men jag kommer inte gilla dem för det. Två helt olika saker. Men, alla får tycka precis som de vill. Det är det fiffiga med fritt tänkande. Så, tyck vad du/ni vill och låt oss tycka vad vi vill. Enkelt.

Antingen får vi acceptera regler vi inte gillar, eller så får ni det. Oavsett vilket det blir, så får alla gilla läget. Men så länge man hoppas kunna förändra saker till det man tycker är det bättre, så kommer man såklart göra det.

Om moderlandet dessutom inte matades med en massa lögner per mail och fax, så skulle det inte gå åt en sabla massa tid till att förklara dessa lögner och reda ut oklarheter.

Låt alla tycka/tro/tänka vad de vill. Utan att någon dumförklaras. Vi kan alla debattera oss blå för vår syn på saker och ting, och det är helt okej. Så länge man inte talar om för folk att de inte FÅR tycka/tänka/tro vad de vill. Jag kommer att hoppas så länge det går att moderlandet accepterar vår anpassning av deras regler till vår "avelskultur". Att jag kanske inte får som jag hoppas är kanske mer sannolikt, men jag hoppas ändå. Och jag tycker ändå att vissa saker är rent skit fakktiskt.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

# 52 Problemet med valberedningen var att en person gick ut med information trots attt valberedningen gemensamt fattat ett beslut att inte gå ut med information innan allt var klart.

"Östhärvan"?

Cattis
0

#53 Ja, det kan ju inte föreningen lastas för. De kan inte kontrollera alla buskavlade djur, ännu mindre nu. Nu måste ju allt in i registret. Tur då med olika färger på passen, så kanske även Norrmännen slipper bli pådyvlade sånt som inte har full stam.

#52 Ett solklart övertramp. Men blir man pressad så måste man ju hugga lite. Om du skulle ta och maila Ella och ta bladet från munnen och nu istället berätta allt skit du säger dig veta om "Östhärvorna". Istället för en massa förtäckta kommentarer som kastas fram då och då. Kanske skall även Du lära dig att vara källkritisk.

/Cattis

paparatzi
0

#54 Om moderlandet dessutom inte matades med en massa lögner per mail och fax, så skulle det inte gå åt en sabla massa tid till att förklara dessa lögner och reda ut oklarheter

Vad menar du med ovanstående?

#56 Jaha så du vill mena att man inte kan belasta SSS för att de tagit in icke renrasiga (fullstammade) ponnyer i sin stambok, Och vem tycker du man ska lasta sånt på? dom som blint trott på att det SSS gör/gjort är det rätta.

Angående "olikfärgade pass" så kommer detta inte att ske…tyvärr.

#56 Det har väl knappast varit någon hemlighet vad ni i "Öst" tyckt om hur saker och ting skötts i valberedningen. Men ni verkar glömma att det fanns de som inte höll med er i den sakfrågan, men dessa kanske inte räknas in i er "majoritet"

paparatzi
0

#54 Skillnaden är avsevärd när man nyttjar sin "ställning" för personliga åsikter….

Ellinor Johansson
0

# 57  Försök att se mig som en person inte en del av en lokalförening är du snäll.

Att en person valberedningen missköter sitt åtagande på ett sådant sätt att andra i den gruppen hamnar i en tråkig situation måste jag väl ha rätt att ha en åsikt om?

VeronicaP
0

SEn så var det ju faktiskt så att kunde man inte närvara på årsmötet så kunde man skicka med en fullmakt med någon person som skulle dit och låta den rösta åt en , och jag kan lova att jag har nog aldrig varit med om så många fullmakter på ett årsmöte , så nog var det fler som röstade än de där 70 som var på plats….

SEn är det väl väldigt fel att vissa personer får reda på saker från EN styrelsemedlem och det måste ju vara en som satt i valberedningen eg eftersom det var de som höll i det och då kan man ju faktiskt tro att det är samma person som läckte tidigare .

VeronicaP
0

#57 Det är ju så här när man mailar till någon så kan man ju se till att ställa frågan så man får det svaret man vill !!!!!!!!!!!!
De som håller på att maila till ENGLAND gör ju allt så mycket svårare för våran styrelse/förening att bli färdiga , det enda som de håller på med är att förvärra situationen , låt nu styrelsen arbeta i fred så allt äntligen kan bli färdigt.

SOM SAGT MAN KAN ALLTID FÅ DET SVARET MAN VILL , ALLT BEROR JU PÅ HUR MAN FORMULERAR FRÅGAN.

Hur passen kommer att bli kan ju faktiskt inte du bestämma Carola utan det kan förneingen göra som majoriteten vill…… För det ligger utanför plan och riktlinjerna då alla kommer ändå att få till höra stamboken.

