Eksemsmörja?!
Har ett litet ministo hemma som har börjat klia sig i svansen igen. Hon brukar ha allt från milda till mkt svåra besvär men vi har klarat henne såhär långt med insektsspray, Switch och Skillingarydssalvan.
Någon som har pålle med liknande besvär? Dunderkurer?
Än så länge är det just bara svansroten som är ansatt och vi hoppas kunna stilla det med något…
Tips mottages tacksamt! 
När jag hade eksempålle så provade jag det mesta som jag tipsades om….med mer eller mindra bra effekt. Det bästa blev i mitt fall eksemtäcke.
Var försiktig med Switch….det får inte säljas efter 30 juni i år. Kemikalieinspektionen har avreg. det. Vet många som fått hudproblem av Switchen. Kanske är det en av anledningarna till att det ej får säljas längre?
Probschampo! Tvätta man o svans låt verka minst 20-30 minuter innan du sköljer. Efterbehandla med probolja eller probkräm (kör själv med oljan) Bryter klådan snabbt o effektivt! Har själv en islänning med man o svansklåda på sommaren, o testade prob första gången i Maj när hon börjat klia sig. Hon svarade superbra på behandlingen, och kan gå i hage med träd som hon annars absolut inte hade kunnat. Men fortsätt med Switch, o glöm inte att spraya mage o ben.
Täcke och inne värsta delarna av dygnet är effektivt och snällast mot pållen. Och behandla med något så pållen blir besvärsfri. Jag tycker Horsol har fungerat utmärkt till min. Har provat otaliga salvor och olika medikamente. Målet måste vara ingen klåda. Den värsta perioden är inte nu, mitt i sommaren och under hösten kan vara riktigt besvärligt för visa hästar. Från och med slutet av oktober brukar man kunna andas ut och sedan är det lugnt till slutet av maj början på juni. Behandlar man från maj innan någon klåda har uppkommit är mycket vunnet.
Horsol har hjälpt min pålle oerhört bra.
Veritas odium paretFörvånad
Håller med föregående skrivare. Horsol och täcke är guld värt.Sedan använde jag prob produkterna.Det enda som hjälpte min valack som hade grav eksem. Samt att hålla honom ren,dvs tvätta regelbundet med Prob schampo.
Tusen tack för svaren!!
Ska kolla upp Prob och Horsol alltså. Detta om Switch visste jag inte… det har funkat bra på våra pållar men visst är det lite dubbelt i o m att det faktiskt är kemikalier, likaså med "vanliga" insektssprayer.
Hon har haft eksemtäcke förut och blir det värre är det ju det som gäller. Vi är så glada att vi lyckats klara henne så bra hitills, hon har haft betydligt värre somrar….