Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 04-veckans-hingst-2006
Läst 15385 ggr
Cattis
0

Veckans hingst - Allgunnens Xtan RS 417

Veckans hingst är en brun grabb som heter Allgunnens Xtan. Han är guldbelönad med 42 poäng och GI premierad.

**Fakta:
**Allgunnens Xtan RS 417 är  född 1999 hos Christer Johansson i Långasjö.

Xtan är brun, 96 cm i mankhöjd, skena 17 cm och Prem GI.

Xtans 3-generationsstam består minst av 50% Elit-premierade förfäder med stark mödernelinje då mamma, mormor, mormor, momors föräldrar, farmor, farfars mor och farmors mor är Elitpremierade.

e. Ringo RS 299 (A-premierad)
u. Nila RS 1420 (Elit)

Ringo är mini och fux, han är även far till Utrol RS 391 och ett diplomsto med 43p. Alla visade avkommor har fått 8:a eller högre på typen.
Nila RS 1420 är ett brunt sto, som även är mor till Allgunnens Micko RS 259 (flerfaldigt championhingst med  alltid 9:a eller 10:a på traven)och flera diplomston.

Egna meriter:

Xtan godkändes hösten 2002 med 41p och fick på generalmönstringen 2003: 99888= 42p.
Xtan är en maskulin hingst av utmärkt rastyp. Litet brett vackert huvud och välformad hals, välligande bog med gott djup, välformat något kort kors. Korta breda skenor, något bred bak. Energisk taktmässig skritt och kort energisk trav med bra hasarbete.

**Avkommors meriter:
**Fyra av hans avkommor var på Nossebroutställningen 2005 varav tre visades.
Samaria  blev championföl med 98888=41p. Även hingstfölet Bäckens Helig fick 9:a på sin typ! Den tredje visade avkomman var stofölet Bäckens Hella som hade också godkänd typ med sin 8:a. Inte dåligt för föl! Bäckens Samaria visades även i Uddevalla 2006 och fick då 88887= 39p. Xtan har flera avkommor i Finland bland annat Mettys Vera (u: Veronica II) och Winnie (u: Venezia).

**Övrigt om Xtan:
**Snäll att hantera. Rids av barn och tycker om att hoppa. Startad i ponnytrav och kört ponnykörning.
På vår hemsida finns fler bilder och även bilder på några av hans föl.

(VH Nr14)

Tidigare publicerade hingstar:

Vill Du ha med Din hingst här?

Är Du ägare till en godkänd hingst? Eller har en på station? Vill Du göra lite gratisreklam för hingsten? Det är jätteenkelt. Kontakta Anna N för mer info om hur Du går till väga.     

Av: Anna N

Datum för publicering

• 2006-06-30

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

kacka
0

Ni hann innan midnatt!! hihi

Cattis
0

Ja, jag sa ju det. Flört

Tappade ingen glassko denna gång… Oskyldig

/Cattis

tonje
0

Hmmmm kanksje jeg skal reise til Sverige for å bedekke mine hopper ett år??! Ingen tvil om hvem jeg ville bruke da *SMASK* Kyss

FeliciaS
1

Det är så kul att Xtan, som är min favvishäst, är Veckans hingst Räcka ut tungan Pussar och kramar åt honom! Kyss

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
kacka
0

Du behöver nog inte vara så smaskande… Själv gillar jag båda era hingstar… Har visserligen inte sett någon av dem i verkligheten… men på bilder…

kacka
0

Vad finns det för bruna hingstar förrutom Xtan i Sverige? Brunskäckar, brunskimlar och gulbruna får gärna också rabblas upp…

Charlotte-J
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rossmons Jackmani RS 445

Amor vincit omnia Kyss

Annette
0

Elo och Brunte är bruna.

kacka
0

finns det någon brunskimmel?