Cattis
0

#57 Hörrudu, om du skulle sluta blanda in Shetland Öst i vad ett par privatpersoner har för åsikter om saker och ting. Eller är det stört omöjligt för dig att försöka få det till ngt fult inom föreningen? Troligen. Vad jag tycker, har absolut ingenting med vare sig Öst, SSS, eller mina vänner och bekanta tycker. Svårt att begripa att vi kan tycka och tänka själva?
En del har åsikter om hur saker skötts, även sådana som inte är medlemmar i Shetland Öst. Så sluta med dina fula kommentarer om oss som är medlemmar i Öst.
Det vore ju verkligen synd om man skulle belasta alla i Nord för dina tyckanden eller ditt agerande. Du är ju medlem där, och aktiv i er aktivitetsgrupp.

Ja, det fanns/finns de som inte håller med om det "vi" tycker. So what? Det är fortfarande vad jag/vi tycker. För övrigt tror jag inte du har den MINSTA aning om exakt vad jag tycker eller tänker. Fast du gillar att tro det, och att säga/skriva att du vet det.

Innan du blev aktiv i den här föreningen för något år sedan, så fanns andra regler för hur och vilka som skulle finnas med i registret. Man följde de direktiv som då fanns och det blev ändrade regler för ett par år sedan då man (tror det var Tyskland som var mest påstridiga) krävde att alla skulle slängas ut som inte hade tre led. De som då avlades på hade inte alltid 3 (idag godkända) led, för det var okej att de fanns i registret då. SSS har inte försökt lura ngn angående detta.

#58 Och vem "nyttjar" sin ställning? Oavsett vem eller vad man är har man väl rätt till en personlig åsikt? Nä, kungen får inte uttrycka politiska åsikter, men vi har ingen av så hög börd, mig veterligen, i föreningen eller på forumet.

/Cattis

Cattis
0

#60 Ja Torsten vann ju med 78 röster mot 17, så minst 95 inklusive fullmakter. Ganska många…

/Cattis

Ellinor Johansson
0

# 57 Men ni verkar glömma att det fanns de som inte höll med er i den sakfrågan, men dessa kanske inte räknas in i er "majoritet" 

Vet du vad majoritet betyder?

paparatzi
0

För det första så har jag personligen skrivit ett brev till årsmötet, innan ni kastar er över mig så ta reda på mina åsikter istället för att döma mig utifrån era egna..

Tyvärr har jag ingen som helst personlig makt att skriva regler och direktiv, så är det någon ni ska sluta blanda in som enskild person så är det väl ändå jag..

Varför hoppar ni på enskilda medlemmar som ni gör, får inte styrelsemedlemmar eller personer ur en valberedning ha egna personliga åsikter, jag tycker att ni talar emot er själva ganska kraftigt nu…

Tyck som ni vill, men försök inte tvinga på folk saker som strider mot lagar och regler, har det aldrig slagit er att det finns folk som vill respektera de lagar som finns och mig veterligen spelar det liten roll hur stor majoriten än månne vara då det kommer till skrivna regelverk, där är man om ni ej uppmärksammat detta lika inför lagen…

Och slutligen Om det nu är som "majoriteten" vill VARFÖR godkänns inte SSS av Svenskajordbruksverket SJV???

Cattis
0

#65 Fel.

En person i valberedningen är ingen privatperson då den uttalar sig om valberedningens arbete, lika lite som en styrelsemedlem i ngn förening är gällande föreningens verksamhet. Men ingen i någon valberedning eller styrelse är fråntagen sin rätt att vara privatperson också. Stooor skillnad. När jag inte är på möte i Öst, eller funktionär på dess aktiviteter så är jag privatperson - enbart. Alla har rätt till sin egen åsikt, oavsett eventuellt ideellt uppdrag i valberedning/styrelser.

Jag har inte hoppat på någon alls. Jag diskuterar med dig om varför du drar in Öst i detta, bland annat.

Jo du skrev ett brev till årsmötet, det står dels i protokollsutdraget och dels har du läst upp det per telefon för mig. Vad har det med detta att göra?

Nej du har ju ingen makt alls att skriva regler eller direktiv, därför kan du heller inte lastas för de regler eller direktiv som finns. Lika lite som jag eller tex Ella kan det. Vem har sagt att du som privatperson blandas in, mer än du själv som hela tiden sitter och talar om att "så blir det inte". Du säger dig veta en himla massa (och det kanske du visst gör), men precis som vanligt så är det inte så jätteintressant att höra dina "beslut" förrän de är offentliggjorda av SSS eller moderföreningen. För det är deras beslut som är intressanta.

# Hoppas verkligen att SSS kan ha olika färger på sina pass. Men det kanske kan försvåras/försenas av de mail som skickas med lögnaktiga/förvillande tolkningar av passfärgernas betydelse till moderlandets styrelse.

