Ang förlängd anmälningstid..
Ska verkligen arrangörerna behöva böna o be när anmälningstiden löpt ut?
Varför är "vi" så dåliga på att anmäla i tid?
Är det för mycket utställningar?
Kostar det för mycket att resa? (bensin osv)
Är anmälningsavgiften för hög?
Kanske inte domaren passar, eller redan dömt "din" häst och därav som du avstår?
Anmälan en månad innan är kanske för lång tid?
Prioriterar "vi" andra saker före?
Nu menar jag inte någon speciell utställning och absolut inga påhopp, jag tänkte bara vi kunde ventilera lite.
Jag förstår att det är slitsamt att anordna en utställning och då borde vi utställare visa lite respekt och kanske följa propotionerna?
Hoppas vi kan utbyta lite tankar om hur det ska bli bättre kring detta med att anmäla i tid :)

Detta har diskuterats flertalet gånger tidigare också. Å helt klart ÄR det ett problem på flera håll.
Vi som bor i norrland har då allt som oftast LÅNGA avstånd och att boka dommar resa kan skilja flera tusen på när man bokar den. Ridhus/anläggningar måste bokas i långt förväg för att förvissa sig om att utställningen har någon plats att vara på.
En svår nöt att knäcka. Jag anser dock att de som vill ordna utställning och som får ihop ekonomin på den borde få ordna oavsett om det är 30 anmälningar elller inte.. Som det har varit här uppe i omgångar har det varit många stödanmälningar..
Kostnadsmässigt så vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Vi i norr har ju oftast längre avstånd till utställningar. Det finns färre shetlandsponnyer ( och människor) här uppe och precis som i övriga sverige så finns det även här shettismänniskor som inte är intresserade av att ställa ut sina guldklimpar.
Det har blivit att jag dragit på anmälningar på slutet pga jag har svårt att bestämma mig om jag ska ta med 2 eller 3. Bekvämt med 2, men roligt med 3.. Svårt att välja vem jag ska lämna hemma..
Sedan har jag hört att folk kan dra på anmälningar ifall något händer ponnyn. Tex blir halt/sjuk. Då är det ju bra att inte ha anmält ännu tex. Det sitter också kvar lite i minnet.
Men orsaken för att vi mest håller oss hemma i år är för att vi sparar pengar för att få till större boende. Nästa år kommer vi att åka på det mesta inom rimliga avstånd igen.
Sedan kostar ju bensin/disel väldigt mycket nu också! Det tror jag kan vara en riktigt stor orsak för att folk drar sig för att åka.

Många har blivit bortskämda m förlängda anmälningstider, tror jag..
Förra året förlångdes tiden på flera utställningar i Väst, men i år tror jag inte vi kommer göra det. Då får vi ställa in i stället.
Vill man inte ställa ut längre ? alltså hur svårt kan det vara o skicka in papprena i tid ?
Som utställningsansvarig, är det väldigt jobbigt o inte veta om det kommer bli av eller ej.. man skulle vilja planera lite mer i förväg, det blir kort tid att få ihop allt på 3 veckor..
Tror alla föreningar skulle strunta i förlängd tid o se vad som händer, kanske enda sättet att få folk att förstå att det inte blir förlångt o man kan vänta så länge. eller är det dax att dra ner på utställningarna ?
Jag tror det är dags att dra ner på antalet utställningar.
OCH sluta förlänga anmälningstiden!
Jag tycker det är helt ok om någon mailar/ringer sista anmälningsdagen och ber att få komma, men det känns som om flertalet "väntar in" att tiden ska förlängas.

Bra och genomtänkta frågor
Så här tänker jag:
**Varför är "vi" så dåliga på att anmäla i tid?
**Vi har tyvärr blivit bortskämda med att anmälningstiden förlängs. Tror på Sannes idé att låta bli att förlänga anmälningstiden, kanske är det enda sättet att lära sig.
Är det för mycket utställningar?
Ja, tyvärr tror jag att det är så. I Nord med deras långa avstånd är det nog nödvändigt, men i övriga regioner där man kan åka över regionalgränserna kan man nog minska antalet utställningar/år.
Kostar det för mycket att resa? (bensin osv)
För egen del ställer jag inte ut så mycket så hittills har jag inte behövt avstå pga bensinpriset.
Är anmälningsavgiften för hög?
Nej, det tycker jag inte.
Kanske inte domaren passar, eller redan dömt "din" häst och därav som du avstår?
Ja, för min del är det oftast vilken domare det är som avgör vart jag åker. Visar aldrig på utställning bara för att det är nära, vill också gärna försöka variera vilka domare jag visar för (bl a med tanke på SUCH mm)
Anmälan en månad innan är kanske för lång tid?
Inte för min del.
Prioriterar "vi" andra saker före?
Det tror jag. Arbete, familj, andra intressen. För egen del är det väl endast jobbet, familjen är van att komma i andra hand om jag vill åka till en utställning.
Vill jag hemskt gärna åka på en utställning trots att jag har arbete den dagen ser jag till att ta semester. Man lever bara en gång och får se till att göra det man vill medan man kan :) Några andra intressen har jag nog inte.