Annette
0

Let´s Try Again är väl brskm? Men du kanske menar av standardstorlek?

kacka
0

njae… inte ett måste, men är väl det som jag i första hand är intresserad av… Skäpperöds Sebastian är väl brunskäck???

RebeckaSvensson
0

#15 Ja, Sebastian är brunskäck.

På minisidan finns även Skäpperöds Hector, Skäpperöds Rex och Lucky Look som är bruna.

kacka
0

Den enda avelsvärderade brunskäcken av standardstorlek är väl Jäboruders Giovanni?

kacka
0

Lucky Look tycker jag är läcker! De andra har jag nog inte sett… Men är inte Östertorps Greven brun med???

Annette
0

Brunskimmlar är Back to square one (Mini) och Valdor. Svartbrunskimmel är Smedens Remington. Det går att söka på färg i webstamboken.

RebeckaSvensson
0

#18 Jo, han är brun. Men han är inte i avel längre, togs ur avel -01.

kacka
0

finns det någon mini som är brunskäck förrutom Sebastian?

RebeckaSvensson
0

#21 Nej, det tror jag inte.

kacka
0

Vilka hingstar utöver de som har brunt som grundfärg GER brunt?

Annette
0

Det är för komplicerat för mig att svara på.Flört Nu skulle Linnea varit vaken så hade du fått svar direkt. Men det kanske är någon mer som är duktig på färger här?

kacka
0

Rossmons Jackmani, Elo, Brunte…

Visst är även Gläntans Cross, Farino, Damit och Migo bruna? Var står Alfons nu?

Vad har hänt med Zoogin, Pepsi, Bardin, Sir Douglas, Dollman, Dulex, Galax, Mr Package, Allgunnens Micko, Billy Boy, Gläntans Pirat & Porjus? Fortfarande i avel???

Annette
0

Alfons är väl exporterad. Dulex är död.

kacka
0

Vilken brun hingst tycker ni är bäst? (Jag får inte "rösta" för jag är jävig) Men jag gillar även Brunte… Har sett både honom och flera ättlingar…

kacka
0

Felicia (Xtanlover) får inte heller rösta på sin sköthäst!! Räcka ut tungan

Annette
0

Du menar väl av dom som lever? Då vet jag inte Jag är en stor beundrare av Dulex, jag tycker man hittar honom i bra ponnyer lite över allt. Det gäller både exteriört och i travsammanhang. Han har ffa lämnat många bra ston.

kacka
0

Nä det kan vara ännu äldre också som "leer kvar" i sina ättlingar… tex Elic of Transy, Chaplin, Kärlingehults Gutten, Kålltorps Lasse, bay Leaf of Felbridge osv

kacka
0

Är det någon här som har avkommor till Elic of Transy?

kacka
0

Varför går det inte att redigera sina egna inlägg här?

kacka
0

Varför finns det så få bruna shettisar när vissa raser tex travare, halblod och New Forest har många bruna…?

tonje
0

Gläntans Porjus står nå på Furuly ponnistutteri i Norge, Finnskogen tror jeg… Han er mørk brun.

Annette
0

#32. Klicka på hantera och därefter redigera. Funkar det då?

nallebjörn
0

Finns ju Pepsi som är brun och Pompe. Elo lämnar mycket brunt.

Billy Boy är död. Alfons är i finland

Kratern
0

#25 Dollman står på Gotland

Charlotte-J
0

#31 Jag har ett sto e: Elic og Transy

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

Ojdå, glömde bilden Flört

Amor vincit omnia Kyss

kacka
0

Finns det någon annan godkänd brun hingst i Sverige 90-97 cm än Xtan?

nallebjörn
0

Bardin är 97cm, Migo är 100cm, Sen är de andra stora eller små

kacka
0

Bardin har gett många bronsavkommor och ingen guld… En har fått 31p som tvååring… Fyra har visserligen fått klass I… hm…

Vilken bruna hingst har nedärvts sig bäst?

nallebjörn
0

#42 du frågade ju om storleken, inte vad dom nedärvt. Bardin är C prem.

