Salva till juver
Behöver tips på en "snäll" salva att smörja på ett stos juver. Hon har blivit ganska ordentligt biten av insekter på och framför juvret. Eftersom hon är högdräktig och kan föla när som helst vill jag använda en så snäll salva som möjligt ifall rester skulle finnas kvar när fölet fötts och ska dia.

Om det är bara för mjukgörande så använd lite olja (typ raps el. likn.). juvret är inte exponerat för solen så det har jag använt någon gång.
Är det för att hålla bort flugorna så har jag ingen aning tyvärr
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Till kospenar/juver använder man vanlig Helosansalva. Det skulle nog funka för att lindra irritation, men håller troligen inte insekterna borta…

men helosan kan inte vara så nyttigt för ett föl…..
Du får ha ännu mera koll än vanligt Hanna och hinna tvätta av stoet innan hon fölar!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Aloe Vera Gelly - helt luktfri och naturlig utan tillsatser.
Fick en idé men vet inte om de fungerar. Om du tvättar med koksaltlösning och sedan sätter på en typ comfeelplatta eller Douderm så är det ju skyddat och läker fort.
Veritas odium paretFörvånad
Vaselin och försvarets hudsalva är ju ätbart så det borde fungera om man vill använda salva
Susanne: Absolut men vi har inget fölningsdatum och förra året var hon iskall och fölade utan några som helst tecken, tur att magkänslan sa att det var dags :-)
Kristin: Smart! Offrar gärna min hudsalva till henne, ska prova direkt. Aloevera har jag också hemma, plåster kommer hon nog plocka bort men ska ha det i åtanke om det blir värre.
Dra bort Duodermplatta - *RYS* Sorry, fick bara flashback från ridsår och träningsläger…
Spenol. En hud och spen salva från Nycomed.
Mjukgörande och bra även till nariga händer. Tror dock inte den är insekts bortstötande då den är helt luktfri.
Protect spensalva finns på granngården. Ofarlig för bebisarna och stöter bort insekter samtidigt som den smörjer
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Skillingaryds salva. Vet dock inte hur det fungerar med föl men använder det på min :)
Tack för bra tips! Skillingaryd låter inte så fölvänligt dock :-)
(#9 Duodermplatta var min räddning för att jag överhuvudtaget skulle kunna rida de sista åren jag fortfarande gjorde det…..fuskade ibland vill inte tänka på hur oerhört ont det gjorde)
Spensalva till kor fungerar väl, det används ju till kor och diande kalvar. :) Fungerar även på kliande sår till hästar.