Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 452 ggr
coolshettis
0

Fast eller ej i transport!

Jag undrar hur ni gör när ni ska åka med eran/era shettisar, låter ni dom vara lösa i transporten eller sätter ni fast dom?

AnnaLundin
0

Det beror på…

Åker jag iväg med ett sto + föl, till utställning elle rnåt, så åker de ofta lösa i släpet, med mellanväggen bortplockad. Har jag mer än en ponny med mig, ett år och äldre, så står de uppbundna.

AusaBausa
0

#1 har du båda lösa? Funderade på o ha stoet bundet m mellanväggen i o sen fölet löst…när jag kör i morgon….

JMax
0

Oftast står de lösa.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

AnnaLundin
0

#2 Lite olika, jag gör lite av varje. Men ofta med shettisarna kör jag med båda lösa, ja.

Med halvbloden kör jag alltid med stoet bundet och fölet löst.

AusaBausa
0

#4 varför har ni inte shettisstoet bundet? samma som med halvblod?

sanne
0

Oftas bundna, idag körde jag 2 shettisar lösa, då den ena aldrig varit bunden, kör jag sto o föl binder jag oftast fölet, beror på mamman..

Cattis
0

Kör jag sto med föl är fölet alltid löst, medan mamman är bunden. Åringar och äldre står oftast bundna.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AusaBausa
0

#7 har du mellanväggen i då?

Har ni ngt på golvet?=halm eller spån?

AnnaLundin
0

#4 Tja, de gånger jag kör sto + föl helt lösa i släpet är när jag åker långt. När stoet själv får välja ställer hon sig bakofram och står bra så. Hag tycker helt enkelt att det känns bra att köra dem lösa när det ändå finns tillräckligt med utrymme för dem. Men jag gör inte alltid så, kan lika gärna köra två ston med varsitt föl uppbundna på varsin sida om mellanväggen, med fölet bredvid.

Det beror helt på tillfället, hur jag väljer att göra.

Cattis
0

#8 Bara sto med föl, då tar jag bort mellanväggen. Annars är den i. Halm på golvet.

/Cattis

RebeckaSvensson
0

Jag har alltid mina lösa i transporten, oavsett om det är ston, föl eller unghästar. Mellanväggen har jag då plockat ut.

När jag kör hemmaomkring har jag oftast inget på golvet. Är det lite längre turer har ajg halm.

Cattis
0

#11 Fast kör man tre stycken är det jobbigt att ha dem lösa :-) Särskilt om en av dem är en äldre hingst :-D

/Cattis

AusaBausa
0

ska köra till malmö o det tar ca1.5 -2 timmar…är lite osäker på vilket som är bäst… kanske ska ha dem lösa iallafall så de kan stå hur de tycker är bekvämast…

Cattis
0

#9 " Det beror helt på tillfället, hur jag väljer att göra."

Och på individerna. Vissa går inte att ha lösa, medan vissa funkar hur bra som helst. :-)

/Cattis

RebeckaSvensson
0

#12 Nu har jag aldrig kört med ston och hingstar blandat, men om jag hade gjort det så hade de varit uppbundna :-)
Fördelen med att ha dem lösa är att det då går att få in tre - fyra stycken utan problem.

#13 När jag kör så tycker jag det känns skönast att ha dem lösa just för att de då kan stå som de vill. Men, det är bara det som känns bäst för mig…

Annette
0

Har man dem lösa finns det ingen risk att de hoppar över bommen. Jag kör alltid mina shettisar lösa. Men jag har ju ston och valack, så det är inga problem att "blanda" dom.

SaraDoos
0

Lite nyfiken - ni som kör med flera st lösa - hur gör ni när ni ska ut EN ur transporten? Jag åker ju oftast själv och det hade varit intressant att se mig ta ut en av fyra utan medhjälpare *hahahaha* Har alltid haft mina uppbundna och med mellanvägg, förutom när jag åker med sto+föl då stoet är bundet och fölet löst.

Annette
0

Är jag ensam binder jag den som skall vara kvar medan jag lastar ur den andre. Sedan släpper jag lös den igen. Jag har inte ens fyra shettisar, så jag har aldrig åkt ensam med så många ;)

SaraDoos
0

Åh, såklart… vad enkelt *asg* bara binda upp dem *s* har funderat lite på det eftersom jag gärna skulle vilja ha 3 st med mig till Bjärsjölagård =)

RebeckaSvensson
0

#17 Om jag bara ska ha ut en och det inte är en som är alltför tjock så hoppar den ut gnm dörren. Ett par av hästarna går också att lasta gnm dörren - smidigt med shettisarna istället för halvbloden :-). Annars går det bra att binda de andra en kort stund o lasta av via fronturlastningen eller bakåt.

Milla
0

kör jag mer än en häst åt gången förutom sto och föl så binder jag dom, föl och sto åker alltid lös.

Vet inte hur jag ska göra när jag kör två ston med föl samtidigt förmodligen så får stona stå bundna och fölisarna vara lösa

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AusaBausa
0

provar köra lösa i morgon…