Kastrering
Efter kastrering av en hingst (ej godkänd), ska detta ändras i passeet ?
eller är det bara viktigt om han ska säljas ?

Jag brukar skicka ett mail till stamboksföraren. Sedan om passet av annan anledning ska in så ändras det då.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Hur lång är läkningstiden ungefär om inga problem inträffar ?
Måste han stå installad i box eller kan man ha honom i boxstor gräshage ?

De ska gå i sjukhage 10 dagar efter ingreppet. Tempas varje dag och hålla koll på såret. Skrittas för hand 10 minuter/dag. Allt för att sårläkningens skull.
Detta gäller iaf efter kastreing med operation, men borde även gälla stående kastration. Det är ju samma "grejer" som plockas bort 

När jag kastrerat så står dom inne första natten sedan släpps dom ut i flocken direkt, allt för att dom ska röra sig så mkt som möjligt.
Självklart med strikt uppsikt över såren. i alla fall utom ett har det gått bra, där har jag fått öppna såren den hästen fick också pencelin om jag minns rätt, det var ett par år sedan.
Detta gäller på både stående och liggande kastationer.
Min veterinär anser att det här är det bästa och jag kan bara hålla med. "motionen" efter ingreppet är A och O
www.gullsmyrastuteri.se

Jag har hört tvärtom av veterinärer både på Strömsholm och Mälarkliniken, att tarmarna kan rinna ner och det blir ett tarmbråck om de springer. Så jag skulle inte våga chans!

Jag har under hela min hästtid, -över 30 år sett många kastreringar och där har jag sett en!! där det gått så illa som du skriver att tarmar har kommit ut ur såret. Dock gick det bra i slutänden iaf. Den hästen stod på box och det var första dygnet.
Självklart säger veterinärer olika precis som doktorer eller vem som helst.
Man får göra som man -och sin veterinär- tycker känns bäst helt enkelt 
Det finns nog inget rätt eller fel. Huvudsaken är att dom rör mycket på sig.
www.gullsmyrastuteri.se
Har iofs bara erfarenhet av en kastrering, men min veterinär har å andra sidan i runda slängar 55 års hästveterinärerfarenhet 
Vila i boxen över natten och sedan ut i hagen dagen efter för att röra ordentligt på sig med kompisen. 5 dagars PC och noggrann uppsikt på såret var de order jag fick förra vintern.
Ska du kastrera din pålle så vänta tills i höst - rötmånaderna är ju ingen hit för operativa ingrepp…
Tack för alla svar ! 
Jag har varit med om 4-5 kastreringar.
Jag har hört att tidigt på våren är bra då tillväxten av celler och läkning är bra. EN gjordes på hösten och den blev inflammerad men det var pga försäljning som det gjordes då.
De andra har gått bra. Stått inne eller i egen hage (gärna med mycket gräs och lite damm/smuts) första tiden (max något dygn) och sen ut i flocken.
10-minuterspromenader 1-3 gånger dagligen under de första två veckorna (lite beroende på hur mycket han rör sig i hagen).
Självklart kontroll av läkningen dagligen, gärna flera gånger om dagen.
Jag har nån gång hört att det är vanligare med komplikationer när en ÄLDRE hingst kastreras. Stämmer det? Är det skillnad på en 4-årig, 10- årig och en 20-årig hingst?
Har kastrerat en mängd egna hingstar, samtliga har gått ut i sin flock dagen efter eller samma dag. Har aldrig haft några som helst problem.
Naturligtvis ska såren ses till varje dag. Är ju viktigt att de som nykastrerade rör på sig för att inte svullna.
Dessutom är det renare utomhus än i en box.
Om en avelshingst kastreras, skall det då rapporteras till någon mer än registratorn/Stambokföraren?
Är det vanligt att om en äldre hingst (som verkat i avel) blir deprimerad om han kastreras?