Jag tycker att Elo och Pepsi nedärvt ganska bra. Men även Migo som är A prem. Han ligger rysligt nära ELIT. Jag har sett honom också och han är fin.

kacka
0

Vad tycks om Brunte då?Hur nedärver sig han? Visst ger han ganska grovt?

nallebjörn
0

Brunte är väl inte så välanvänd på senare tid?

kacka
0

På senare tid spelar ingen roll… Precis som Annette skriver om Dulex…. Det jag vill komma fram till är vilka BRUNA linjer som nedärvts sig bra…

nallebjörn
0

#46, nja det tycker iaf jag för har avkommorna fått bra poäng för många, många år sen så har man idag lyckats ändra sej lite på vad som gäller typmässigt. Kanske funkar inte dom avkommerna så bra i dag som då. Har sett på flera hingstar att i början av karriären gick det bra föär avkommerna men på senare tid och senare avkommer är det sämre poäng.

Linnah
0

#23 Nu levande röda hingstar som verkar ge brunt är Botvid, Paul v.d. Papenhoeve, Senateur v.d. Veldstraat, Annelunds Doc (lever han?), Aron, Almnäs Sirocco, Gläntans Jonglör, Kolviks Emil, Wänga Fridolin, Fairy Gilder, Titol, Thomas v.d. Veldstraat, Aramis, Capone-Fire, Fridhems Algot, Charley v.d. Provincialeweg, Ardmair Promise, Skäpperöds Jason, Magic's Fritz (svagt underlag dock…), Tunstas Domingo, Sörbys Matteus, Tomtebos Elvis, Center, Ideal de Gasså (svagt underlag…), Gläntans Babar, Lyckebo Agassi (svagt underlag…), Touch of Gold (svagt underlag…), Fridhems Gogo (svagt underlag…), Epol, Gläntans Norton, Thunderstorm (svagt underlag), Almnäs Ivory (svagt underlag) och Kompis Yrrol.

Med reservation för fel i webstamboken…

Ytterligare några är tveksamma, på grund av att det inte går att avgöra på de avkommor som finns. Många av de yngre eller inte så välanvända hingstarna har ju heller inte hunnit visa än om de har anlaget eller ej.

kacka
0

Micko, Xtans halvbror, har ju själv fått många utmärkelser… men hur anser ni att han har nedärvt sig? 9 avkommor har kommit upp i 40p (eller mer) varav 7 är diplomston men några avkommor har ju visats med brons…

kacka
0

Ifall ni tittar på era hästars 3-generationsstam… Hur många elit-premierade har de? Hur många har mer än 50% (dvs 7 av 14)?

[Anna-N]
0

Jätteskoj att Ni diskuterar. Men starta gärna en ny tråd om bruna hingstar tex. Denna tråd handlar om Xtan som veckans hingst. Allt utöver det gör sig bättre i en separat tråd.Flört

kacka
0

Xtans stam består av misnt 50% Elitpremierade… Ingen är B eller C-premierad… Funderade på om det var "högt"…

alvasens
0

#48# Kärlingehults Orkan har också gett en del bruna och brunskäckar.

kacka
0

Hur är den allmänna synen på bruna? Är bruna hingstar mer eller mindre populära? Det finns ju relativt få jämfört med svarta och fuxar…

RebeckaSvensson
0

#54 Var snäll och skapa en tråd om bruna hingstar om du vill diskutera dessa, precis som Anna bad om i #51. Tack!

kacka
0

Funderar på att leasa ut Xtan mot xtanlovers vilja… Erbjudanden mottages tacksamt…

kacka
0

Är bruna hingstar något som INTE är populärt? Själv ÄSKAR jag brunt…

Milla
0

Kacka jag gör en ny tråd om just bruna hingstar…………………..

