Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 885 ggr
Elin_s_87
0

Köpa shettis

Hej!

Jag ska köpa min allra första ponny nu, är dock "vuxen" men har tänkt att ha den som körponny samt trickträna och så. Eftersom att jag bara skött andras hästar genom åren så vill jag veta exakt hur det går till vid köp av häst, vad bör man tänka på? Hur går det till om man hittar en ponny långt bort ifrån där man bor? Hur ska jag göra med veterinärbesiktning osv.? Självklart måste man ju åka och provköra hästen och vara med den och se vad det är för nåt, men sen om jag nu vill köpa bör den ju gås igenom men hur hittar jag en veterinär som man kan lita på som inte är där man själv bor? Kan man lita på att dom som äger hästen tar dit en veterinär som är bra som dom har? Och vad händer om ponnyn har något fel som inte syntes vid besiktningen som kommer upp senare men är gammal skada?

/Elin

Hanna-D
3

Veterinärbesiktning tycker jag absolut du ska kosta på, be dem kolla bett och patella extra noga. Om jag inte visste någon bra veterinär i området och inte kunde ha med min egna veterinär skulle jag välja en distriktsveterinär alt. åka till en klinik. Ett annat bra tips är att titta på flera ponnyer innan man bestämmer sig så man har något att jämföra med och på så sätt har större chans att hitta rätt ponny (och säljare). Lycka till!

Elin_s_87
0

Tusen tack för tipset :)!