Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 1877 ggr
Frida-E
1

Skimmel eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I går morse föddes ett litet stoföl på stuteriet. Pappa är fux och mamma avblekbar skimmel. Från början tyckte jag fölis var en solklar fux, men på ögonbrynen går det att ana ett par vita hårstrån.

Ni som fått skimmelavkommor, hur tidigt har ni varit säkra på att de har skimmelanlag? Stoet har tidigare lämnat en skimmel född fux men han syndes det tydligt på från dag ett.

Och ni som fått "rena" fuxföl, kan de ha vita strån runt ögonen ändå?

Visst kan jag avvakta och se men är så nyfiken och sen beror hennes färg på vad hon ska få för namn… Flört

Frida-E
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Närbild:

SandraO
1

Var fölis så mörk runt ögonen även vid födsel. Mitt fuxföl var rosa runt ögonen ca 1 vecka innan de började mörkna. Tror skimmel föds med mörkt runt ögonen från början :)

(Inte pälsen runt ögonen utan på själva huden runt ögat)

PP
0

Det "roliga" med skimlar, är att det inte verkar finnas några direkta regler för hur alla och envar skimlar av. Tungan ute

Jag känner således till flera skimlar, födda fux, som varit lika rosa i huden i början som vilken tvättäkta fux som helst. Jag tycker nog oxå det ser ut som den här precis har börjat mörkna i huden.

Min gissning är dock (fortfarande) skimmel på denna. Blir spännande att se framöver.

VeronicaP
0

#1 Så har mina *vanliga* fuxar också sett ut så du får nog vänta innan du kan veta om de blir en skimmel eller ej

Lauth
1

Mina avblekbara skimmlar tycker jag att det har synts på redan efter 3-4 veckor efter födsel (och då gärna på övre ögonbrynsbågen).

Konstantskimmlarna har jag uppfattat som lurigare (= längre tid) innan skimmlingen synts.

Frida-E
1

Mamman Farina har ju lämnat en avblekbar skimmel och en konstanskimmel tidigare och på båda de fölen har jag sett deras riktiga/kommande färg från första dagen, därför blir jag lite otålig nu när jag inte vet… Flört