Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 1232 ggr
ElinSa
0

Färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har det här fölet för färg? brunblack?
Mamman är rödskäck och pappan ljusbrunblack.

ElinSa
0

ålen

Linnah
0

Om det inte döljer sig nåt annat i generna så skulle jag säga att det ser ut som en ljus rödblack. Skulle dock vilja veta stam för att kunna avgöra, samt en bild på hela hästen i utomhusljus för den övre bilden är jättefin men inte så lätt att se på. :)

Söt fölis i vilket fall!!

ElinSa
0

okej, kan försöka fixa nya bilder senare.

Mamman står att hon är brunskäck men hon är röd.
Pappan

UG
0

Vilket fint föl! Och vilka fina bilder du tar, verkligen med känsla!

Asagard
0

Rödblack skulle jag i så fall säga. Om den var brunblack skulle den väl ha svart man och svans?! Eller rätta mig om jag har fel.

Ahnna
0

Rödblack. Jag har aldrig sett en brunblack med röd man och svans, samt den röda tonen i pälsen, för att inte nämna den röda ringen runt ögat. Tycker allt på den fölisen är för rött för att vara brunblack.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

ElinSa
0

Jo, jag skulle också tro att han är rödblack nu när jag sett han lite mer. Hann inte se han så mycket imorse innan skolan. Nu ser man verkligen hur röd manen är när solen lyser.
Men är han ljusrödblack eller rödblack?

ElinSa
0

en till bild.

AnnaLundin
0

#7 Det som är viktigt är att han är rödblack, vad han sen får för nyans spelar inte någon större roll. Inte mer än för din egen nyfikenhet och den lär inte stillas förrän han fäller av fölpälsen…

Min spontana känsla är att han ser ut som att han skulle kunna bli en alldeles "vanlig" rödblack i färgen.

Linnah
0

#8 På den bilden tycker jag inte att det är den minsta tvekan längre, en mycket luddig liten rödblack! Med ljus rödblack menade jag inte nödvändigtvis att han kommer att bli ljusrödblack, utan bara att han var ljus på det kortet i det ljuset, men på den nya bilden såg han inte fullt lika ljus ut längre. Jag tror som Anna. :)

ElinSa
0

#4 Tack så mycket!

#7 Ja, det är bara jag som är nyfiken. Det är nästan det jag tycker är roligast med föl, vad dom får för kön och färg. Men såklart är det roligt sen också, se dom växa upp och så.

Nu är det bara ett namn som saknas på han, något förslag?

Ahnna
0

Ljusrödblack finns inte som begrepp, det heter bara rödblack. De är oftast så lika i nyansen att något "ljus" eller "mörk" inte behövs. Brunblackar däremot kan ha nyans från gulaktigt brun till mörkbrun, även om det på shetland oftast blir brunblack rakt upp och ner, varken ljus eller mörk.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PP
0

#12 Nog finns det ljusrödblackar! Eller vad skulle ni benämna den här:

Linnah
0

#12 Eftersom det finns ljusfux och mörkfux bör det också rimligtvis finnas ljusa och mörka rödblackar! Sen att det inte är fullt lika vanligt att benämna dem så, eftersom blackar ofta varierar ändå samt oftast är ljusare än sin grundfärg ändå, betyder ju inte att det inte finns!