Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 6018 ggr
AnnaFagerell
0

Livmoderinflammation

Mitt nyfölade sto har fått livmoderinflammation och jag undrar nu om någon här har haft det på sitt/sina ston och låtit det vara utan att behandla?

Min veterinär tyckte att det skulle behandlas men att man kan avvakta och se om det självläker då det inte är en inre infektion (eftersom varet rinner ut) MEN risken med att inte behandla är att det kan bli kronsikt och sen kanske stoet ej kan bli dr mer. En yttre inflammation kan också vara smittosam. Därför ska stoet inte gå med hingst utan att ha tagit baktprov heller.

Saken var biff för mig. Vi behandlar stoet.

Min fråga är: Har någon varit med om att inte behandla? Hur vanligt är detta för jag har aldrig haft det på någon av mina.

Symptom: Gult var rinner ur slidan på henne. Hon slår sig för buken med bakbenen och ser något hängig ut ibland men är pigg och äter och dricker. Fölet diar bra så inget fel på juver.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaLundin
1

jag har inte haft någon sådan själv, men bekanta till mig hade ett sto som hade ett svårt felläge så de var inne i henne och rotade både länge och väl. Stoet sattes på antibiotika efteråt och de trodde allt var frid och fröjd.

Ett halvår senare (drygt, tror jag) plockade de bort fölet från henne och morgonen efter hittade de henne död i hagen. obduktionen visade på litervis med var i livmodern och det sattes som dödsorsak.

Mitt bästa råd är att du ser till att få henne sköljd vid nästa brunst - de behöver vara brunstiga för att det ska funka, annars är cevix stängd och det går inte att ta sig igenom.

AnnaFagerell
0

Anna… vet du om det var antibiotika den fick? Min häst får sulfa då antibiotika sällan tar denna typ av inf. Sen tror jag att det där fallet var ett sådant extremfall.

VeronicaP
0

Vi har spolat efter felläge och jag skulle aldrig våga låta bli att behandla i det läget. De kan ju även få fång pga det

AnnaLundin
0

#2 - jag vet inte vad den fick för antibiotika, bara att den fick något.

(både penicillin och sulfa är antibiotika…)

Och ja, det var nog ett extremfall, men bra att ha i bakhuvudet så man inte tar för lätt på det.

Hanna-D
0

Har haft en med livmoderinflammation. Krävde mängder med sköljningar och mediciner. Detta sto stod på Strömsholm eftersom hon fick både blodförgiftning och livmoderinflammation. Skulle inte våga låta bli att behandla heller.

AnnaFagerell
0

Enligt seminkliniken här ska man inte skölja i det akuta läget. Däremot ska hon kollas på 30 dagarsbrunsten.

Idag får hon Hippotrim och metacam.

Däremot tyckte vet att vi eg kunde avvakta behandling då hon inte har feber men eftersom vi fick plocka ut fölet ur henne samt rätta ut benen på fölet inne i stoet kan hon ha fått någon reva och därför behandlas hon. Men om det hade varit en förlossning utan komplikationer skulle man bara avvakta då många ston klarar av inf själv sa hon. MEN man vet inte hur det påverkar framtida betäckningar.

Jag hade livmoderinfl på ett sto som kastat men där hade fölet varit död i stoet. Trots upprepade sköljningar och medicin klarade sig stoet inte så visst vet jag att det kan vara besvärligt MEN MEN MEN… detta sto har ett föl vid sidan som diar mycket och då drar ju livmodern ihop sig och då kommer skitet ut. Hade hon inte haft sitt föl hos sig skulle det troligen blivit besvärligare

Litar på veterinären men alltid intressant med flera olika erfarenheter.

özil
0

Ljusa flytningar efter att ha varit på betäckning kan stoet fått livmodersinflammation? Om stoet är betäckt sköljs fostret bort vid en sköljning? Veterinär är bokad för koll

AnnaFagerell
0

#7 Flytningar kan stoet ha efter betäckning. Oftast rester av sperman som rinner ut eller brunsten som gör detta. NEJ, fölet sköjs inte ut vid sköljning. Varför veterinär bokad för koll?

özil
0

#8 trodde inte det var normalt att ha flytningar några dagar efter betäckning, men idag har hon inga flytningar alls så jag avbokade veterinär när det inte syns några symtom längre.