Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 950 ggr
Rubiinen
0

Förstör benen vid körning?

Fick höra att ett stuteri som har ca 50 shetlands ponnyer att dom inte kör sina ponnyer pga att dom kan bli utåttåade? Är detta sant? Tkr det är väldigt tråkit eftersom att shettisen i princip är gjord för o jobba :)

Midlingur
0

Aldrig hört talas om, låter som rent nonsens.

Kris_J
0

?!

Veritas odium paretFörvånad

Cattis
0

Utåttåade av körning?!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

juventus
0

Låter mysko!

Marta
0

Det var det dummaste jag har hört!

Milla
0

nä det tror jag inte ett dugg på

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Rubiinen
0

Jag tyckte de oxå. De enda dom gör är att tömköra..

Ove-D
0

Menar du inte att de kan bredda sig bak???

Ahnna
0

Såna där uttalanden beror troligen på stor okunnighet om hästars anatomi. (Tråkigt att ett stuteri inte har bättre koll?!) Om alla hästar som körs skulle bli uttåade så är det ju himla underligt att jag aldrig har lagt märke till någon uttåad körhäst… Det finns liksom ingen som helst anledning till att en häst skulle bli det av körning, eller ridning för den delen.

Inte heller bredspårighet bak har med själva körningen eller ridningen att göra, snarare av hästens grundläggande anatomi och anlag, samt av muskelsättningen som blir med motionen. Det är ju långt ifrån alla körhästar som är bredspåriga bak, som exempel.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kratern
0

De kan inte bli uttåade av körning. Däremot så blir de gärna bredspåriga av snabbt travande. Det har mina blivit och det har till viss del gått tillbaka när de slutat på trav. Vanlig körning förändrar INGENTING.

paparatzi
0

#0 Men så lustigt… Nog tycker jag att man ska kunna förvänta sig mer av ett så pass stort stuteri, jag tycker att det är synd när man försöker skylla ifrån sig på såna tokerier, dom måste ju ha menat något annat……

mariajalrup
0

Jag fick den kommentaren av en mkt känd uppfödare när jag köpte ett sto av dem - att inte köra in henne för tidigt eftersom det då var risk att hon skulle bli bredspårig bak. Vet inte om detta är det korrekt namnet på det men jag förstår vad hon menar och många travponnier har den här lite breddade rörelsemönstret bak tycker jag.

VeronicaP
0

#12 Jo men att de breddar lite bak beror ju på när man pressar dem att springa fort , men de ponnyerna som springer lite mer *sakta* breddar inte och det går tom väck tycker jag över vinter vilan.

Olofsson
0

Va?! Det kan inte vara möjligt. Jag har aldrig hört talas om något sånt.

Ellinor Johansson
0

# 12 # 13 Jag har också den erfarenheten framför allt med ponnyer som kommer i vagn tidigt, men som Veronica skriver försvinner det när träningen upphör.

Charlotte-Aveback
0

Att de breddar sig bak vid körning, framför allt snabbare arbete, har ju i och för sig sin naturliga förklaring men att de skulla bli tåvida fram … känns väldigt förbryllande! Fundersam

AnTeX
0

jag har då inte märkt ngt sånt efter 8 år´s körning

Ahnna
0

Det känns överhuvudtaget knasigt att en häst, som allra oftast rätar upp sina framben inåt efter födseln, plötsligt skulle börja vinkla ut dem igen på grund av körning… Och varför just körning då, och inte ridning? Tömkörning? Löshoppning? Galopp i hagen?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ellinor Johansson
0

Oj vad jag uttrycker mig luddigt, jag menar breddningen bak.

Att frambenen skulle påverkas har jag svårt att förstå. Är pållen väldigt outvecklad fram och dem börjar muskla sig borde benstället fram bli bättre