Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: föl
Läst 8014 ggr
Linnah
3

Vingliga bakben på föl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte kolla om någon har bra erfarenhet av föl som föds med "instabila" bakben? Jag har sett bilder på föl som gått direkt på kotorna och andra som varit hyfsat instabila, som sen blivit fullt normala. Är det någon som har bilder?

Mitt lilla stoföl föddes i lördags, och hon såg lite ut som att någon puttat henne från högersidan. Bakbenen är lite åt alla håll, och ganska svaga. Hon gick utan problem, men benen vinglar och skruvar liksom. Hon är hur pigg som helst, galopperar och busar och verkar inte ha nåt problem av dem själv, det ser mest lite tokigt ut.  :)

Jag är den som är minst orolig, jag tänker att det rättar till sig inom nån vecka, men folk runt omkring mig är himla nojiga. :) När jag var där i måndags hade hon redan börjat bli bättre, eller framför allt starkare i benen, så jag tror nog att det kommer vara bättre när jag ser henne igen på fredag. Googlade lite och folk verkar rekommendera att ge dem mellan 7-12 dagar innan man oroar sig, så jag tänker att om hon inte blivit rätare och starkare efter helgen så får en veterinär titta på henne.

Så här såg hon ut på sin första morgon:

Linnah
1

Samma morgon

Linnah
1

Samma morgon

Linnah
1

Dag 2

Linnah
1

Dag 3

Linnah
1

Dag 3

Linnah
2

Och så en sista bild från dag 3. Har några filmer på hur hon rör sig, men har inte lagt upp dem nånstans så kan inte posta dem i det här läget.

Mini-Angel
0

Mitt föl som är född 3 maj gick på bakkotorna första dagarna o var väldigt krokig o är idag hur rak o fin som hellst. Ju mer hon var ute o rörde på sig desto mer rätade hon upp sig.

Dock var det inte lika mkt som på din lilla

Hoppas det rättar till sig

Aribigga
0

Jag vet ett halvblodsföl som föddes som tvilling, hans bakben var som halvmånar ett bra tag men det rättade sig av sig självt och han har inga problem idag :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

[AngelikaR]
0

Har sett flera föl som sett liknande ut och dom har rättat till sig,brukar enligt vad jag hört vara bra om dom rör sig. Glad

[Billan]
0

Olika åsikter om vad som är bra. En del menar att de ska vila och stå riktigt mjukt.  Bara för att de inte ska tänja ut senor och band ännu mer än de redan är. Blir ju lätt att de rör sig mera än de egentligen orkar då de går ute.

AnnaLundin
0

googla på windswept föl så hittar du lite bilder.

det som är ovanligt med ditt föl är att det är en shettis, jag har inte sett så skeva shettisföl tidigare. Men det är inte alls ovanligt på de stora raserna, såsom t.ex halvblod och travare

Anna-Karin
0

Vi har haft ett avelssto som som såg liknande ut som fölunge… som 3-åring fick hon 42 poäng och diplom… jag hade nog haft lite "is i magen" och avvaktat

Hanna-D
0

Ser ut att vara windswept, aldrig sett det på shetland men vanligare på stora raser. Ring Ultuna och fråga om råd, de har en väldigt duktig hovslagare och du kan nog maila in bilder till att börja med.

Linnah
0

Anna, tusen tack för tipset! Googlade windswept och det känns helt klart som att det stämmer. Det bekräftade också min övertygelse om att det ska fixa sig själv, så jag avvaktar och ser. Tack även till er andra, skönt att det löst sig i era fall, det känns lugnande!

jojjehanna
0

Linnea, nu när jag var i Australien och bodde på en hästgård som fött upp shettisar LÄNGE så föddes ett föl när vi var där. De gick med två andra dräktiga ston som blev väldigt fölsugna så mamman vandrade rätt mycket med fölet. De valde att flytta hem fölet o mamman för att fölet hade lite vingliga ben, inte som ditt föl. De menade att hon skulle röra sig lite mindre o på bättre underlag (gick i riktig gräshage innan). De stod i box nattetid o ute i typ liten sandhage dagtid.

Kris_J
0

Jag har fått lära mig att de ska ha fast underlag för att inte tänja ut mer. Det bekräftas också i denna artikel jag länkat till nedan ( se sidan 5). Min fölunge förra året var den av mina som haft mest "skeva" bakbensställ vid födelsen. Han rättade upp sig ganska fort. Har sett betydligt värre även på shetland, som man undrat hur kommer detta bli. Ingen av dem har senare haft avvikande bakbenställ.

http://asvt.se.space2u.com/asvtweb/tidningen/th_2_10.pdf

Veritas odium paretFörvånad

Linnah
0

Jag skulle säga att om underlag tvistar de lärde. :) En del verkar anse att de ska gå på pytteområde och inte slita för mycket, andra anser att de ska röra sig så mycket som möjligt för att bygga upp kroppen. Jag tänker att det känns mest naturligt att hon får gå med sin flock och växa i den ordning hon ska. Hon går i en gräshage, hoppar runt som ett väldigt glatt och socialt litet föl och verkar inte nämnvärt besvärad. Förhoppningsvis visar det sig när jag kommer dit imorgon att saker är på väg åt rätt håll.

Kris_J
0

Det är väl som med det mesta, det finns flera sättCool

Veritas odium paretFörvånad

Elshira
0

Jag tror också att det kommer ordna sig, och jag håller fullständigt med dig om att de ska röra på sig.

Nästan alla föl brukar ju t.ex födas utåttåade, bakdelen brukar ju ha en väldigt lustig lutning mm. Allt detta rätar ju till sig efter bara någon vecka när fölungen rört lite på sig och använt musklerna.