/Cattis

Cattis
0

#65 " Och slutligen Om det nu är som "majoriteten" vill VARFÖR godkänns inte SSS av Svenskajordbruksverket SJV???"

Vad majoriteten i SSS vill betyder inte att det måste accepteras av alla andra. Majoriteten kan ändå tycka/vilja/önska ngt.

/Cattis

paparatzi
0

#66 Angående detta med öst o inte när det gäller VB så togs det upp just att det var fel att detta bara tagits upp hos väst och inte hos öst, visst är det väl ok för mig då att skriva öst..

#67 Självklart kan alla tycka och tänka vad dom vill, men däremot bör man inte förvilla andra med att gå ut med sina önsketänkanden om saker och ting offentligt INNAN något ens är godkänt och klart…

# Hoppas verkligen att SSS kan ha olika färger på sina pass. Men det kanske kan försvåras/försenas av de mail som skickas med lögnaktiga/förvillande tolkningar av passfärgernas betydelse till moderlandets styrelse.

Jag ställer frågan igen, vad menar du med ovanstående?

paparatzi
0

#64 Kanske inte MEN jag vet vad Demokrati är…

Ove-D
0

#54 Om moderlandet dessutom inte matades med en massa lögner per mail och fax, så skulle det inte gå åt en sabla massa tid till att förklara dessa lögner och reda ut oklarheter.

Vaddå????

Ove-D
0

#56 "Buskisaveln" kanke har MER stam än den "svenska" shetlandsponnyn…? 

#67 Vad majoriteten i SSS vill betyder inte att det måste accepteras av alla andra. Majoriteten kan ändå tycka/vilja/önska ngt.

Men om Moderlandet inte vill samma sak som SSS´s majoritet då? Vad blir det då? "Svensk shetlandsponny" dvs krävs 40p (dock inte alltid godkänd veterinärbesiktining om hingstens förvärvning visats sig god) för hingst och 0p för sto. Full stam krävs inte. 9:a på typen är viktigare än 7:a på benen. Långlinjerad, med stort huvud, åsneöron och halvblodssteg är inget minus. Glad

Ellinor Johansson
0

# 65   Varför hoppar ni på enskilda medlemmar som ni gör, får inte styrelsemedlemmar eller personer ur en valberedning ha egna personliga åsikter, jag tycker att ni talar emot er själva ganska kraftigt nu…

Om jag ingår i ni gruppen vill jag att du förtydligar vad du menar.

Utveckla på vilket sätt vad jag  talar emot mig själv.

Paparatzi jag skulle uppskata att du slutar att klumpa ihop mig med den lokalförening jag tillhör. Jag är snart 50 år och kan både tänka och ta ansvar för mina åsikter och handlingar.

Cattis
0

#68 "Angående detta med öst o inte när det gäller VB så togs det upp just att det var fel att detta bara tagits upp hos väst och inte hos öst, visst är det väl ok för mig då att skriva öst.."

Struntprat, det gällde alla inte bara Öst. Så du har som vanligt plockat ut en felaktig detalj och biter dig fast i den allt du kan. Nej, det gällde inte att inte just Öst fått veta något alls. Det gällde inte att just Väst fått veta något. Om jag inte minns fel så gällde det principen att uttala sig om saker innan allt var klart, och att alla blivit tillfrågade. Men exakt vad som sades får du ta med berörda.

#71 Vi avlar inte på svenska shetlandsponnyer och kommer inte att göra - för det finns inga. SSS är inte heller intresserade av att ha en egen ras, så lägg ner struntpratet. Majoriteten i föreningen vill följa moderlandets rasstandard och regler. Under alla år har alla länder kunnat ha regler anpassade för respektive land, det har fungerat hur bra som helst. Och nej, jag pratar inte om regler som inte följts ang diskriminering. Utan om allt annat som varit okej och godkänt. Detta vill vi behålla.
Och jo det stämmer iofs, att typen är viktig. 6 på typ och 9 på rörelserna är inget man vill ha heller.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

# 65  För några veckor sedan läste jag om ett på forumet att två  familjer som tillhör Nord var oeniga om en leasing affär med en hingst.

Inte sjutton klumpar jag ihop hela Nord och pratar om "Nordhärvan", samt att Nord är oeniga.

carl-gustaf
0

#54 Om moderlandet dessutom inte matades med en massa lögner per mail och fax, så skulle det inte gå åt en sabla massa tid till att förklara dessa lögner och reda ut oklarheter.

Cattis, vill du utveckla detta? Vad har du för fakta i denna sak?

