Rockelstad 7 juli-Shetland Öst
Domare: Ronny Johnsson
Utställningsansvarig: Ann-Christine Hassling, tel: 0700-986804
Anmälan senast: 7 juni
Underlag: Ridhus
Separata miniklasser: Ja
Färgklasser: Ja
Följande klasser anordnas ej: 18-24
Servering:Ja
Särskilda bestämmelser:
BIS och res BIS utses enligt alternativ 2 i grundpropositionen.
Anmälningsavgift 250kr per ponny
Anmälningsavgiften för för föl om moderns ställs ut är 100kr.
Sammanslagning av delade klasser kan ske på grund av stryckningar.
Minst 40st anmälda ponnyer för att utställning ska bli av, max 70st
Boxar:
Begränsat antal. 400kr/box som betalas på plats. När boxen är rengjord och besiktigad återbetalas 100kr.
Bokning sker genom Ann-Christine Hassling, hassling@swipnet.se
Övernattning:
Begränsat antal sovplatser. 200kr/bädd (eget lakan medtages), frukost ingår.
Bokning sker genom Ann-Christine Hassling
Anmälan skickas till Marie Claesson, Högstad, 610 20 KIMSTAD
Anmälningsavgiften insättes på Shetland Östs pg 479 84 61-2
Har anmält ett ministo med föl
, ska bli kul att komma till Rockelstad igen!

Är det många anmälda?

Har anmält ett ministo med föl samt ett ministo 
Har aldrig varit ute i sista minuten tidigare 

Hur är boendet ? Hur många bäddar/rum tex ?
synd att Nord och Östts utställningar krockar, skulle kommit annars!!!!!!

Jag tycker att det är väldigt tråkigt att dessa utställningar krockar..
Hur är läget med anmälningarna?? Hoppas jättemycket att denna blir av…
Det är 11 anmälda.
#8 Hoppas verkligen att det "rasslar" till nu de senaste två dagarna!!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Har ingen pålle att visa, men kommer i alla fall som glad funktionär! 

Kom igen o anmäl nu!!!!!

Ajdå, saknas 29 st. Jag kanske skulle ta och anmäla den jag funderade på också, men som jag inte anmälde.
* 5 väst har också utställning 7 juli! Tycker också det är synd när det krockar!

Jag tror inte Svenljunga och Rockelstad lockar samma utställare, det gör väl däremot Söderhamn och Rockelstad. Men om jag förstått det hela rätt så var detta den enda lediga dagen på Rockelstad.
Jag hade missat datumet, skickar in direkt!
Jag tar emot anmälningar tom fredag, sedan är det stopp!
Jag anmälde sent igår!
3 ponnyer anmälda från mig!
#16 Jag har inte fått något bekräftelsemail, har du fått våra anmälningar?
# 14 Vad grundar du det påståendet på? Var deltagare från Öst i Svenljunga i fjol, så jag förstår inte varför inte Östboende skulle vilja åka till Svenljunga?
Ella- dina har kommit.
Idag kom 9 anmälningar till. Kommer 20 imorgon så kör vi!
# 20 Finns säker en och annan östare i de väsligare delarna av östs område som kan åka men för min del är 22 mil på tok för långt… och då bor jag ändå inte i de nordligaste områdena

#20. Jag grundar mitt påstående utifrån fakta ur 2011 års Svenljungakatalog. Då var det vad jag kan se 3 ponnyer från Öst anmälda och dessa har samma ägare. Totalt var det 72 anmälda ponnyer så dessa 3 utgör 4% av antalet anmälda. Så inte tror jag att Rockelstad "tar" några utställare från Svenljunga i år. Däremot så lockar det utställare från Syd, vilket ju är väldigt trevligt.
# 24 Och jag hittar 7 ponnyer med Östägare, vilket är nästan 10 %….. Fast det är ju petitesser egentligen, att bara titta på ett år säger väl inte så mycket?
Tycker ändå det är synd att det krockar, och för övrigt tycker jag ofta det är samma folk på utställningarna så det är väl klart att det finns dom som valt mellan Svenljunga och Rockelstad. Hoppas bara att alla 3 utställningarna blir av så att inte hästägare blir drabbade av "krocken" på det viset, att det blir för få anmälda…….
Nu har jag fått 22 anmälningar. Inväntar posten på måndag om det kan komma några sena anmälningar, annars ställer vi -tyvärr- in utställningen.
# 25 Nu måste du förklara hur du resonerar när du skriver "så att inte hästägare blir drabbade av krocken".
Jag tror att det är omöjligt att försöka anordna utställningar som passar alla, vilket datum man än lyckas boka, kommer datumet högst troligt att krocka med något annat (fölningar, utställningar, arbetstider, premieringar, klassresor, födelsedagar etc.).
Jag har tagit på mig att anordna Rockelstad för att jag tycker det är kul (är inte med i Östs styrelse och det är därmed inte min "plikt" att se till att Öst anordnar utställningar, har inga egna hästar som måste visas för dubbelguldsdiplom eller SUCH) och för att jag ska kunna ta det ansvar som krävs av mig är prioordningen följande:
1. Jag måste vara ledig från mitt arbete fredag och lördag.
2. Anläggningen vi ska vara på måste vara ledig och ekonomiskt försvarbar.
4. Anläggningen måste finnas på lagom avstånd så att den kan ställas i ordning kvällen innan/ i ottan samma dag.
3. Försöka få ett datum som krockar med så lite som möjligt, i första hand sommarpremieringar, treårstester och andra utställningar i Östs område som anordnas av ex.vis de regionala hästavelsföreningarna.
För att utställarna ska bli nöjda (långt ifrån alla men tyvärr för många), ska det jagas sponsorer. Helst väldigt många så att det finns pengar till fina användbara priser och gärna frukt, godis och extra fina rosetter.
Till det får inte utställningen pågå för länge, bedömningen får inte gå för fort eller för sakta, den ska helst vara ute med möjlighet att flytta in om vädret inte är det rätta, underlaget ska vara bra osv. Listan kan göras ganska lång med synpunter som utställarna har (långt ifrån alla men tyvärr för många).
Shetland är den ras som övriga raser avundas. Det finns ingen ras som har så många utställningstillfällen som Shetland, från februari till november över hela landet!
Om inte gnället slutar (ja, jag tycker att det gnälls för mycket) så kommer inte utställarna att ha något att anmäla till, lusten hos de som anordna något försvinner…det finns roligare saker man kan göra på sina komp/semesterdagar än att försöka behaga något som inte går att behaga (långt ifrån alla men tyvärr för många).

