Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1286 ggr
Mantasmatte
0

ston somgår med hingst

Har en liten fundering. Jag har två ston som jag skulle vilja betäcka med min hingst. saken är den att de även jobbar i mina ridgrupper och jag behöver helst använda de några gånger i veckan.

Funderar hur hingsten kommer ta det om de går fram och tillbaka ur hagen. De kommer gå på fribetäckning. En hingst och tre ston. Tror ni han kommer bli alldeles olycklig, eller är det en sån sak de ska kunna ta? De blir borta ca 2 timmar/gång. Han respekterar el och skulle få ett sto kvar hos sig.

Vad tror ni är bäst? Sätta ihop de redan nu eller vänta till mitten/slutet av juni?

susanne-s
0

Personligen hade jag valt mellan att betäcka stona eller att använda dom i verksamheten.

Jag tycker att stona behjöver lugn och ro vid betäckningen och även senare när dom har blivit mammor.

Går det inte att betäcka först och sedan när dom är klara, då använda dom?

Tror inte hingsten störs så mycket då tror jag stona tycker att det är jobbigare.
Men allt handlar ju om vad man har för individer.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AnnaFagerell
0

Håller med ovanstående. Antingen så betäcker man eller så använder man dem. Kanske du kan betäcka och låta dem gå kvar fyra-fem v å sen använda dom?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Billan]
0

Det beror ju lite på hur hästarna är i övrigt. Om man väljer att hand betäcka så går ju inte stona med hingsten, och det fungerar ju oftast.

Att ta ston ur hingstens hage för att de ska jobba och sen sättas tillbaka, skulle inte jag rekommendera.

På ridskolan där jag är fostrad avlades deras ponnyer fram hemma som sen jobbade i ridskolan. Man betäckte stona morgon eller kväll, dessemellan arbetade på som vanligt. Det gällde shetland, russ och arabkorsningar. Inga problem som det verkade.

Elshira
0

Att ponnyerna mortioneras har väll aldrig varit dåligt för dräktigheten. Så länge ponnyerna inte blir stresade eller så av att småbarn är omkring dem utan tycker om lite stoj och något att göra så ser jag det inte som något dåligt. Snarare tvärt om, att de får göra något de tycker är roligt! Men det kan man ju anpassa individerna emellan.

Men om de nu blir stressade så är det ju lika dåligt både under betäckningen som senare under dräktigheten (oavsett om de går med hingst eller ej). Men jag antar att om shettisarna är med i ridskoleverksamnet så är de rätt lugna av sig, så då är det ju inget problem alls.

Däremot kanske det ev. blir problem med att de ska gå bort från hingsten och sedan komma tillbaka. Skulle det bli så är det ju dock inte svårare än att sära på dem efter betäckningen. =)

Hakuna matata!

susanne-s
0

#4 nu handlade det ju inte om hur vida motion påverkade dräktigheten. Ingen här ovan har påstått att det skulle inverka negativt.

Att stoet behöver lugn och ro när hon ska bli dräktig är däremot någonting du kan hitta på många ställen, slå upp närmasta hästbok och läs om betäckning.
Tror det rekomenderas att stoet ska ha lugn och ro, helst inte transporteras osv de första 45 dygnen efter att hon betäcks.

Man får ju göra som man själv vill, det gör vi ju alla Flört

Att sedan motionera dräktiga ston ser jag som ngt possitivt så länge det anpassas efter hur långt gågna i sin dräktighet de är. När de sedan blivit mammor anser jag att då ska dom få vara just mammor så länge det är möjligt. Jag särar inte på mina ston och föl, ens för en liten stund innan fölen är 6 månader. oftast inte förren jag skiljer av när dom är 8-11 månader.  Både sto och föl behöver tryggheten och lugnet - anser jag.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Fidelia
0

Jag tror inte det är stona som blir problemet. Skulle de vara tvungna att ha lugn och ro vid betäckning skulle inte många kunna ta emot främmande ston till hingsten, för jösses vilket liv det kan vara i stohagen under brunsterna.

Däremot kan hingsten reagera på att de plockas ur hagen och börja springa. Gör han det får man ta in honom och det sista stoet medan de andra går lektion.

Det #5 hänvisar till är att mellan dygn 30-45 ska stona helst bara stå i hagen. Då fäster nämligen fostret vid livmodersväggen och stress kan orsaka komplikationer. Innan dess "flyter" fostret omkring och kan inte ta så stor skada.

Lycka till med dina ston. Kul att de både används i avel och bruks.

veruscka
1

Mina ston används i ridskola och en del avlas det på samtidigt och det är absolut inga problem! Har haft hingsten här och betäckt för hand och stoen har varit iväg under betäckning och kommit hem när de e klara.båda alternativen funkar