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

kacka
0

kommer en annan bild på Xtan här…

kacka
0

Nytaget kort från IDAG…

Milla
0

har du anmält honom till ESG?? han ser jättefin ut

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

kacka
0

Nä… Jag räknade med att hans kulle gå ner i vikt även i år som han gjorde förra året men det har han inte gjort… men FUNDERAR på att KANSKE visa honom i Frillesås eller Håcksvik… Det beror på delvis hur vår situation ser ut då…

Ellinor Johansson
0

#  62 Varför går Xtan i en "bantarhage" om du är rädd att han ska tappa vikt?

Han har förresten en jätteläcker uppsyn.

kacka
0

Hans hage är betydligt kraftigare än denna som jag skickar nu kort på… Det finns gräs men just där han står brukar vi verka dem osv för det är hyffsat slätt och bart…

kacka
1

Att gräset är kort betyder inte att den är mager då det finns en del klöver i denna hagen… När gräset är längre innehåller den mer fibrer men mindre näring. Läs gärna i annan tråd som handlar om betets innehåll näringsmässigt… Mycket gräs behöver inte alls betyda att det är kraftigare bete än en som ser ut att vara dåligt bete i…

kacka
0

Det är förresten samma hage som Xtan går i nu som de två nedersta bilderna i artikeln… Och han har GÅTT UPP…Så jag är nöjd.

Förra året fick han pendla mellan stohagen och hingsthagen. Han gick snabbt ner sig hos stona men gick fort upp hos hingstarna… De sista stona betäcktes för hand. Dessutom fick han dubbelt så mycket kraftfoder förra året än i år.

Cattis
1

Kort gräs är ju det gräs som innehåller mesta möjliga. Har själv  kort gräs i många hagar och större delen av stora sommarhagen - och de lägger på sig kilon i rasande fart.

Många som inte har en aning tror ju ofta att gräs upp till magarna på hästarna är liktydigt med gott superbete, vilket ju inte alls stämmer. Jag tror också många gör bort sig som har fångbenägna hästar, som tror att det är mer förödande för dem att gå i hagar med mycket gräs o släpper dem hellre på nedbetade marker. Rena rama "dödsfällan" ju.

/Cattis

kacka
0

… men nu kommer vi ifrån ämnet…

kacka
0

Egentligen är det ett litet sakfel i artikeln… Han är inte "guldbelönad med 42p" för han har fått 42p på generalmönstring… Där räknar man väl inte guld, silver, brons osv utan kl I, kl II osv?

jennie-w
0

Någon som har bild på Dollman?

kacka
0

Dollman???? Hur kom han in i bilden???

jennie-w
0

#71 Det var ju snack om brunt………….

AnnaLundin
0

#69 Generalmönstringen sker i form av en utställning, så det är helt korrekt att det står så.

Peppe
0

Står ett sto e.Dulex i ett stall jag var i för några år sedan. Otroligt vackert huvud har hon! Har ett hingstföl e. Rockall som har samma underbara huvud. Litet med ganska bred pappa och aldeles underbara ögon

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kacka
0

#74 Var hon brun??

Peppe
0

Nej hon var svart. Fölet blev fux. hon har lämnat ett till fuxföl och 2 svarta.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kacka
0

#74,76 Men hon är väl inte efter Xtan????

[Anna-N]
0

Nu bryter jag den här tråden!.

Den ska handla om Veckans Hingst Allgunnens Xtan. Snart är den ohållbar att scrolla! Allt utöver Xtan får diskuteras under en särskild tråd. Ex. bruna Shetlandsponnyer. Tack. Mvh // Anna

kacka
0

Jag har också undrat vad ämnet EGENTLIGEN var…

kacka
0

Vill påminna  om #51

kacka
0

Kan tänka mig att lämna ut honom på foder/Station….

kacka
0

Xtan tar bara emot ston augusti ut.

FeliciaS
4

Hmm… Jag måste bara fråga; finns det någon som har ett kort på Xtan som föl/unghäst?

