Lösdrift för shettisar
Jag har nått erbjudande att överta två små shettisar, till min lilla dotter, av en bekant. En valack på 24 år och ett sto på 11 år. 
Enligt uppgift är hästarna vana vid lösdrift och trivs bäst med det, och jag har fått lov att ev. omvandla en del av ladudelen i anslutning till stallet till en liten lösdrift. Men jag har aldrig haft hästar på lösdrift förut
Är säker 1000 saker man ska tänka på men mina främsta frågor till er inbitna shettisägare är:
1. Om man ska göra om en del av ladudelen till lösdrift - vad är det för bestämmelser/råd ang väggarna? Just nu är det ganska stora springor mellan bräderna i ytterväggarna, och vi tänkte givetvis bättre på dem så de blir dragfria. Men måste de isoleras också? Tänkte mig ha väggarna inåt ca 2.2-2.5m höga, och ytterväggarna ordnas lika högt men hur är det med delarna över detta? Vi måste väl inte klä in hela ladudelen upp till nock?!
Måste man rent av bygga ett extra lägre tak på lösdrifts delen - känns lite mörkt och "grottlikt" då..?
2. Golvet i ladudelen är just nu bara trampat jordgolv - vad krävs för arbete med underlaget? Måste man ha singel eller makadam eller är det om att lägga bädd direkt på jorden? Läste någonstans att man skulle hälla något på jorden (men minns inte vad) för att minska ammoniakutsläppet i marken.
3. Och vad strör man med sedan till två hungriga shettisar som gärna lägger ut en hel del runt magen? Tror att de skulle bli som små bollar om de fick en stor bädd av halm att gå på dag som natt
Hade tänkt att ge dem dygnssransoner av grovfoder i foderhäck på kvällen då jag inte kommer att ha tid att fodra dem enskilt på morgonen…
Oj jisses va långt det blev! Tacksam för svar. 
Hej, vi strör med torv i botten och spån ovanpå , funkar kanon !!!
Halm är bäst till lösdrifter och de lägger inte på så mycket om du går ute. Jordgolv är helt okej och takhöjden ska vara 1.5* hästens höjd. Isolering behövs inte bara det ät torrt och dragfritt
Medarbetare på djurskydd.ifokus
pröva sånna där slowfeeding nät så drar dom ut på käket också!! :)
Tjena!
Michelle heter jag, är en 18 årig ungdomskusk som bor i stockholm.
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.
Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.
Tack för tipsen! Vad tror ni ang. "ligghallen" då - är det ok att ha lite glest mellan brädorna upptill om det är torrt och dragfritt där hästarna vistas eller måste man ha tak/dragfritt ovanför oxå..?
Takhöjden får lägst vara 2,2 m och mäts från bädden till lägsta punkt så det kan vara bra att ha lite extra takhöjd så man kan ströa ordentligt. Vi har spån i vår ligghall, kräver mer skötsel än halm tycker jag men vi har ingen möjlighet att ha halm.
#4 Hur menar du nu? Tak måste man ju ha… eller är det väggen närmast taket som är glesa springor? Du ska själv kunna stå där inne utan att du känner att det drar… tänk också på att snö virvlar in genom små springor
#6 Jo, självklart är det tak - men jag förstår att det är svårt att förstå hur jag menar 
Detta är ju en del av en stor ladugård där vi tidigare förvarat allt grovfoder (hö/ensilage) och strö (halm och spån) - och det ska vi ju fortsätta med - men vi tänkte avgränsa en del av den och göra till ligghall åt de små. Det är just nu öppet upp till nock (många meter) med brädor som har en del springor mellan, och jag funderar på om man måste göra ett extra tak ca 2,5-3 m upp eller om det räcker med ladugårdens tak så att säga… Tänkte om man kunde "förstärka" enbart väggarna nertill i liggdelen, men vill ju att de ska få så ombonat som möjligt. Kanske bäst att fixa tak oxå… Men jag såg en bild på en ligghall i en annan artikel här och då såg det ut ungefär som vi har nu upptill. Så jag tänkte att det kanske räckte… 
#7 Har du öppet i nock skulle jag låta det vara så… mkt luft är bra och dom kommer säkert trivas bättre då än om det är trängre… Men visst blir det kallare för dom men det är bara positivt

Vi har satt skivor direkt på ytterpanelen för att täcka springorna. Länstyrelsen tyckte det räckte med 110-120cm Vi har öppet till nock, det är en del av vår loge. ströar med halm - ställer in en storbal efter behov och mockar ut en gång om året.
Slowfeedingnät är ju bra då det tar längre tid att äta en begränsad giva.
Lyssna med länstyrelsen om du behöver betonggolv eller inte - det är olika i olika komuner. Se också över om du behöver ngn form av tillstånd - för säkerhetsskull.
Lycka till!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Tack för era tips och råd!
#9 Låter precis så jag tänkt det hos oss, fast täcka med skivor ca 2.5-3m upp. Slowfeedingnät och thermobar (eller liknande) står oxå på inköpslistan tills betestiden är slut för i år…
Känns mkt bättre att veta att våra tankar förhoppningsvis kommer att ge de små en bra vinter. Kommer att slå länsstyrelsen en signal för att vara på den säkra sidan…
Tack igen!