Cattis
0

#75 Nej, jag behöver inte utveckla detta särskilt mkt mer än jag redan gjort, men lite till kan jag förklara.
Det mailas och faxas till moderlandet en himla massa från privatpersoner, som säger sig veta motiv till olika regler och som "översätter" de svenska reglerna på ett sätt som gör att moderlandet får felaktig info om vad som faktiskt beslutats i Sverige.
Jag har sett mkt lite av dessa "brev", men tillräckligt. Därför tycker jag att det vore bra om dessa privatpersoner kunde sluta lägga sig i och skapa oreda till ingen nytta (iofs passar det kanske agendan att dra ut på tiden?) så att SSS får jobba i lugn och ro. Men det är min egen åsikt och jag vet inte, kanske bryr sig inte SSS om att det är en massa som lägger sig i. Det är min åsikt att jag tycker att styrelsen skulle få arbetsro och slippa en massa "förståsigpåare" som lägger sig i.

/Cattis

paparatzi
0

#72 Om du tillhör denna grupp eller ej vet du bäst själv, men det är alltför uppenbart att det alltid är samma "gäng" från öst som gaddar ihop sig när det är något??? Nu var det så att ni utryckte er att alla lokalföreningar skall ha rätt att veta samtidigt inte bara väst, nekar du till detta? 

#73  Majoriteten i föreningen vill följa moderlandets rasstandard och regler……Nu blir jag väldigt konfunderad, OM det nu ligger en uns sanning i det du skriver här, VAD är då problemet? ett problem är det uppenbarligen då man INTE godkänns varken av Moderföreningen eller av SJV, det blir vi aldrig förren vi gör precis det du själv skrivit alltså, Föreningen vill följa moderlandets rasstandard och regler…

Cattis! Om det är sanningen du skriver så bör det vara enkelt för dig att precisera VAD du menar med att moderlandet matas med en massa lögner…  

#74 Javisst!! Och det tillhör tydligen inte ovanligheterna i dessa kretsar, ända skillnanden är att den ena familjen har bråkat och varit oeniga i fler "hingstaffärer" Har folk ytterligare funderingar angående att man är konsekvent i sin prissättning, så är dessa iallafall hjärtligt välkomna att kontakta mig(ej mer om detta då det inte tillhör "tråden") MEN vill du utveckla detta ytterligare så föreslår jag att du startar en ny tråd om detta, så får vi se hur många som är intresserade av det som är förgånget…

paparatzi
0

#76 PRIVATPERSONER!!!!!! vem räknas som en privatperson i en allmännyttig förening, inte visste jag att detta var ett företag av något slag… 

det är min åsikt att jag tycker att styrelsen skulle få arbetsro och slippa en massa "förståsigpåare" som lägger sig i….

Detta blir bara värre och värre, se bara vad medlemmarna i vår förening blir kallade (förståsigpåare, privatpersoner mm), och inte ska folk få lägga sig i och tycka annat än styrelsen som tydligen enligt ovan anser sig vara för mer än medlemmarna, SSS styrelse behöver arbetsro, kanske en idé vore att ta till sig vad de som "äger" föreningen vill och inte behandla dessa som något annat…

Nu ser man tydligt hur den slutna kretsen har behov av att i lugn och ro få arbeta med att försöka kringgå moderföreningen och EU..

Till alla som försöker vara delaktig i sin egen förening, läs i senaste SP under ordföranden har ordet…lägg ihop detta med avslagen på varenda motion från medlemmarna + enkäten som skulle verka för att folk skulle få möjligheten att vara delaktig..

Med denna information förstår jag mycket bättre varför SSS INTE får sina plan och riktlinjer godkända…TACK! Cattis för att du äntligen fick mig att förstå lite grann om vad detta egentligen handlar om.

Personlig åsikt! Tråkigt är att inte föreningen som ska verka för medlemmarna gör detta utifrån föreningsperspektiv, där alla medlemmar ska känna att dom ÄR föreningen, potentialen borde vara ypperlig och medlemsantalet än högre, kul är ändå att man ser medlemmar som verkligen försöker få till stånd en förändring i en verksamhet som i mina ögon fått "arbetsro" alltför länge…

Är Sverige ett demokratiskt land eller håller vi på att bilda diktatur med småpåvar….

paparatzi
0

SSS stamboksför individer utan fulltständig stam

Moderföreningens regler går emot detta

SSS släpper igenom hingstar till godkännande trots att dessa EJ varit utan anmärkningar på veterinärbesiktningen

Moderföreningens regler går emot detta

SSS vill att alla individer ska avelsvärderas och veterinärbesiktigas i SVERIGE detta oavsett ifall hingst redan ÄR godkänd enligt ISPC

Moderföreningen och EU + ISPC går emot detta, är hingsten avelsvärderad och godkänd i något av de övriga EU/ISPC länderna så är han lika godkänd i alla de övriga med.