#27 Bra skrivet

#27 Bra skrivet ! Tror inte alla förstår vilket enormt jobb som ligger bakom utställningar/tävlingar.

Håller med dig fullt ut Anki !
De som inte själva anordnar eller vill hjälpa till, vet inte hur mkt jobb det ligger bakom att arrangera en uställning.
Jag vet hur bra du är på detta, och själv försöker man o göra det så bra som möjligt, tyvärr är det alltid den negativa kritiken som kommer fram..
har fått höra massor… finns det inte andra priser o välja mellan, ni kunde varit ute / eller inne… finns allitd dem som aldrig kommer bli nöjda .. så är det bara..
# 27 & 30
Jag förstår till fullo att det är mycket arbete och slit med att ordna utställning! Och jag är full av beundran för er som sliter och jobbar med detta, absolut ingen kritik till er! Jag förstår också att det är många faktorer som påverkar vilket datum man väljer för utställningen ex, domare som kan vissa datim, ledig anläggning och att arrangören skall kunna det datumet. Och det är kanske oundvikligt med krockar…..
Det jag tycker är synd och som kanske drabbar hästägare är ju om man velar mellan 2 utställningar och sedan anmäler till den ena. 2 veckor senare visar det sig att den inte blir av pga för få anmälda, men då är de för sent att anmäla till den andra…….. Worst case senario är ju om 2 utställningar samma dag blir inställda pga för få anmälda……men så hoppas jag inte att det blir!
Återigen STOR ELOGE till er som sliter och jobbar med att arrangera utställningar! Ni gör ett toppenjobb, och jag har inte haft något att klaga på so far!

Om det nu blir så att >Rockelstad ställs går det fortfarande att anmäla till Svenljunga då vi har längre anmälningstid.
Men jag hoppas för arrangörerna att den blir av.
Nu har vi förlängt anmälningstiden, men måste ändå fråga:
Varför kan inte shetlandsfolk anmäla i tid??
Varenda utställning förlänger anmälningstiden, föreningar måste tjata på folk för att anmäla.
Ställs utställningen in blir det ett himla hallå.
Av respekt för alla oss som anordnar utställningar vill jag be:
**Anmäl i tid!!!!
**Det här problemet finns inte när det gäller premieringar. Då anmäls det i tid, annars kommer man inte med.
Förhoppningsvis får vi in tillräckligt med anmälningar för att utställningen ska bli av.
Vi ser fram emot en trevlig utställningsdag, och vi vet att utställningarna på Rockelstad alltid är uppskattade.

Det verkar blivit trögare överallt med anmälningar. Förr om åren gick det att ha 2 domare i tex Uddevalla och vissa utställningar blev så fyllda att alla inte kom med. Så är det väl aldrig numera, oavsett domare, plats och allt annat. Det måste vara så att vi (Shetlands)utställare är bortskämda och dåliga på att visa respekt mot arrangörerna.
Med Rockelstad är det nog tyvärr så att de Nordare som ofta besöker Öst i år istället åker till Söderhamn samma dag. Det är ju genuina Shetlansdomare på båda ställen så det är nog inga enkla val.
Ja överlag är det mindre anmälningar. Men det borde inte hindra folk från att anmäla I TID!

Får oxå känslan av att det nästan förväntas att man som arrangör ska gå ut och böna och be om anmälningar… En tråkig utveckling, vad den nu beror på. Jobbigt för att man in i det sista inte vet om man måste avboka plats och domare och för att man inte vågar jaga sponsorer ifall man måste återlämna det man eventuellt får in. Det innebär mycket mer jobb veckorna innan, jobb som annars hade kunnat fördelats ut på en längre tid.
Men, ska inte kasta sten i glashus. Var själv väldigt sen denna gång då jag helt enkelt inte kunde bestämma mej för vilken ponny jag skulle anmäla utöver den planerade. 
Men den stora merparten av utställarna kan väl inte vara lika ambivalenta som jag..?