Att tänja senor är svårt, jag har själv haft ett föl med aningen korta böjsenor och det fanns inte en sportmössa att det gick att tänja med mänsklig kraft tillräckligt för att göra någon skillnad. Fölungen var tvungen att äta medeciner som gjorde senor mjukare för att man skulle kunna stretcha flera gånger om dagen i drygt 2 veckor.

Har de för långa senor så har de, och de växer i dem senare, senor kan inte heller kortas mer än genom mänsklig inverkan.

Däremot så är växande muskler väldigt duktiga på att bli kortare. Nog för att det är ett lite extremt exempel, men bodybuilders är oftast väldigt stela. Muskelfibrerna kortas upp vid arbete, och det är det som händer på små föl som legat med sina muskler nästan helt i vila i mammas mage när de sedan får komma ut och röra på sig.

Det är (enligt mig i.af) viktigare att korta upp musklerna än att vara försiktigt med att inte tänja senorna. För det förstnämnde ger betydligt större resultat snabbare. När benen sedan väl rätat upp sig någorlunda kommer hela kroppen, inkl. senor och leder att växa till vuxen storlek. Att de då var några mm för långa som bebis kommer då spela mindre roll.

Hoppas det går bra för er i.af, uppdatera gärna med flera bilder sedan! Väldigt söt fölunge för övrigt! Kyss

Hakuna matata!

[Billan]
0

Har haft föl med otroligt korta senor, gick på framsidan av hoven. Han föddes ute en bit från stallet så jag fick bära honom hem fär han kunde inte gå själv på grund av detta.

Rekommenderades att ha honom på box så han bara kunde skutta runt på mjukt underlag. Det tog fyra dagar, sen var han som vilken fölunge som helst. Rak och fin i benen.

En annan född här hade både framben och bakben böjda som en halvmåne i sidled, alla fyra benen böjda åt samma håll. Även detta blev på kort tid bra och den ponnyn blev helt korrekt på sina fyra ben. Hon hade också boxvila de första dagarna.

Båda hade kanske rätat upp sig även om de fått gå ute, men det vet man ju inte, gjorde bara som rekommenderat sa. Strömsholm.

AnnaFagerell
0

jag ska lägga ut bilder på min ghia när jag kommer hem på söndag. hon var värre än din, ganska mkt. en hage mé fast mark å sen inget annat. ingen speciell verkning å hon fick alltid 8 på benen. diplom å gångartsdpl. avkommor mé bra ben. orsak enligt vet å hovis var långa ben i magen på stoet å för lite plats. inget ärftligt fick jag veta. sen lyssnar inte jag på allt annat runt i kring. fint föl du fått, oroa dig inte. ;)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Linnah
0

Har tittat på henne idag, och hon är fortfarande vinglig och haserna pekar fortfarande åt vänster och rumpan lutar rätt kraftigt åt höger. Det har dock blivit klart bättre sen i måndags, och hon är en extremt pigg och social liten fölunge. En liten knähund faktiskt, så fort man sätter sig ner vill hon lägga sig på en. Är så himla glad för henne! Hon har exakt samma huvud som hennes mamma hade för 8 år sedan, och blir hon lika fin som hon så har jag inget att klaga på. Bara de där benen nu rätar ut sig ordentligt!

Har tagit lite nya bilder också, men fixar det efter att jag ställt ut hennes mormor i Malmköping imorgon. :)

Linnah
0

Nu så, här kommer några nya bilder på fölungen. 6 dagar gammal är hon på bilderna.

Linnah
0

En bild till, 6 dagar gammal.

Linnah
0

Den här är del 1 i en sekvens där hon går.

Linnah
0

Och här del 2.

AnnaFagerell
0

Här kommer bilder på min Ghia

AnnaFagerell
0

En till

AnnaFagerell
0

1,5 månad gammal… borta…

Linnah
0

#28 Var hon bara bek i kotorna, eller var hon sned också? Hon ser mest ut som hon trampade ner. :)

AnnaFagerell
0

1,5 månad gammal… borta…

AnnaFagerell
0

Hon var lite vriden i bakdelen åt ena hållet, tror det var åt höger. Hon hade svårt att stå på bakbenen och i början fick vi hålla henne så att hon skulle kunna dia för när hon sänkte huvudet så ramlade hon men detta försvann ganska snabbt efter att ha haft henne på fast underlag.

Linnah
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så här ser fölungen ut i bakbenen när hon nu är 2 veckor:

(Funkade inte att lägga in videon, så jag lägger in en länk istället.)

http://www.facebook.com/v/10150857874355848

Linnah
0

Så här såg hon ut på morgonen när hon var nyfödd:

http://www.facebook.com/v/10150823188680848

Och här 1 dygn:

http://www.facebook.com/v/10150827109990848

AnnaLundin
0

som förväntat! Glad trevligt att se!

sanne
0

Härligt att se en sån markant förändring !

kerstin w
1

inte roligt när dom små liven är så sneda,fick föl 31/5 som är som din.man får råd av många men man är orolig o vill det bästa.ska vänta en vecka till o hoppas han rättar sej som din lille.tack för att du delar med dej :)

Linnah
0

Jag har varit väldigt lugn faktiskt, det är mer alla andra som stressar upp sig. För mig har det verkat naturligast att låta henne gå ute och vara som föl ska dvs fri att röra sig mycket med sin flock och bygga upp sin lilla kropp. Berätta gärna hur det går med din och lägg in bilder, jag delar gärna tråd. ;)