Skäck-Kvalitet?
Jag läste en tråd här och blev nyfiken på var er "gräns" går vid kvaliteten på era skäckar?Vilken Kvalitet avlar ni på? Jag har två skäckston som har 40G och 40GI.
Det är väl en alldeles utmärkt kvalite på dina ston.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Tack!
Mitt skäcksto har fått som mest 41p samt blev klassvinnare på ESG

#3 Jag tror inte att hon är brunskäck utan att hon faktiskt ÄR svartskäck. En brun är som brunast i sommarpäls. Och Fuga ÄR svart på kroppen OCH huvudet och kan därmed heller inte vara svartbrun.
Synd om hon skall vara reggad som brunskäck, när hon egentligen är svartskäck.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#3 den där ponnyn är absolut svartskäck
Jag kan tänka mig avla på en black skäck som har 37 p för det är en svår färg, dock har alla mina guld som är i avel i dagsläget.
#7 varför avla på en med 37p när det finns en hingst med den färgen som fått 40p ? eller du menar sto?
#5 svartbrun går det inte o registrera en häst som idag utan då heter det mörkbrun.
Fler än jag som tycker att kvalitén på skäckarna blivit så otroligt mycket bättre på bara några år?
. För, säg tio år sen, var shetlandsskäck = en gracil högbent ponny, mycket bra trav men av större slag, oftast med okänt cirkusblod nära i antavlan…
Ta bara Halmstad 06, vilka många finfina skäckar det var där!!! Tycker faktiskt att det är dags att skippa tanken på att dom inte ska behöva ha samma poäng som andra, nu finns där att välja på och många kunniga uppfödare som satsar

#9 Inte alls. Ser ut som många svarta gör på våren/sensommaren. Bruna hår har de flesta svarta i man o svans samt på kroppen. En del kan vara riktigt rödbruna på kroppen, men är ändå inte genetiskt bruna. Din Fuga har inga typiska bruna tecken alls. Hon ser precis ut som en svartskäck på båda bilderna. Hon är inte brunskäck.
/Cattis

#10 Svartbrun finns visst, är en alldeles egen färg. Då har de röd mule, röda ljumskar. Typ som "dobbermanteckning" på hund. Det finns och skall inte förväxlas med mörkbrun!
/Cattis

#11 Håller med! Otrolig skillnad på mkt av det som finns idag.
/Cattis

Här är en svart häst, som är född svart, genetiskt svart och som har brun nyans så att man kan TRO att hon är brun om man inte vet hur en brun skal lse ut. Men hon ÄR svart.
/Cattis
# 3 # 4 Vilka fina skäcksto ni har
16 tack så mycket ja hon är värd hela sin vikt i guld, en fantastisk trevlig ponny och snygg dessutom
# 17 Mammas stolthet?
Okej, visste inte att en svartbrun kunde ha röda inslag,men jag är ej någon färgproffs.:) Vet bara att ID-kontrollanten sa om Fugas föl som skulle reggas att han var mörkbrun för det gick inte o skriva svartbrun längre även att han är just brun o svart.
Hade varit kul o fått se ett kort av Fuga som liten när hon registrerades som brunskäck, hon är ju från Rungegårdsstammen som är känd för sina brunskäckar. Men ID-kontrollant har sett henne nu de senaste åren o sagt att hon är brunskäck så vad ska man tro??
#18 ja faktiskt
#9 så här ser min svartskäck ut just idag, en hel del bruna strå

#19 ID-kontrollanter som inte kan shetland tror ofta att våra svarta är bruna. Jag har haft duster med både försäktringsombud och veterinärer som tänkt skriva brun som färg på mina. de har lärt sig att en svart är kolsvart och inte har bruna inslag alls. men så är det inte med svarta shetland.
Svarta föl ser ofta bruna ut i sin fölpäls, så det kan lätt bli fel. Och jag ge mig inte - Fuga är svartskäck. :-) Jag har sett henne både på bild och live och jag säger ändå svart.
Bilder på hur en svartbrun ser ut finns om du klickar här >>
/Cattis
#8 ? vilken minihingst har fått 40 p och är black skäck?
Jag har bara blacka skäckston i avel än så länge men det var inte det jag syftade på, för att höja kvaliteten på hästarna måste man ju börja någonstans. Det finns ju ingen uppsjö med blacka skäckar att ta in i avel precis…
Frågan var ju var vi sätter gränsen .. eller har jag fattat frågan helt fel??
Spelar det någon roll om jag tar ett sto med 36 -37 p och en hingst med 40-41p.
Eller en hingst med 36-37 p och ett sto med 40 -41 p?
Vad är i sådan fall skillnaden (förutom att ston anses lämna mer till avkomman än hingsten)?
Jag har ett musblackskäckigt shetlandssto som jag avlar på. Hon är stamboksförd med poängraden 78877= 37 p.
Tänkte åka på någon utställning framöver och se om det kan bli en klass 1 häst utav henne…;) Men jag tycker inte att 37 p är dåligt… så jag är mycket nöjd med henne, Tycker nästan att det är lite hysteri över det där med poäng….. Får dom inte 40 är dom inget att ha liksom…

#23 37 poäng ÄR inte dåligt.
/Cattis

#22 Jag misstänker att det var min hingst som #8 syftade på, och han är ju standard och inte mini. Nu när Custard Cream är död så vet jag inte om det finns någon annan blackskäck minihingst i avel…? Har inte hingstkatalogen här.
Jag gör ingen skillnad på kvaliteten på skäck och annan färg. För mig är det helheten som spelar roll, så jag skulle inte vilja avla på en skäck som har fått låga poäng (och som inte tilltalar mig på annat sätt) bara för att den är just skäck. Det finns ju så många fina skäckar!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Inte många fina blacka miniskäcka i alla fall!
Mrs.M! Min skäckvalack är en sån där cirkusskäck! Han är brunskäck, högbent och ca 1,06 nu 2 år gammal, BRA trav har han också:) Var menar du att denna typ skulle härstamma ifrån? Hade varit intressant att höra mera om:)

rödskäck
#28 Det är en rödskäck. Hästar med brun som grundfärg har alltid svart man och svans och svarta ben (om inte de är vita pga skäckfärgen förstås).
#22 Spelar det någon roll om jag tar ett sto med 36 -37 p och en hingst med 40-41p. Eller en hingst med 36-37 p och ett sto med 40 -41 p?
hihi… 

#26 -Jag trodde du hade en fin på gång? 
Jag har måånga fina.. fniss

#35 Ja han ser brun ut.
/Cattis
#35 JA, Trolle är helt klart brunskäck. Men jag håller med de andra om att Fuga inte är brunskäck utan svartskäck. Kom och titta på mina svarta om du vill, så kommer du se att de också är väääldigt bruna i nyansen. :-)
Sänder ännu en bild av Fuga här.. Jag kollade extra noga på henne ikväll o man ser att hon är brun över/bakom ögonen och över näsborrarna.När jag tittade på Trolle o Fuga när de värmde upp inför travlopp i lördags var de exakt likafärgade, de gick bredvid sig i stort sett.. MEN Fuga är som sagt ett gränsfall.

#38 Nej, det är fortfarande svart enligt min mening. En brun ser inte ut så där. :-) Huvudet kan skifta lite, men hon har inte ett typiskt brunt huvud, utan svart. Hon är absolut INTE brunskäck. Hon tillhör den jättevanliga kategorin svarta som har mkt brun päls på vinter, vår o höst. I sommarpäls är Fuga en typisk vanlig svart. Jag har ju trots allt sett henne live :-)
/Cattis