förstår inte!? : /
hej jag fick en häst och haft den i typ två månader nu :) men det är en shettis och jag är förstår för att rida :/ jag vill ha en större häst som är lugn och trygg jag väger 53 kilo och är 1.63 cm hög vilken häst skulle passa mig?? och jag kan ju inte svika min shettis som börjar lita på mig nu :/ så vad ska jag göra jag får 1000 i månaden till hästar hur sska jag göra?? :) // tacksam för svar :)
Jag tycker att du borde vänta med att köpa en häst till, är det en stor shettis kan du rida den ändå. Jag är 170 cm lång och väger 49 kg och kan rida min maxade shettis på 114cm.
Men det finns mer saker än att rida, du kan köra vagn,agility, trickträning och så mycket mer.
Och om du får 1000kr i månaden får om några år råd med en häst till.
#1 Du har inte en maxad shettis, en shettis får vara max 107 cm. Det är en övervuxen shettis.
För övrigt tycker jag att 53 kg är alldeles för mycket för en shettis. Kanske försöka hitta en medryttarhäst?
Börja köra din shettis,löshoppa,utställning,ja bara fantasin sätter gränser.
# 1,2,3 jo hon är inkörd men jag kan inte nånting om att köra :/ jag har skaffat en medryttar tjej till min häst för det bästa min shettis tycker om är att ta långa galoppturer :/ min medryttar häst ska säljas och kan inte ridas :P och jag vill utvecklas i ridningen mera nu när jag har lärt mig hoppa 70 cm :) min mamma kan tänka sig att skaffa en större häst och en gård typ men vi har inte pengar eller tid så ska jag vänta med en till häst???
#4 har du inte tiden så ska du inte skaffa en häst till … Vänta du med häst..
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 

Börja på ridskola?
Jag förstår inte varför man ska skaffa en shettis när man vill rida??
lurvponnyn.vimeddjur.se
Gör andra saker med din shettis om du vill behålla den.
Kör den, promenera, frihetsdressyr, pyssla, lörhoppa, tömköra.
Du kan göra allt med en liten häst som du kan med en stor, bortsett från att sitta på den!
Att ha en medryttare några dagar i veckan som sköter ridningen är ju en bra idé för ponnyns skull då, för din egen skull så skulle jag också rekommandera att ej köpa en till häst. Ridskola eller bli medryttare själv är nog lämpligare.
:)
Det viktiga är inte att äga hästen själv. Det finns massor av hästägare som behöver hjälp med sina hästar för en liten slant, jämfört vad det kostar att äga en häst. Det är ju också relationen med hästen som är det viktiga och den går aldrig att köpa för pengar.
Köp inte en häst som du redan från början vet inte passar dina önskemål. Vänta tills du har råd att köpa den häst du faktiskt vill ha - om du absolut måste äga hästen.
Hittar du en bra medryttarhäst med en trevlig ägare så är det verkligen toppen att vara medryttare!!!
Ställ dig frågan om du är intressarad av just HÄST eller RIDSPORT. Det låter mer som att du är intresserad av ridsport.
Ärligt så tycker jag att du ska sälja hästen eftersom att du vill rida och utvecklas. Då kan en mindre ryttare på chansen att pyssla med hästen som kan göra det den gillar bäst, eller göra det du anser att du inte kan göra med det. Alternativt att du hyr ut den.
Jag är 168cm och väger ca 65kg, jag har haft alla möjliga hästar från toppridhästar till små shettisar som haft som sport att kasta av mig(som yngre) och endå så är det shettisen som hamnat närmast hjärtat.
Om du verkligen känner att du INTE kan/vill sälja din häst, låna böcker om Natural horsemanship, gå in på parellis sida, sök på det och se dessa klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=qyqX3qezz90&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=hLdz6cXBLlc&feature=related
En shettis kan vara mer än underbar att ha och göra med, överväg dina funderingar, kärleken till en häst sitter inte i vilken sport du kan tävla den i utan banden mellan er, relationen är vinsten
#10 du har nog rätt jag fick min häst i födelsedagspresent och jag älskar den mest i hela världen :') jag går på ridskola och vill inte tävla :( det är tråkigt! men jag ska nog vänta med STORhäst lite till för filippa betyder allt för mig hon hjälpte mig en gång så jag är skyldig henne det :)
och jag har skaffat en medryttare till henne så jag klarar mig nog ;)
Roligt att det löste sig.