Minska i omfång
Tycker att min ponny är för kraftig. Hon är inte fet och hon är inte matgalen, men hon är bred och används inte så ofta som vi skulle vilja = konditionen är sådär.
Problem är att hon går med min stora häst och han behöver ordentligt med bete för att inte bli tunn. Och de ska ju gå tillsammans för ensamma hästar i var sin hage vill jag inte ha!
Funderar på att låta dem gå i en hage som är för mager för min stora häst och ta hem dem några timmar om dagen då den lilla kan sova i boxen och den store kan gå i en bättre beteshage.
Men det är ju inte bara maten som hon behöver reglera, för hon är som sagt inte matgalen och jag tror ju att munkorgar kan skapa ett sådant beteende. Hon behöver röra på sig mer! Eftersom hon är 4 år rids hon inte speciellt mycket och inkörd är hon inte ännu (ska bli i sommar är det tänkt). Jag kan gå promenader med henne i skog och mark. Hur mycket behöver hon komma ut per vecka eller per dag för att få en hyfsad förbränning så att hon minskar i omfång? I nuläget kommer hon ut på en eller två timslånga promender, i måttligt tempo, per vecka. Hon leker en del i hagen också.
Det finns inga fettdepåer, men hon har en väldigt stor kropp i förhållande till de små benen så vi behöver få henne i bättre kondition. Hon lär ju inte direkt smalna av av sig själv under sommaren…
Promenader i måttligt tempo som du skriver tror jag knappast är skadligt för henne, eftersom hon ännu inte är inkörd så skulle jag ha satsat på att gå sådana ungefär fyra gånger i veckan. Skritt är ju en väldigt bra gångart att bränna fett med!
lurvponnyn.vimeddjur.se
Och nu blev jag riktigt orolig…
Jag har mätt henne. Har iof inte vare sig vana eller viktmåttband, men väl ett snöre och en tumstock. Om mitt mått stämmer skulle hon väga över 300 kg!!! Hon är 110 cm hög och kraftig i benstommen. Kan det stämma? För isf borde hon ju bantas jättemycket!
Hon har ingen putmage utan har ungefär samma omkrets på hela kroppen.
För vad ska hon väga egentligen? 250 kg?

Jag har ingen aning om vad hon ska väga så den biten kan jag inte hjälpa dig med.
Efter en lång höst och vinter då mina ponnyer bara gått i hagen så blev den lille herrn i hagen alltför rund för sina cm.
Eftersom jag inte har något viktmåttband så tog jag vanligt måttband och mätte vid sadelgjorden samt där magen var som tjockast. Turligt nog har han en liten fläck mitt på ryggen just där så det är lätt att komma ihåg och mäta på samma ställe.
Våran viktresa började 1 april i år. Då jag var gipsad då så kunde vi enbart minska ner på maten. Ändrade då till 4 fodringar om dagen med mindre mängd hö och tog bort ALLT godis från killarna..
Fram tills att gipset var borttaget började jag ta med den lille herrn ( upps 5 år är han ju ) på permobilprommenader. 17 april blev jag av med mitt gips på foten så jag kunde köra häst igen.
När jag kunde köra igen så fick han börja följa med på släp när jag körde den större killen.. Nu har jag börjat köra honom mera själv också.
Måtten jag tog häromdagen visade då - 3cm vid sadelgjorden och - 13 cm där magen var som tjockast. Å då har jag haft de gåendes på gröngräs 5-6 timmar om dagen nu och ändå går det neråt..
Är stora hästen snäll kanske shettisen kan följa med på släp förutom att du prommenerar??
Min är liksom jämntjock. Hon har inte direkt någon mage. Finns inte några, för mig, kännbara depåer eller flubb. I höstas tunnade bägge hästarna ur eftersom årets grovfoder var extremt proteinfattigt. Har gett extra lusern (+ soja till den store) under vintern och då blev de snart rundare om manken igen. Så ponnyn är inte ojämn på något sätt, att hon skulle vara tunn i överlinjen och fet om mage och rumpa. Det skiljer 10-15 cm i omfång mellan sadelgjordsområdet och magen.
Just nu äter hon enbart gräs, på vintern äter hon antingen enbart bra grovfoder eller som i vintras, med tillskott av lusern pga grovfodrets brist. Hon är inte speciellt matintresserad. Det är aldrig bråttom när jag kommer med hö, intresset för kvällsmaten är svalt och det är inte sällan att det lämnas av natthöet. På bete är hon inte den som står med nosen i backen hela tiden. Hon står mycket och filosoferar, sover eller springer omkring.
Om min dotter rider på ponnyn (med ledare) kan hon följa med på ridturer med stora hästen, men inte som handhäst. De är kompisar, men hon är inte bekväm att gå nära honom. Då får man släpa henne för att få henne med. Går hon själv, utan att man leder henne ihop med kompisen så har hon betydligt bättre fart och kan både trava och galoppera.
Har mätt enligt 2 olika metoder och får fram så olika siffror som 330 kg resp. 245 kg. Men hon är som sagt stor i kroppen för att ha så smala ben. När vi köpte henne, som 2-åring för 2 år sedan, var hon betydligt slankare.
Har ett shettis korsnings sto som blir enormt fläskig över hela kroppen om hon har fri tillgång till hö.Men det sista året har jag använt små maskigt hönät till henne och hon håller hullet bra.Visst har hon lite mage men inte alls något att "ojja" sig över då den försvinner bara jag satt igång henne.
Min shetlandsponny är också väldigt fläskig. Han går ihop med 2 ganska svårfödda halvblod som behöver mycket mat. Han själv är ett matvrak och ganska rund av sig och behöver knappt ingen mat för att bli tjock. Nu går han på bete dygnet runt så fri tillgång på gräs, Detta har gjort han enormt fet. Han har fett-kuddar runt bog, bringa och upp längs halsen. Han rids inte mycket heller nu eftersom han "vuxit ur" sadeln, den ligger uppepå hans breda rygg. Vet inte vad jag ska ta mig till, Att köra är ingen idé för selet kan han ine heller ha. Vad ska man göra åt en shettis som har mage ner till marken som är för fet för sele och sadel?
#6 Motion och åter motion,sen hade jag nog använt betesreducerare för de mår absolut inte bra av all fetma.
#0 Jag har använt betesreducerare på överviktiga ponnysar med väldigt gott resultat, har inte sett tillstymmelse till ngt konstigt beteende pga att dom haft den :)
Betesreducerare och motion? Skritt är en bra gångart för att minska vikt och träna hästen allsidigt. :)

Mina killar behagar inte ha något på sig som liknar grimma i hagen. De gör gemensam sak i att bli av med det obekväma. Nu har jag ändå lyckas banta ner mina killar tack o lov.