Någon får gärna komma med argument varför vi i Sverige anser oss ha hårdare och bättre krav än övriga länder? (svårt att tro på detta då man fixerar sig vid 40 p och inte på 100% sundhet)

Istället för att försöka "förgöra" åsikter kom med argument som håller inför Moderföreningen och Eg-rätten, finns det såna borde det inte vara svårt att få igenom dessa heller..

Milla
0

#79 nu måste jag få fråga vilka hingstar är det som SSS släppt igenom som inte har varit utan anmärkning på  vetrinärbesiktningen????? Det är ju av stor vikt att man som stoägare får reda på sånt om det nu har hänt.

carl-gustaf
0

#76 Cattis, Du borde nog inte dra sådana slutsatser när du inte känner till alla de rätta sakförhållandena.

Vad avser mig själv är jag i min fulla rättighet att vara verksam i en förening där jag är livstidsmedlem. Min kontakt med den engelska styrelsen sker i full öppenhet gentemot både Jordbruksverket och SSS. Mitt mål är att vår förening till alla tillämpbara delar skall följa moderlandet Englands direktiv och förordningar vad avser aveln på rasen Shetlandsponnyn.

En moderförening har som ansvar att se till att rasen avlas vidare såsom rasen föreskriver och icke något annat.  De som här vill skapa en egen variant av shetlandsponnyn bör bilda en egen förening för denna då nya ras. Något jag inte har något emot. Dock måste även vår ordförande förstå att målet med SSS är att avla på shetlandsponnyn och icke någon egen skapad variant hur bra den än är. I denna fråga har majoriteten ingen talan. Rasen går före.

Vad avser plan och riktlinjer så blir de godkända samma dag som våran shetlandsförening följer moderlandets riktlinjer vad avser stambokföring av shetlandsponnyn. Att riktlinjerna inte redan är klara beror på att våran förening hitintills inte velat följa moderlandets uppställda  krav. Att skylla detta på tidsbrist eller avsaknad av arbetsro är att vilseleda våra medlemmar.
Att vår ordförande dessutom anser att det bara är ett fåtal medlemmar som önskar att avelsarbetet skall ske enligt moderlandets vilja och att detta fåtal bör ändra sina åsikter eller starta en egen förening är märkligt, då det nog borde vara tvärtom. Att vår ordförande häcklar
medlemmar på årsmötet (informationsmötet före årsstämman) som bara vill att föreningen skall följa moderlandets regler står i samklang med den åsikt han förkämpar, nämligen att det är moderlandet som bör lära av SSS och inte tvärtom, vår ordförande sade nämligen på årsmötet "att vi och Holland har bättre shetlandsponnyer än moderlandet själv" och det fick han mycket applåder av årsmötet för??? Penga mun

På denna informationstimme före årsmötet uttryckte jag också klart att ledamöter i moderföreningen klart uttalat att någon diskriminering med olika passfärger är något som moderlandet aldrig kommer att acceptera. Att våran förening genomför denna ändring redan under 2007 trotts vetskapen om att detta inte kommer att tillåtas är klandervärt och rimmar väldigt dåligt med aveln av rasen Shetlandsponnyn.  

Om moderlandet ger klartecken till olika passfärger så kommer jag att acceptera detta, men denna färgpalett av pass som då skulle uppstå inom EU kommer vida överglänsa Holländarnas färgprakt av tulpaner som de också är väldigt duktiga på att göra annorlunda.

Jag Gustaf är totalt för en rasren shetlandsponny enligt moderlandets stipulationer, även om jag inte får några applåder för detta.

paparatzi
0

#80 Det är upp till var och en att ta reda på uppgifter om hur veterinära anmärkningar fallit ut på vardera hingst. Jag har ingen aning om dessa uppgifter är tillgängliga för stoägare som faktiskt bryr sig, men man tycker att det borde vara offentliga handlingar med tanke på djurskyddet och att vi vill vara noga med att inte avla på defekter av något slag då detta är både oetiskt och olagligt till och med misstanke om…är tillräckligt för ett förbud.

Milla
0

#82 men var hittar jag det då?? vem ska jag vända mig till för att få reda på det?

paparatzi
0

#81 Du får APPLÅDER av mig Klapp! klapp! klapp! klapp!

paparatzi
0

#83 Börja med SH eller Djurskyddsmyndigheten hör även med SLU fråga ifall detta är offentliga handlingar.

Milla
0

#85 ok

paparatzi
0

#86 Hoppas att du berättar hur det gått för dig. Glad

Milla
0

#87 ja, men jag blir lite fundersam, hur vet du att SSS har släppt igenom icke vetrinärt godkända hingstar om det nu inte är offentliga handlingar menar jag.

carl-gustaf
0

#88 kanske samma hörsägen eller källa (förståsigpåare) som Cattis har inom styrelsen?? Brukar annars kallas lobbyist!

