Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1011 ggr
[skogtokig]
0

tömkörning

Någon som har tips på enkla övningar som kan göras i tömkörningen? Ponnyn kan skritta och trava på rakt spår, göra övergångar och göra volter samt svänga åt höger och vänster.

Jag har tillgång till paddock och rid/körvägar.

nillaros
0

Slalom mellan koner tycker jag är en bra övning. Jag använder konerna ofta - markerar olika ställen på ridbanan och utför olika övningar vid dem. Det kan vara att göra halt mellan koner, att göra en volt eller volt tillbaka runt vissa och så vidare.

[skogtokig]
0

hur brett avstånd har du ungefär mellan konorna vid slalom?

Piich
0

Gå över lite bommar? Serpentiner? Sen sidvärtes,öppna,sluta och skänkelvikningar? :)

Tjena!
Michelle heter jag, är en 18 årig ungdomskusk som bor i stockholm.
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.

Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.Skrattande

[skogtokig]
0

#3 hur lär man hästen skänkelvikningar och sånt? :) Ponnyn kan gå rakt fram, typ. Jag kan det från ryggen, men då jag är för stor för att rida så små ponnyer funkar det inte.

Piich
0

Beror på lite hur lättlärda dom är tror jag :P På min håller jag ett ordentligt stöd på ytter, kramar inner och petar på lite på innersidan med ett spö om han envisas. Jag vågar påstå att det är i princip samma sak som vid ridning.. hehe..
Sen variera tömfattningen.

Nackdelen jag har upplevt med att göra mycket sidvärtes är att min har blivit för ambitiös och jag bara skänkelvikning hela tiden. Men det är väl aknske en övergångsfas för nu går han rakt fram också Cool

Alltså, ett ordentligt stöd på ytter, ställa inåt och sedan ta ett steg i taget helt enkelt. Så lärde jag min :) Och i början bara flytta typ ut ur en volt.. Då kommer det naturligare. Om du har en körtränare i närheten rekommenderar jag att du prövar en gång åtminstone :)

Tjena!
Michelle heter jag, är en 18 årig ungdomskusk som bor i stockholm.
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.

Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.Skrattande

[skogtokig]
0

#5 Jag kommer inte ha någon som kan lära mig - då vi ärpå ungefär samma nivå kunskapsmässigt. Jag kan prova mig fram och se. Nu har jag inte ponnyn hemma, men när han kommer ska vi testa. Det är första ponnyn som jag kommer få börja från början med, vilket kommer bli väldigt spännande.

helenecarlsson
1

Kolla på ridövningar, allt som går att rida går att tömköra =)

Här finns massor tips
http://www.hippson.se/ridovningar/

[skogtokig]
0

Tack för länken :)

nillaros
1

Jag börjar med ganska rejält långt mellan konerna och minskar ner efterhand som hästen och jag klarar kortare avstånd. Det är bara att pröva sig fram!

[skogtokig]
0

#9 Okej!