Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 828 ggr
jecki
0

Handhäst

Funderar på hur man gör när man har handhäst. Hur gör ni?Hur tidigt kan man börja? Berätta gärna. Är tacksam för alla tips och förslag.

zettan
0

när ja red halvblod hade ja ofta häst med på släp. Red valacken med enhandsfattning  och så hade ja mitt sto i lite längre grimskaft med mig. Red långa turer o skritt och trav. Testade aldrig att galoppera.

När ja jobbade i dressyr stall hade vi ofta handhästar med oss. De var ofta unghästar i åldrarna 2 - 4 åringar som vi tog på släp efter de välskolade hästarna.

Men de ja tycker man ska tänka på de är att man själv känner hästarna noga och vet att man klarar av dom båda 2 samtidigt. ja började med att leda dom 2 och 2 tills ja kände att nu går det att rida. Sen testade ja alltid i padocken först innan ja vågade mig ut i skog och trafik.

jecki
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok. Funderar på om en islänning är för hög att ha som ledar häst till en unghäst som är ca 110 cm i mkh. Har man dom på höger el vänster sida?. Jag har lett bägge två (shettisen och lillkillen) o det funkar bra,men med tanke på att jag ska rida då med handhäst så tänkte jag använda en islänning som är väldigt lugn och stabil.

zettan
0

#2 de går säkerrt bra att ta isläningen. Du väljer själv vilken sida du vill ha hästen på. JAg som är högerhänt ville rida med den handen och hade handhästen på vänster sida. men de får man känna sig för hur man vill. Men var helt säker på att det går att rida hästen med en hand i alla gångarter och att du känner att den inte blir för stark för dig. lycka till

jecki
0

Tackar så mycket!!