Mvh Felicia

kacka
1

Det finns kort på honom då han godkändes, men jag har aldrig sett något kort på honom som föl. Det kan nog bara uppfödaren har eftersom om jag inte miss fel är ovisad innan avelsvärderingen.

kacka
0

Idag stod han och hans dotter i skjulet i hagen och sökte skydd för solen medan mamma stod och solade sig….

anakin
1

Ohh,vad han är läcker,din Xtan Kacka!

Jag minns honom från generalmönstringen,både syrran och jag fastnade för denna bruna läckerbitRäcka ut tungan.

///Anki Sjödin

kacka
0

Du har inga foton på honom Anki???

kacka
0

sommaren efter att han godkändes så funderade jag på om jag skulle betäcka med honom…. Men så blev det inte… Men jag ÄLSKAR ju brunt och hans uppsyn så när jag fick reda på att han var till salu (insiderinformation) så åkte vi och tittade på honom…

Det jag gillar ALLRA bäst är att man kan ha med honom på diverse ponnyridningar, ponnykörningar osv. Och folk tycker det är konskigt att jag väljher honom… men han är ju så "cool"… Trafiksäker, väluppfostrad, lugn (om det inte är en massa rivaler som försöker sno hans brudar i närheten) osv.

Jag drömmer om några brunskäckstoföl efter honom… då är lyckan gjord…

maggan
0

#89 Då hoppas jag verkligen att du får det. HÅller tummarnaSkrattande

kacka
0

Även jag efterlyser bidler på Xtan INNAN jag köpte honom… någon som har????

paparatzi
1

X-tan är såååå läcker, där kan man snacka om att få mycket häst för pengarna……..Ja! jag ÄR avundsjuk.

kacka
0

Varför skriver du X-tan? Har min stavning av fölnamn smittat av sig?

anakin
0

Jodå, vi fotade honom ordentligt =)

Vill du,så skickar jag gärna kort,måste scanna in dom bara.

///Anki

kacka
0

#94 Wow vad häftigt!!!

kacka
0

En försenad nyårshälsning från barnen…

kacka
0

Kan även tilläggas att han är så gott som såld. SÅ JAG ÖNSKAR ATT NÅGON SOM KAN REDIGERA ARTIKELN KAN ÄNDRA DETTA!

paparatzi
1

Kan bara tillägga att det är en mycket trevlig och snäll herre som vunnit våra hjärtan med bravur..

FeliciaS
1

#99 Ska du köpa honom Carola?

Mvh Felicia

kacka
1

Kan berätta att Xtan har 100% dräktighet på de ston han betäckte 2006!!! GRATTIS XTAN!!!!

Nu kan vi börja drömma… Hoppas Dreja får ett otroligt vackert brunt föl (50% chans, hingst eller sto spelar ingen roll)… Bea hoppas jag på ett skäckstoföl (brunskäck eller svartskäck spelar ingen roll, brunskäckhingst kanske kan vara intressant också…) och Muffins hoppas jag på ett brunskäckföl (Sto eller hingst spelar ingen roll)…

Men som sagt det är bara drömmar… Glad  Bea och Muffins beräknas föla runt 25 maj och Dreja runt 20 juni.

kacka
0

Denna uppdateras inte på senaste inlägg, bara bland artiklar!!!

kacka
0

#102 beror det på #78????

Här kommer iaf bilder på Xtans föl som var i Nossebro 2005.

kacka
0

#102 fortfarande inget åtgärdat?

DonPedro
2

Han är super fin din Extan Mvh.Anna-karin o Pedro

DonPedro
0

Han är super fin din Xtan Mvh.Anna-karin o Pedro

Ove-D
1

Våren 2007 står han i Lövånger…

Ove-D
0

Xtan har börjat sin betäckningssäsong… Är ni intresserade att betäcka med Xtan kontakta paparatzi!!

