Shetlandstidningen nr 2
Sanne, vart vänder jag mig om jag vill köpa ett extra nummer att skicka till en vän?
Amor vincit omnia 

Härligt! Ser fram emot postbilen då!

Vilken härlig bild!!
#3 Tack! 
Delad glädje är dubbel glädje :)

Vem är det som skrivit om dom nygodkända hingstarna? På vår hingst är både ägare och uppfödare fel. Inte så kul 

Jag saknade uppfödarstafetten. Den har väl inte upphört?
#5 Och jag står återigen som Fodervärd på Ventum. Har aldrig varit fodervärd till honom utan ägare hela tiden sen han landade i Sverige. Tråkigt att det står fel hela tiden. Först i katalogen, sen på Avelsvärderingsbeviset (som jag klagade på och fick ett nytt med rätt uppgifter, och nu i Tidningen. Står som ägare i Passet har har så gjort hela tiden så det är tråkigt när felet återupprepas gång efter gång!
Och synd att det inte skrivs reportage från Hingstpremieringen när det gör det vid alla "vanliga" utställningar. Och i årl när det var så många utländska i publiken + många "högpoängare" så hade det varit kul om någon skrivit ett par rader om det hela.
Annars var ju Tidningen fin som vanligt! ;-)
Amor vincit omnia 
#7 Det är ju även upp till var och en att fylla tidningen med reportage.
#8 Ja visst är det det Johanna men att jag skulle skriva om den dagen är som att be någon ta ner månen. Var i en nervös dimma hela dagen och passade mitt 16 dagar gamla barnbarn. Men det var ju många andra där som kanske var lite lugnare än mig ;-)
Och förr i alla fall var det alltid någon i Styrelsen (när jag var med i Öst) som var tvungen att skriva Utställningsreportegen för varje Utställning så jag trodde att det kanske var lika med SSS när det bara är Hingstpremieringarna + 1 Utställning som ordnas av SSS. :-)
Amor vincit omnia 

Det är väl sällan det har varit reportage från hingstpremieringen? Kan bara minnas att jag läst ett par "reflektioner" genom åren, då författade av AVN:s ordförande.
Personligen skulle jag uppskatta om det blev en tradition, inte minst som AVN går ut med att det finns en tanke bakom varje godkänd hingst - något som man som stoägare dock sällan får ta del av. 

#10. Bra idé! Det vore intressant att veta hur de tänker då det inte alltid är så lätt att förstå som publik.
#10 Ja visst vore det kul Pernilla!! Och kanske typ "intervjua" AVN efter avslutad bedömning. Skulle vara jätte trevligt tycker jag ;-)
Amor vincit omnia 
#9 Vi har ju lite mer än bara hingstprem och Riksen att göra, så om någon medlem vill skriva så vore det ju tacknämligt.
#13 Var mest evenemangsmässigt jag menade ;-) Vet att ni har massor annat att göra :-)
Amor vincit omnia 

Det mest intressanta är, tycker jag, om AVN skriver precis som Pernilla föreslår och som gjordes efter 2009 års GM. I gamla nr av tidningen finns det sådana artiklar och det blir intressantare att läsa när det är skrivet ur nämndens synvinkel.

#15 Precis! Det måste nästan vara nämnden som skriver (alternativt återges). Annars lär det nog bli livat i vår lilla ankdamm…. 
#15 och #16 Toppenförslag!! 
Amor vincit omnia 

Känner att man blir lite ledsen när man läser detta. Det är upp till var och en att skriva till tidningen och att rätt info kommer in. Jag tror att de flesta i SSS har fullt upp med allt annat jobb. Det är självklart jätte trist när det blir fel. Men reportage måste alla ta sitt ansvar för. Tror inte heller AVN har tiden att lägga på att skriva om varje enskild hingst utan betalning. Det var mkt publik på avelsvärderingen någon kunde frågat om dom skulle skriva till tidningen ?!
#18 Fast Sanne, hur ska man kunna veta vad det anges för ägare osv. på ens hingst? Inget man skickar in själv. Förövrigt är Tidningen super och detta med Reportage från Hingstpremieringen var ju bara en önskan som man kanske kan framföra på nåt möte. Har det gjorts tidigare som någon skrev högre upp så kanske AVN kan tänka sig det igen ;-)
Amor vincit omnia 

#18. Varför inte? Det är väl bara att förhandla fram att det i deras åtagande även ingår att göra ett reportage liknande de som gjordes förr när Beckman och jag tror även Ström var ordförande i AVN.
När nu aveln är så fri som den är idag, med allt vad det innebär, tycker jag det är av största vikt att de hingstar som godkänns enligt rasvisa krav kan presenteras om hur tanken från nämnden var för att just den individen har något att tillföra svensk Shetlandsavel. För som Pernilla skrev här ovan skall det ju finnas en tanke bakom varje godkänd hingst och om inte stoägarna får ta del av de tankarna så är blir det ju inte mycket nytta med den.