[LinneaDahlberg]
0

Jag vill verkligen inte lägga mig i den här diksussionen (som jag genast motsäger mig själv då jag ändå gör det)
men om man läser de direkta regler som Moderföreningen satt upp finns väl ingenting som säger att man inte får ha olika fäger på pass? Om det gör det kan väl någon visa just detta stycke för mig?

Man ska absolut hålla en öppen dialog mellan alla medlemsföreningar. Det anser JAG en självklarhet. Jag tror inte något land tänker stirra sig HELT blind på sina egna tankar utan är villiga att lyssna på varandras åsikter. Annars fungerar ju ingenting. Regler kan förändras, medlemsföreningar kan också ändra åsikt när alla fakta och argument ligger framme.

Jag blir också fundersam över att ni verkar ha så lite förtroende för vår styrelse! Det är ju vi medlemmar som valt den!

carl-gustaf
0

#90 "_om man läser de direkta regler som Moderföreningen satt upp finns väl ingenting som säger att man inte får ha olika fäger på pass? Om det gör det kan väl någon visa just detta stycke för mig?" 
_

Nä du har rätt Linnea, det står heller inget om att man inte får häckla medlemmar med avvikande åsikter på årsmötet.
Menar Du på allvar att allt är tillåtet om det inte uppenbart står att det är förbjudet?
Vad avser olika färg på pass så bryter det mot artikel 28, fall 8-74. Man kan inte förhandla om förordningar. Dessa är beslutade(av oss) för att staterna och dess invånare skall följa dessa. Att följa majoriteten ursäktar inte brott mot rådande lagstiftning.

[LinneaDahlberg]
0

#91 Men snälla du, du behöver inte dumförklara mig!
Att det skulle vara diskriminerande att utdela olika färg på pass beroende på om man genomgått en frivillig bedömning kan jag inte se. Finns alltså liknande fall som fått nedslag av EU-domstolen?
Det skulle kunna jämföras med att det är diskriminerande att göra ett frivilligt test på vilken vara som helst. Om en vara är testad för ett visst syfte är det väl inte diskriminerande att tydligt markera detta på kartongen? (eller annan synlig plats om det nu är levande djur vi talar om)

Eller, nu kanske du tycker jag är helt dum i huvudet ändå.

Jag påstår inte att något ÄR så, jag bara upprepar hur JAG förstått det hela. Som alla säger, JAG har väl rätt till mina egna åsikter och att tolka texten så som jag ser den? (Skulle Moderlandet säga annorlunda eller ett liknande avslag i EU-domstolen). Nu har jag inte heller haft tid att gå igenom sådana fall på grund av skola och arbete, men ska prompt göra det när jag får tidi nästa vecka!

[LinneaDahlberg]
0

#92 glömde avsluta min egen mening! Räcka ut tungan

(Skulle moderlandet -moderföreningen- säga annorlunda eller ett liknande fall fått avslag i EU-domstolen får jag väl tänka om. Tycker man däremot inte att detta stämmer har man ju ändå rätt att gå till EU-domstolen igen.)

carl-gustaf
0

#92 Linnea Du har rätt, visst får man testa en vara och upplysa om att varan är testad, det skall man självklart också göra.

Ett blått märke för testad i sverige, det är ok, men då skall de som är testade i england få ha ett vinrött märke etc.

Det stora felet med de olika passfärgerna är att rasrena individer föds med olika färg på pass utan att de är testade.

Detta är odiskutabelt diskriminerande och inte värdigt en rasförening att hålla på med. De som blundar och inte vill se  denna diskriminering är lika omoraliska som de som står för denna medvetna uppdelning i olika "ståndsklasser" bara för egen vinnings skull.  

Varför har vi ingen passfärg för de shettisar som inte är renrasiga utan härstammar från fjording och russ?
Det hade blivit onekligen lättare för våra grannar att köpa riktiga shettisar då. Eller står blått pass för: testad i sverige men kanske ingen riktig shettis? Är detta system så bra att ni hellre har detta än följer moderlandets regler?

JennyR
0

Varför har vi ingen passfärg för de shettisar som inte är renrasiga utan härstammar från fjording och russ?

dessa reggas väl i tex ASRP.

paparatzi
0

#92 Men kanske du kunde vara SSS-styrelse behjälplig med att undersöka och ansöka om detta, du får väl vända dig till styrelsen och se om dom tycker att du har något att tillföra deras "arbete"

#93 Nu var det ju inte riktigt de som äger ursprungstamböckerna som stod inför rätta i EG-domstolen utan enligt artikel 90/427/EEG + en del andra direktiv får man inte som EG land syssla med handelshinder, Sverige blev dessvärre dömd i en EG-rätt just angående vårat "tvång" om avelsvärdering, detta kan ju låta bra i första skedet, men nu gillade man inte i rättsliga sammanhang att Sverige prövade att ställa sig över gemenskaphetsbestämmelserna som finns inom EU, utan ansåg att Sverige som ett  EG-land var skyldiga att följa de EU-direktiv vi själva skrivit under.

