Färg? Skimmel-anlag?
Jag har en ettårs hingst efter JoyToy v.St.Berknes och undan Elena v.St.Olyhof. När han föddes var han svartskäck utan några konstigheter. I och med att han blev äldre började en melerad fläck framträda på insidan av hasen, ungefär som en femkrona stor. Nu är den något större och jag undrar var det kommer att sluta..? Är det någon som vet om det kan vara så att JoyRide är skimmelskäck?!

Det skall han ju inte kunna vara med de föräldrarna. Mor står som svart och far som svartskäck.
Det skulle i så fall vara från JoyToy… För så vitt jag har förstått så är Elena helt igenom svart, så att säga… 

Men för att bli skimmel måste väl ena föräldern vara det
. Är fadern registrerad med rätt färg?
Jo det tror jag…. Har en mindre bra bild av honom och mamman på min hemsida. Se länk:
Det kan inte bli en skimmel om stammen är korrekt, dvs att stoet inte råkat bli dräktigt med en annan hingst….

JoyToy är svartskäck, och Elena är ju absolut svart - så din häst kan inte bli skimmel. Sådana där fläckar kan bli större och de kan bli stickelhåriga, men är hästen efter Elena och JoyToy kan den alltså omöjligt bli skimmel. :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag måste bara säga att jag är HELT säker på att föräldrarna är de "rätta", men jag har aldrig sett något liknande..! Jag tycker att det blir mer och mer hela tiden. (Jag tycker iofs att det är rätt läckert) 
Ett par av mina svartskäckar har blivit stickelhåriga och/eller att de vita fälten blir större/stickliga. Inget ovanligt.

har ett sto som ser ut så på ena bakbenet, hon är svartskäck, har ingen bild här men kan ordna en när jag kommer hem
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Har en häst här hemma som började som BRUN-häst med vita fläckar. Pappan var skäck och mamman var skimmel. Idag är han skimmelskäck och ser hur frän ut som helst, dock är allt det bruna borta, det bruna ansiktet är idag vitt och det enda riktigt mörka partiet ligger över rumpan men även där finns hans fläckar.
Dock så är min skönhet från en uppfödare som bara föder upp skäckar. Om några år är han nog nästan vit då han för tre år sedan var brun med vita strumpor bläs och en fläck vid manke och kors.
Om det finns i din hästs släkt med skimmlar så är det inte omöjligt att din häst kanske är en avblekbar skimmel?:) Kan bli riktigt fränt!

För att bli skimmel måste en förälder vara det, då anlaget är dominant, d.v.s har hästen det syns det.
Det är nog inte helt ovanligt att skäckar har stickelhår i de färgade fälten, har själv haft både en svartskäck och en rödblackskäck med detta. En fläck på varje ponny var mer eller mindre stickelhårig, övergia var enfärgade.
Min rödskäck Vynja har flera vitmelerade fält på kroppen, de har inte ändrat sig sen hon var föl.
Flera av Orkans avkommor som är födda här har sådana fält.
Har också sett det på andra skäckar.
Min skäck är också väldigt stickelhårig, fast det är hans svarta mamma också…
Mitt sto Bäckdalens Amazone är e:Joytoy och blir mer och mer stickelhårig för varje år..
Min häst Lotta är mörkbrunskäck och har börjat få samma "symtom" uppe på halsen precis bakom huvudet. Men så har hon ju några år på nacken så det kan ju bero på det med.