En underbar helg med underbara shettisar!
I helgen har jag och Joystick Diablo och Pegasus varit i Villvattnet på träningsläger i körning. ( Av de ekipage som var där och tränade så fanns det alltså 4 shettispar!, och en shettis som kördes enbet förutom mina två killar då. Det var endast 4 halvblod där och 2 lite större ponnyer)
Joystick född -07 kom ju till oss som 10 månaders sötnos och Pegasus född -06 kom hit som 3 åring. Allt för att de var för jobbigt för mig med stora hästar.
Började redan på hemmaplan i fredags att jag verkligen kände att åh underbara ponnyer
. Lasta ja men visst. En människa i transporten och jag utanför som smackade på grabbarna och skickade in grimskaften. Sådär ja lastat och klart på kanske 2 minuter. Urlastningen var lika odramatisk. In i nytt stall där de fick dela på stor box under helgen. Jaha matte ska vi gå in här?? Okey. Åh kolla om man sträcker på sig lite här kan man se stoora hästarna.
När de fått boat in sig en stund så var det dags att utforska omgivningarna. Först ut var Pegasus. För att komma till körbanorna så får man köra en bit efter vägen och då passera en träbro över vatten som dessutom forsa lite. Vi stannade upp lite och lyssnade och tassade fram några steg men sen så var det inget mer med det. Resten av vägen var det bara vardagssaker att passera. Väl på storåkern så knatade vi upp på dansbanan utan att tveka, och även runt i några andra maratonhinder innan vi tog oss an vattenhindret.. Där tvekade vi en stund men efter tålamod och uppmuntran av matte så tog han steget. 5 gången vi körde ner i vattnet så travade vi som om han aldrig gjort annat.
Mini fick även han utforska omgivningarna. Han brydde sig knappt om vattnet och träbron MEN han hade väldigt mycket åsikter om att gå i vattenhindret. Men matte är ju envis person så tillsist gick även han i. Å väl i vattnet kom han på att man kan DRICKA det å slurpa lite extra och så kan man stå och slå med benen så det plaskar så matte blir blöt…
Själva lektionerna som jag då på lördagen körde med Pegasus. Dressyrinstruktör Eva Lindström och Precision Rolf Hedqvist. Ja där finns inte så mycket att säga om. En något överladdad Pegasus till att börja med men med Evas guidning så fick vi "ordning på det också" Fick köra utomhus dressyrprogrammet !!
När det var dags att träna för Rolf så fick vi köra precisionsbana. Å DE tyckte Peggis var super duper kul. Ja lite för kul kanske så han tyckte att galopp var en passande gångart vilket matte hade lite åsikter om. Underbara lilla ponny!!
Mini fick också prova på precisonskörning sen på kvällen och även han tyckte att det var kul. På söndagen så körde jag Mini för Rolf då jag har haft lite "problem" med honom då han varit seg och omotiverad. Vi började köra och Rolf stod som ett frågetecken och tittade på. Efter en liten stund så klev jag ur vagnen och fick se Mini körd av någon annan för första gången. Å lilla gubben var ju riktigt duktig! Han ÄR dock väl överviktig fortfarande och har inte fått upp kondisen ännu.
Högst troligt är väl att jag trots allt jämfört killarna FÖR mycket. Pegasus är ju trots allt mycket större och har längre ben och större rörelser.
Jag fick i allafall supermycket beröm över mina trevliga ponnyer. Som då är väluppfostrade, välkörda och mycket trevliga individer. Å de värmer i hjärtat att få höra andra säga sånna saker om ens guldklimpar.
Vi hann också med lite permobilprommenader och gräsätar stunder så klart. Körningen har blivit ett sant nöjje igen sen jag blev med shettis!

Ja det låter härligt!