Ove-D
0

Varför uppdateras INTE Xtans "veckans hingst" bland senaste inlägg när alla andras gör det???

Ove-D
0

#91 *putt*

Ove-D
0

HUR GÖR MAN FÖR ATT UPPDATERA ARTIKELN???

Cattis
0

#111 Man säger till mig vad som skall ändras i ett PM. Medlemmar på sajten kan inte uppdatera/skriva artiklar.

/Cattis

Ove-D
0

#112 Kan DU ändra artikeln?

Cattis
0

#113 Ja det kan jag.

/Cattis

Ove-D
0

#114 men du är väl medlem i sajten????

Cattis
0

#115 Ja Kacka, det är jag. Men jag är också Sajtvärd. Lägg av nu.

/Cattis

Ove-D
0

Dessa ändringar vill jag att du gör i artikeln:

1. Ta bort att han är till salu (båda ställena).

2. Skriv in Carolas mailadress som kontakt för 2007 team_nordanvind@hotmail.com

3. länka gärna till då han blev BIM! http://shetlandsponny.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=d682f668-70f5-4d33-a1d7-477468f39624

4. sedan skulle jag uppskatta om det ordnades att artikeln kunde komma med bland senaste inlägg. Andra hingstägare/stationer kan putta upp sin artikel utan att egentligen komma med mer fakta eller ändringar. Att hävda att de som vill veta mer om hingsten söker upp artikeln ändå undrar jag om det stämmer om nu ANDRA ägare/stationer puttar upp sina hingstartiklar…

Cattis
0

Jag skall ta bort att han är till salu. Jag kommer inte göra mer än så, forumet är ingen reklamplats där man gratis kan göra reklam för sin hingst dagligen. Artiklarna finns, en gång. sen kan alla läsa dem och man kan på de flesta putta då coh då. De flesta gör det med måtta, DÅ OCH DÅ. Eftersom du puttar upp denna ibland flera ggr i veckan med egna kommentarer och så, så anser jag att det tar för mkt plats. Xtan är den hingst som fått mest plats och synts mest på denna sajt och det räcker så.

/Cattis

Ove-D
0

Du har TIDIGARE sagt att det är just i "veckans hingst" som man FÅR göra reklam för sin hingst.

Men om du nu inte vill att det ska göras reklam för Xtan så SNÄLLA ta bort min kontaktinformation som telefonnummer och mailadress!

Cattis
0

#119 Du väljer att tolka det jag skriver helt fel. Men visst kan jag ta bort din kontaktinfo om det verkligen är vad du vill.

Man får göra reklam och kan putta upp ibland, men när man gör det nästan dagligen väcker det irritation och det här är inte ett forum där man får göra oändligt mkt reklam.

Vi erbjuder aktuella artiklar, gratis. En gång. Sen får man uppdatera relevanta saker. Men vill du inte förstå vad jga menar så kan jag inte göra mer.

/Cattis

Ove-D
0

#118 Var har jag PUTTAT upp denna artikeln??? (mer än nr 110 då jag puttar upp efterlysningen på kort)

#120 JA det vill jag!

Ove-D
0

Tach för att du fixat artikeln! Men du har missat EN sak som jag skrev i #117…

Ove-D
0

Skulle du inte ta bort att han är tillsalu???

Cattis
1

Jo det har jag gjort. I artikeln. Även det under bilden som jag missat. Att du skrivit det i en kommentar spelar ingen roll, eftersom du sen skrivit att han inte är det.
Jag tänkeri nte sitt o redigera folks kommentarer i efterhand då de ångrar vad de skrivit/kommentaren inte gäller längre eller liknande.

/Cattis

Ove-D
0

Som jag sagt innan så får du gärna ta bort hela artikeln! Då slipper du redigera den helt och hållet!

Ove-D
0

Nu är han ute på annons (till salu)…

Ove-D
0
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.