Svenska smala shettisar?
Nu måste jag fråga/kommentera rakt ut. Har varit inne ett antal gånger på shettissidan på fb och varje gång reagerar jag med bestörtning på de bilder på annonser på några utlandsägda shettisar. De är groteskt feta!
Är det vi i Sverige som har snygga och "vältränade" shetlandsponnier? Ser fletalet ut så där i utlandet? Jag tycker personligen det står skrivet i pannan på dem att de får fång och mår dåligt pga sin fetma. Men det är min åsikt och känsla!
Ville bara få kommentera, kan inte va tyst längre…
tycker nog många i sverige också har väldigt feta shettisar ;)

Absolut, det finns många feta hästar är hemma i Sverige också.
Men det jag funderar på är om shettisar i andra länder (eller vissa och nu menar jag inte nått specifikt land) generellt hålls i betydligt högre hull än hos oss? Jag har absolut ingen aning men skulle av nyfikenhet vilja veta.
Äger själv en häst med fetma som pga skadehistorik (som ej är rellaterat till fetman) är svår att banta och hennes gömmer jag för kameran. Men personen som står bakom de annoner som jag menar i ovanstående inlägg verkar inte alls känna som jag känner med min häst så det var därför som jag funderar på om det anses som normalhull att ha så enorma hästar?
Hoppas ni fattar hur jag menar, har lite svårt att förklara.
Jag har också sett några ponnyer i samma grupp där jag också reagerat på att de ser ut som vandrande fläskberg utan halsar och ben. Tror dock inte det är något generellt, utan att det är enskilda uppfödare som har en lite annan syn på hull än du (och jag).
Har sett en shettis här i närheten som går med en Nordsvensk, den är fruktansvärt fet.Hela ponnyn ser ut att kunna spricka när som.En kväll så såg jag faktiskt att den blev riden och hoppad.Hujjeda mej för att hoppa den stackaren..Så nog finns det felfodrade shettisar här i vårat land alltid.. Fattar inte att den inte har fått fång eller andra följd sjukdomar/skador pga all den övervikten?
Jag har också funderat på hur bra de ponnyerna mår, om vi tänker på samma shettisar. Det ser verkligen int ehälsosamt ut!
Visst finns det tjocka ponnyer i sverige också, men de här ser ut att ha fått anabola eller något. De har liksom inte bara en rund mage - utan en jätte hals och jag tycker de ser breda ut överlag. Bastanta, men av fett.