Råmjölk?
Undrar bara var man kan få tag i råmjölk om det skulle behövas, om man kan köpa fryst någonstans. Bor i Trelleborg i Skåne.

Tack :)
man kan ju alltid höra med (större) stuterier i närheten ifall de har något i frysen.
Något man också kan göra är att ha frystorkad plasma hemma, om man ger det när fölet är nyfött så kan det tas upp via tarmen - om jag fattat saken rätt.
Känner mig som frågetecken
Plasma? Som i blodprodukt?? Hemma?

Vi köpte från ett stuteri (trav?) vid Skurup i fjol efter att stoet läckt mjölk under en längre tid.

#5 Det var nog Brodda stuteri, han känner jag så då ringer jag dit. Brocélinda mår inte så bra och mjölken rinner (ska föla 17/6) så därför vill jag vara förberedd.
#4 - plasma är ju utvunnet ur blod, fast utan blodkroppar.
Jag har inte haft sådan själv, men som jag har förstått det så kan man ge det via munnen under fölets första timmar, medan det kan ta upp antikroppar via tarmen. Kan försöka ta reda på mer om ni är intresserade.
#6 - vad tråkigt att höra, att B inte mår bra! Kolla om det finns någon i din närhet som har en refraktometer, som man kan kolla antikroppshalten i råmjölk med. Då vet du om den råmjölk som fölet får från henne är något att ha. Det är inte nödvändigtvis så att det är jättedåligt bara för att mjölken runnit.
Jag hoppas det går bra för er!