Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 6975 ggr
looviisaa
0

Bygga boxar..

Hejsan!
Jag ska flytta min dräktiga polle till min kompis stall,
men måste då bygga upp boxarna själv.
Jag tänkte att jag skulle bygga en box på 3x6 meter som stoet får ha tills fölet kommer. Sedan när det är dax för fölet att få egen box så delar jag den stora boxen till två 3x3 boxar.. 
Jag tänkte höra med er om ni har något bättre förslag, eller kanske lite tips om hur man bygger bra stabila boxar? :)

cinna
0

Vill bara vara hjälpsam:

Vet du om att man måste lämna in förprövning hos länsstyrelsen innan man ändrar om i befintlig stallbyggnad?

Om man inte gör det och tar det i bruk innan bygget är godkänt riskerar man ett vite på från 15000 kr…Skrikandes

Förprövning är iofs gratis, men kan ta sin lilla tid… upp till 6 veckor efter att handläggaren fått alla papper i sin hand tills man kan börja bygga… sedan måste det alltså godgännas innan du kan börja använda det…

Annars är måtten helt ok för pållarna, t o m större än vad reglerna kräver, men det är bara bra anser jag. Skrattande

looviisaa
1

Det är snällt av dig att upplysa mig om detta, jag hade ingen tanke på att man var tvungen att förpröva! :)

Men om det är ett stall som redan har boxar som är godkända, men man vill göra en extrabox på oanvänt utrymme, måste man söka för det oxå då? :S

Det står just nu bara två hästar i stallet. Med min kommer det bli tre.

cinna
1

Är ganska säker på det, men ring ansvarig på länsstyrelsen och fråga för säkerhets skull!Glad

Förhoppningsvis är de lika vänliga som damen vi har här i Östergötland som bara tycker det är bra att man ringer och frågar…

looviisaa
0

Ah, jag får allt ta och ringa, tack så mycket! :)

Elshira
0

Jag tycker det låter bra! Ett tipps är att sätta skenor i mitten av boxen, så lägger man tjocka plankor emellan som vägg, och vill man så kan man ju då göra så att man både kan ändra mellan öppet, halv eller hel boxvägg (bra om man ska ha hingst) eller om man skankse vill ha galler. Det göt att man får lite valfrihet, och dessutom kan ta bort väggen när man ev. behöver det igen ^^

Tänk dock på att när man mäter boxen så kommer man ju mäta från insidan av väggarna/planket. Så ska du ha varke enskilld box exakt 3x3 meter så får ju ju också plussa på lite längd vid bygget för de plats som väggarna tar. Så du inte står där med en box som är 8.5 m3 när du hade behövt 9 ;)

Hakuna matata!

QuickStep
1

man behöver inte förpröva om inte antal boxar är fler än 4.  dock måte man ändå bygga efter alla regler.

Ove-D
0

#6 är du säker på det????

janehellen80
3

#6 #7stämmer nästan .. Har ringt om just detta och fick svar att om man ska bygga fler än 5 boxar i ett befintligt stall behövs ingen förprövning.

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

AnnaLundin
1

#8 - hur menar du nu?

Såvitt jag har förstått och kunnat läsa mig till så ska det förprövas varje gång man bygger om, ifall det görs plats för 5 eller fler hästar.

Och för att förtydliga det som skrivits tidigare, det handlar alltså inte om hur många boxar man gör utan hur många djurenheter man gör plats för. OM man planerar att ha två shettisar i varje box så krävs förprövning från tredje boxen…

janehellen80
0

Jag ringde och fråga dom ang att bygga boxar och fick svaret att 5 boxar kan man bygga utan förprövning , och det givetvis ska dom vara godkända, mått står på deras hemsida.

Enklast är väl om hon ringer och pratar med dom.

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

AnnaLundin
1

#10 - då undrar jag om den du pratade med inte pratade i nattmössan, för om du läser här: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hastar/forprovninginforbygge.4.4b00b7db11efe58e66b8000418.html kan du läsa följande:

"Du behöver bara förpröva om antalet hästar som ryms på anläggningen efter att byggnationen är klar kommer att vara fem eller fler."

(min fetmarkering)

Ove-D
0

#4 När är det du ska flytta stoet och när är det beräknat att hon ska föla?

cinna
1

#12 Gammal tråd, så hon har förhoppningsvis redan fölat Flört

AnnaLundin
0

#13 - fast frågan om boxbyggen och förprövning gäller nog fler än trådskaparen och är alltid lika aktuell….

cinna
1

#14 Absolut!! Men när Ove-D syftade på ett inlägg som skrevs i februari -11 så tänkte jag att hon kanske inte uppmärksammat datumet för inlägget. Glad

Ove-D
0

#15 har helt rätt… Ibland så kommer det upp diskussioner i nederdelen av fönstret… Och de kan visst vara RIKTIGT GAMLA… hm…