#18 Menar du på fullt allvar att jag ska veta vilka namn som ni i styrelsen sätter som ägare resp uppfödare till 
Har man skrivit rätt namn och stam så förutsätter jag att det sedan också skrivs i t ex tidningen.
Det är ju heller inte första gången som felskrivning sker.
Tycker också det är en utmärkt ide att intervjuva nämnden efter premieringen så man får veta vad det är som gjort att just den gick igenom osv.
Självklart skall detta gå genom styrelsen, hur skulle det annars se ut om vem som helst skrev om hingstpremieringen?
Styrelsen bör delegera denna uppgift till någon betrodd person.
#21 Ann, då delegerar jag den uppgiften till dig till höstens premieringar.

Anne. Så menade jag inte ! Det är beklagligt att det blivit fel på några hingstar. Jag menar att det är upp till alla att skicka in information till tidningen och det är konstigt att det blir fel om det är rätt i stamboken ?!

Johanna, skulle gärna ta på mig den uppgiften, men som du vet så är vi dom som visar flest hingstar på premieringarna. I våras hade vi t ex 8 stycken hingstar med i Vetlanda.
Så jag tycker det blir svårt att hinna tänka på något annat.
Annars så skriver jag gärna och skickar in bidrag till tidningen och har så gjort med flera artiklar i varje nummer, bjussar också på massor av foton till tidningen.
Det kan väl inte vara så svårt att inom SSS delegera till någon, antingen i styrelsen eller utanför styrelsen. Det gäller ju en ganska viktig sak. Kanske någon inom avelskommiteén? Borde ju ligga på deras bord.

Man behöver inte krångla till det i onödan. Någon intervju behövs inte. Nämnden är skrivkunniga, de klarar av att själva sätta ihop ett referat bara de får uppgiften att göra det.
Har bara som hastigast bläddrat igenom tidningen. Men något som jag blev riktigt glad över var bruksen! Tyckte det såg ut att vara mera i detta nr.
Tycker dock att RKS borde passa på att lyfta fram klubben mera i tidningen.. Så folk får upp ögonen för den roliga och trevliga klubb det verkligen är! Finns många fina ekipage som gör bra ifrån sig där. Våga fram och visa er på tex bild och tävlingsresultat
! Kanske fler får upp ögonen och vill vara med då också.
Visst vore det också kul med lite mera om premieringarna om det skulle gå att ordna! Det är ju något som är något helt speciellt faktiskt.
Blir alltid lika glad att få tidningen i lådan!! Alltid fin, rolig att läsa, mycket innehåll och en riktigt fin pålle på framsidan!! Vi har en super tidning!!
Shetlandstidningen är alltid en höjdpunkt, hoppas att vi får ha kvar den fast dåligt med medlemmar!!!!!
Skulle vara roligt att få lite info från nämnden, hur dom tänker och så!!!!t,ex en ur nämnden får den stora äran att skriva ett reportage hur ni/dom tänkt och så!!!!!lLåter det cirkulera!
Superfint inlägg på Nords sida om min Kölnäs Ohna, blev rörd och glad! Tack!
Hej Själv blev jag ledsen då jag satte in pengar för att bli medlem i veckan, mailade och frågade om jag skulle hinna få tidningen denna gång, samt om jag kunde få köpa tidigare nummer som kom ut i år, men fick inte ens svar …. Då känns det inte så kul och välkomnande,hur får man reda på sitt medlemsnummer osv? Får man någon info Själv önskar jag att jag kanske får läsa tidningen senare, samt tanke med medlemskap få tillgång till aktiviteter såsom utställning. Häls Å Charlott
#28 Välkommen till Shetlandsvärden!
Om du betalade in din medlemsavgift i veckan får du nog sikta in dig på att få nummer 3 och 4. För att få nummer 1 av tidningen som kom ut i mars var man tvungen att ha betalat senast 31 januari har jag för mig.
Det är säkert inte illa menat att man inte hunnit svara på ditt mail det är ju semestertiden så det är ju inte säkert att mailen kollas på samma sätt som under överiga året.