Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 753 ggr
PP
2

Sko ungsto

Vet att hingstar måste visas oskodda första gången på avelsvärdering, men tror inte det finns samma regel för ston. Men vad säger premieringsförättaren om man visar fram ett treårigt sto med skor..? Någon som gjort det?

Vill minnas att jag på utställning en gång hört domaren ondgöra sej över en skodd treåring med kommentaren att barnarbete är förbjudet…

Men ska jag aktivera min unghäst och, förhoppningsvis, köra in henne, är jag hänvisad till de hårda grusvägarna där hon visat tendenser till att ömma.

Lauth
1

Jag har alltid skott mina 3-åringar och inte fått några kommentarer om detta.
Vår premieringsplats har så stenigt underlag så för att ge 3-åringar en ärlig chans att visa vad dom kan har jag skott dom runt om.

PP
0

Skönt att höra att iaf den premieringsförättaren inte lägger egna värderingar i det…

Kris_J
1

De treåringar jag visat som tävlat har varit skodda på premieringen, inga kommentarer har fällts om det av premieringsförrättaren.

(Men jag kan tycka att det är lite knasigt att det är olika för hingstar och ston)

Veritas odium paretFörvånad

PP
1

#3 Egentligen är det ju det. Men å andra sidan krävs ingen veterinärundersökning eller DNA på stona som sätts i avel heller…

Kris_J
2

#4 Det är precis lika knasigt det också…Utan sto inget föl, vad spelar det då för roll om bara hingsten är kontrollerad. Ska man nöja sig med hälften rätt?

Veritas odium paretFörvånad