Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2045 ggr
FijaahM
0

hyresavtal

Jag vet inte vad det heter exakt men antar att det heter hyresavtal?

Tanken är att jag ska låna en shettis över sommaren, men jag vill ha ett kontrakt på att ägaren står för veterinärkostnader, skoning, försäkring, vaccinationer osv.

Vet ni vart man kan köpa/få såna? Glad

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Santana87
1

Googla på fodervärdskontrakt häst så får du fram en del bra:)

Men det är hästägaren som ska ordna fram detta

Varma hälsningar; Linda - http://lindaochalco.blogg.se/

FijaahM
0

#1: Okej, tack Glad

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

ThiffannyJ
1

Här finns det att köpa också. Kolla i menyn till vänster. Avtal och sedan uythyrning.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

ThiffannyJ
2

Fast frågan är om du som hyr hästen kan friskriva dig helt från ansvar för eventuella skador/skador på annans egendom och veterinärkostnader?… Rent juridiskt alltså.

www.minishetland.com

FijaahM
0

#4: Tack Glad
Jo men om någonting skulle hända att den skadar sig och jag måste stå för de känns det lika bra som att jag skulle kunna köpa en egen häst och stå för allt de där. Jag vill ju bara hyra över sommaren och känna på hur det känns. Kanske kan tolkas fel men om någonting skulle hända liksom så kommer jag inte ens ha råd att betala det antagligen (om en stor skada skulle inträffa) och det är ju inte så kul då.

Om det någon annans häst så tycker jag den ska stå för sådant eftersom den äger den. Den vill kanske bara hyra ut den för att vara ledig ett tag, men det är ju fortf den som äger den och då tycker jag den står för alla såna saker men alla tycker ju självklart olika.

Oj vad mycket det blev hehe.. Men du kanske förstår vad jag menar nu hoppas jag? Glad

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

ThiffannyJ
0

Till sidan som jag länkade till, står det säkert bra i de avtal som de säljer eftersom att det är en mycket erfaren hästjurist som förmodligen varit med i en hel del "fall".

Jag kan mycket väl tänka mig att ägaren står för försäkringar och sådant. Men jag blir lite nyfiken på i fall en hyresman kan frånskriva sig ansvar när det gäller skador, då det inte är något som hästägaren kan påverka. Men som sagt, svaret står säkert i avtalet Glad

Även fast man tycker olika så är det ju fortfarande de olika lagarna som gäller Glad

www.minishetland.com

veruscka
3

som fodevärd står man föra alla kostnader för hästen dvs hovslagare,veterinär foder m.m… ägaren brukar betala försäkringen men du som fodervärd står för ksotnaden om den skadar sej!

janehellen80
4

Har man inte råd m oförutsedda utgifter så har man inte råd och ha lr låna häst .. kanske det är bättre och vänta tills man har råd.. olyckor kan ju hända tyvärr ..

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

isla
0

Fast det är skillnad på att hyra och vara fodervärd. Hyr man betalar man ju för att slippa oförutsedda kostnader om ni förstår vad jag menar. Är man dock orsaken till skadan, att den uppstått pga att man varit oförsiktig, haft hagar som inte varit lämpliga för hästar etc. då bör man få stå för veterinärkostnaderna, men alla hästar kan ju skada sig utan att någon varit orsaken till det. En ren olycka och sånt finns det försäkringar för.

Silenos
0

I #0 nämns hyresavtal men trådstartaren vill låna en häst och att ägaren skall stå för alla kostnader.

I så fall handlar det inte om att TS vill låna/hyra ponny, då handlar det mer om att hästägaren betalar för inackordering.

Väldigt viktigt med ett noggrannt och tydligt avtal där det verkligen speciiferas vad som är vems ansvar och vem som ska stå för vilka kostnader.

Vill man ha tillgång till en häst, och hyra där vissa saker , tex försäkring, ingår, får man kanske vara beredd att betala en slant.

Att hyra en häst en period kan ju vara ett bra sätt att prova på hur det är att ha egen häst.Både vad det gäller kostnader/ansvar.

isla
1

#10 Okej, missade det. Läste i inlägg #5 "hyra" och trodde det var det det var tal om. TS kanske kan reda ut frågan huruvida hon ska hyra eller låna ponnyn? :-)

FijaahM
0

Jag har haft de här som en dröm i flera år och nu har mina föräldrar äntligen sagt ja till att jag ska få låna en shettis bara över sommaren, så länge jag inte behöver betala alla såna grejer som en ägare ska göra. Men bara för jag inte har massor av pengar så tänker jag inte vänta med att hyra en shettis.

