Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 760 ggr
PP
0

Riksstamboksföring

Sitter med propositionen för sommarpremiering. Undrar, vad menas med riksstamboksföring? Är det för att kunna söka om RS-nummer? När man läser om ansökan om RS på SSS:s hemsida, framgår inget om att stoet ska ha visats specifikt för riksstamboksföring, bara ha ett avelsvärderingsbevis från premiering.

Och varför är alternativet att visa för endast exteriörbedömning (SH:s understrykning). Blir förvirrad - var är den så omtalade skillnaden på premiering och utställning?!

Saxat ur proppen:

2. Ston samt valacker tre år och äldre, endast exteriörbedömning

3. Ston tre år och äldre, riksstamboksföring inklusive exteriörbedömning

Ska jag anmäla till sommarpremiering, vill jag ha mitt sto avelsvärderad (annars kan jag lika gärna visa på utställning till en betydligt lägre kostnad). Är det underförstått att det är till klass 3 man ska anmäla då? Riksstamboksföring = avelsvärdering?

sanne
0

Pernilla, jag tror tyvärr att det är så att proppen gäller ju för fler raser och det heter säkert fortfarande Riksstamboksföring inom vissa rasföreningar. men du ska självklart skriva i den klassen, så du får din häst avelsvärderad :) lycka till :)

Trine
0

Jag anmälde Jossan till klass 3 på nätet, så man måste tydligen skicka meriter via post sen då…