För att inte gå alltför djupt in i detta (igen) så kan nämnas att försöker vi i Sverige ändå att "kringgå" dessa direktiv trots att vi blivit ålagda med ett överträdelsebefarande så kommer domen och skadeståndet att se löjligt ut i jämförelse med vad som sker ifall man ej tar en EG-dom på fullaste allvar.

Lättast för dig är ifall du går in och läser EU-direktiv 90/427/EEG där hittar du allt du behöver veta, du kan även gå in på SSS hemsida och se vilka fler EU-direktiv vi är nödkade att följa precis som vår moderförenig måste följa EU-direktiven, sistnämnda har tom skrivit att deras regler är skrivna i enlighet med alla de EU-direktiv man måste följa som EU-land, det är därför jag har så svårt att förstå hur man kan skylla på vår moderförening när det ända dom gör är att följa det avtal och de gemensamhetsbestämmelser man har inom EU.

paparatzi
0

Då det uppenbarligen är viktigt för de allra flesta att vi använder oss av renrasiga och sunda ponnyer vid avel, vilket även moderlandet har som princip och som jag tror de allra flesta ändå strävar efter i slutändan, borde man inte respektera det land vars sin egen ponnys linjer härstammar ifrån, är det inte detta som är en del av just meningen med att bevara en ras.

Hur skulle vi som grundare till Gotlandsrussen känna det ifall det kom ett annat land och påtalade för oss hur dåliga vi är på Russaveln och att kvalitén på våra Gotlandsruss sjunkit avsevärt och att de dessutom påstår att vi inte vet hur rasen ska bevaras, hur skulle detta kännas för de som verkligen har sitt hjärta i en specifik ras?

JennyR
0

Förstår inte hur det skulle främja rasen att ta bort selekteringen av avelshingstar. Ingen kan heller övertyga mig om att kvalitén på shetland kommer att höjas om avelsvärderingen för hingstar skulle tas bort. Min åsikt. Häckla mig inte för den tack. Cool

Charlotte-Aveback
0

Ärligt talat så förstår jag inte varför denna diskussion fortsätter på detta forum över huvud taget. Det har för länge sedan framkommit med all önskvärd tydlighet att det finns många olika åsikter i detta ärende men det är inte upp till var och en av oss att övertyga de andra att just vi har rätt, oavsett hur mycket rätt vi tycker att vi har.

Den ton och de påhopp som denna diskussion oftast leder till gör forumsbesöken till en mindre angenäm upplevelse för många av oss andra.

Låt processen ha sin gång och när så småningom moderlandet, EU och SSS är överens så får vi alla helt enkelt acceptera det beslutet och rätta oss efter det.

paparatzi
0

#98 Ja nu är det väl inte så att det är just avelsvärderingen i sig som ska tas bort, utan det är det svenska "tvånget" och de dolda "tvången" på de hingstar som REDAN är licensierade för avel, ingen hingst blir i moderföreningen flyttad till "avelsregistret" och får inte heller något licensnummer ifall denne ej genomgått den internationella besiktningen med godkänt resultat (precis som i senaste SP ser man på de hingstar som blivit avelsvärderade) så ser man ifall det står att hingsten genomgått överenskommen veterinärbesiktning enligt internationella kraven utan anmärkning…

Så vad man inte kan förstå är varför det är så viktigt att man ska se VAR hästen är värderad inte att den faktiskt är avelsvärderad.

Har vi inte så bra gemenskaphetsregler inom ISPC, detta var ju andemeningen med just ISPC…

paparatzi
0

#99 Detta var det bästa jag hört på länge.

Men jag måste bara få min nyfikenhet stillad, Vad riktigt betyder ordet HÄCKLA?

Charlotte-Aveback
0

#101: Så bra! Flört

JennyR
0

#101 detta är ur svenska akademiens ordbok om häckla:

underkasta (ngn l. ngt) noggrann gransk­ning o. i samband därmed påvisa brister o. fel, nagelfara, kritisera; numera bl. med klandrande bibet.: småaktigt l. illvilligt (obefogat) klandra l. kritisera (ngt l. ngn), framhålla oväsentliga bris­ter o. fel (i allm. hos ngt förtjänstfullt l. värde­fullt) för att förringa l. nedsatta, "hacka på" (ngt l. ngn), kälta på; ngn gg äv. i uttr. häckla på ngt l. ngn.