Visst om shettisen blir skadad och det är jag som är orsaken, de är en annan sak men om det inte är det tycker jag ägaren ska stå för de eftersom jag inte äger den.

Man kommer väl överens med ägaren hur avtalet ska vara?

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

ThiffannyJ
1

#12 Visst kommer man överens med ägaren hur det ska vara, men det betyder inte att det gäller/är rätt rättsligt.

Jag är fortfarande nyfiken på om man kan frånskriva sig ansvar, även fast båda parter har skrivit ett avtal.

Jag tänker i t ex. du har lånat min häst, är ute och kör och så blir hästen skämd, skenar i väg, genom grannens staket och sedan skadar sig själv. Vem bär då ansvaret och ska betala både staket och hästens skador? Du som hyresman eller jag som hästägare?

www.minishetland.com

Ove-D
0

När jag har lämnat ut hästar till fodervärd har jag stått för försäkringen, inget annat. Fodervärden har stått för foder, avmaskningar, veterinär osv. Vaccinering har jag för mig att vi delat på. Men då har de inte betalat "hyra" utan lånar hästen gratis mot att de betalar alla kostnader som uppstår.

VeronicaP
3

Ja inte hade jag hyrtut/lånat ut en häst där jag ska stå för all kostnader då kan jag lika gärna ha hästen hemme

Ove-D
0

… Det enda orsaken till att lämna ut en häst och betala alla kostnader för det är väl i så fall att man har platsbrist och inte har någon plats att ha den på… men då skulle jag inte lämna ut den för bara några veckor på sommaren utan i så fall till en fodervärd som kan ha den en längre tid så jag inte riskerar att få hem den…

PP
5

Jag ställer mej oxå tveksam till om någon vill låna/hyra ut en häst på de premisserna…

Handlade det om att meritera eller utbilda hästen, exempelvis ställa den i travträning/tävling eller lämna för inkörning (hos kunniga kuskar med referenser) skulle det vara en sak. Men det är väl inte riktigt det frågan rör.

Tror dina föräldrar gjort en fuling med att ge sin tillåtelse till något de förstår inte kommer hända… Tyst

Ove-D
0

När det gäller avtal så har jag oftast skrivit mina egna. Jag har skrivit vem som ska stå för vad (avmaskningar, vaccinationer, hovslagare, veterinärvård osv) och vilken utrustning som medföljer, hur uppsägning ska ske, hur länge kontraktstiden är och vem som ska stå för transporten.

ThiffannyJ
0

#18 Det är ju det som jag tycker är intressant. Hur de egna avtalen håller i en ev tvist eller rättegång.

Bara för att man skrivit dem på ett visst sätt, är det ju inte säkert att de är skäliga, och då antar jag att de inte är juridiskt hållbara, eller?

www.minishetland.com

Silenos
1

#19 jag använde Deckermans fodervärdsavtal som jag trodde var "säkert". Sen hamnade i en obehaglig tvist …Fick hjälp av en duktig jurist , som avrådde mig från rättslig tvist med tanke på vilka kostnader som skulle kunna uppstå. Men hans kommentar om Deckermanskontraktet var " Vem i h*vete har skrivit kontraktet ? " I princip har du som ägare avsagt dig rätten till hästen…

Men han sa också att vissa saker i avtalet , kan förhandlas om vid en rättegång.

Sen är det som  i alla brottsfall, att det krävs väldigt mycket bevis från brottsoffret för att förövaren ska kunna åtalas.

Kris_J
0

De ponnyer jag har eller har haft utlånade står fodervärden för allt utom försäkringspremien den betalar jag eftersom jag inte vill riskera att ponnyn är oförsäkrad om något skulle gå snett. Allt annat står fodervärden för, precis som om de ägt den.

Veritas odium paretFörvånad

Ove-D
0

#19 varför skulle inte ett eget skrivet kontrakt hålla lika bra som ett "fabrikstillverkat" om det innehåller samma saker…?