JennyR
0

Det kan även vara bla nån sorts "kamningsanordning" för lin eller hampa *asg*hihi*

[LinneaDahlberg]
0

#96 till att börja med har jag inte sagt att jag på något sätt vill läggamig i hanteringen, arbetet eller styrelsens arbete i något av det här. Det har jag faktiskt inte åtagit mig. Jag kanske är lättpåverkad just idag, men varför får jag en sådan kritik riktad mot mig när jag endast påtalat MIN EGEN UPPFATTNING grundad på den information jag hittills samlat på mig. Du har en uppfattning, jag har också en. Jag har faktiskt inte sagt till dig att du kan ju vara den brittiska styrelsen behjälplig i detta eller något sånt.

Jag vill verkligen inte hamna i kläm någonstans, jag vill inte känna mig nedvärderad för att jag har en viss uppfattning, och jag vill definitivt inte att folk ser på mig som korkad (nej, detta har inte uttalats direkt, men som tråden tidigare började om ordförandens rader har jag tolkat det så) för att jag tycker på ett visst sätt.
Jag vill inte heller bli osams med någon.

När jag får tid tänker jag läsa igenom alla regler och domstolsbeslut jag bara kan för att se om jag ändrar uppfattning, men min uppfattning bör jag nog hålla för mig själv.

TIDNINGEN var i alla fall jättebra, fina foton intressant artikel om Ulrika och körning. Jag ÄLSKAR Shetlandsponnyn! =D

[LinneaDahlberg]
0

#103 "kälta" det var ett nytt ord för mig! Skrattande

Cattis
0

Carola: Privatperson ja. Är inte du en sådan? Min identitet är inte "medlem i SSS" eller "styrelsemedlem i Öst". Jag är en alldeles egen person med egna åsikter. En privatperson. Jag uttalar mig här på forumet som sådan, inte som medlem i ngn förening eller som styrelseledamot någonstans. Alla medlemmar på detta forum uttalar sig som privatpersoner, för här finns inga titlar som sätter någon annan högre än andra.

Jösses. Nej Carola, du har inte fattat vad jag säger/tycker. det är uppenbart. Så länge du inte vill fatta kommer du aldrig att göra det heller. Så lägg ner försöken att göra det och sluta skriva/tro att du gör det. Sluta tala om att bara för att jag sagt ngt så "förstår du så mkt mer av än det ena, än det andra". För du begriper uppenbarligen inte alls vad jag menar. Det är totalt lönlöst att försöka…

"Detta blir bara värre och värre, se bara vad medlemmarna i vår förening blir kallade (förståsigpåare, privatpersoner mm), och inte ska folk få lägga sig i och tycka annat än styrelsen som tydligen enligt ovan anser sig vara för mer än medlemmarna."

Kan du basera vad styrelsen tycker på mina inlägg? Gör inte det, för då blir allt galet. Jag för inte deras talan, utan diskuterade alldeles själv.
Jag har inte kallat medlemmarna någonting. Jag har kallat ett par personer för förståsigpåare - tar du åt dig eller vad är det med dig?

Visst får folk (medlemmarna) ha åsikter om vad styrelsen gör, det har jag aldrig sagt att de inte får/skall/bär. Det är som du så ofta brukar säga medlemmarna som är föreningen. Styrelsen jobbar på uppdrag av medlemmarna. Styrelsen är vald av medlemmarna och bör få utföra sina uppdrag utan att bli motarbetade av ett fåtal av dessa.

"Är Sverige ett demokratiskt land eller håller vi på att bilda diktatur med småpåvar…."

En favorit i repris…

Carl-Gustav: Du får göra vad du vill och vara hur aktiv du vill i vilken förening du vill. Det bekommer mig inte alls. Jag är inte intresserad av vad någon gör, mer än då det förs fram lögner om vad våra PoR innebär i praktiken. Det tycker jag är tragiskt och gynnar inte ens de som skriver dessa brev.

"En moderförening har som ansvar att se till att rasen avlas vidare såsom rasen föreskriver och icke något annat.

Och på vilket sätt avlar vi vidare på rasen då? Enligt den rasstandard som moderlandet fastställt och inget annat.

"De som här vill skapa en egen variant av shetlandsponnyn bör bilda en egen förening för denna då nya ras."

Vem vill det? Alla vi som vill ha kvar så mkt som möjligt av vårt selekteringssystem av hingstar tex, ombedes ofta av dig mfl att starta egna föreningar eller skapa ny ras. Varför då?

"Jag Gustaf är totalt för en rasren shetlandsponny enligt moderlandets stipulationer"

Och? Vilka är inte för det? Menar du att alla vi som vill ha en avelsvärdering av hingstar eller kvalitetsklasser på våra avelsdjur är emot detta?

/Cattis

dajmie
0

Men för fan, det var tidningen som skulle diskuteras.

Cattis
0

#108 Du har helt rätt i det. Men antingen skall man få ge svar på tal eller så tar vi bort tråden. Skall jag ta bort den? Gärna för min del…

/Cattis

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer